• Eviglängtan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Har egentligen lämnat sidan men kunde ändå inte låta bli att kommentera som hastigast dos av Menupur, Puregon och Gonal-f.

Börjar med att säga grattis till er som plussat, grattis.

Gonal-f är ett äldre preparat än Puregon, men preparaten är ung likvärdiga i styrka. Menupur och ca 20 % svagare än dessa preparat.

En studie som snart skall avlutas visar att det inte är någon större skillnad på 225 ie och 450 ie av t ex Puregon, för dem som inte har PCO. Idag har vissa kliniker högsta dosen 450 och andra 300 ie, det är således ingen skillnad i antal äggblåsor. Inte heller om man går ner till 200-225 ie. Så 225 ie, är en ganska hög dos, förmodligen är det så att om man inte svarar bra på 225 svarar man heller inte bättre på 450 ie.

Så klart att det är skillnad på att vara 37 och som jag 39. När jag var 36-37 hade jag en dos på allt mellan 150 och 75 ie! - nu har jag förmodligen den "högsta" dosen dvs 225. Fick ut 12 äggblåsor sist, två till mig och två till frysen. Och för att snart närma mig 40 är det bra.

De flesta runt 37 och över får inte allt för sällan ut 1-5 äggblåsor. Jag skäms som klagat i onödan, jag menar jag är ju inte 20 år längre. Så länge jag får ut ett fint befruktat ägg i min ålder är jag mer än nöjd. Däremot är jag förbaskat arg på alla läkar som håller på med åldern hela tiden, jag vet att jag närmar mig 40 med storm steg,  som om jag inte visste det….., så fort man börjar närma sig 40 i detta land blir man snabbt uträknad. Tack och lov har vi svarat bra på behandlingarna, och då är det ett annat ljud från läkarna, då tillhör man den gynnade gruppen, känns som man måste ligga på topp hela tiden när man närmar sig 40, medan om man är betydligt yngre får man hur många chanser som helst, varför. Konstig, vi som är äldre borde väl få fler chanser, vi har ju fler kromosom skadade de ägg.

Hur kan vissa läkare säga att man (gäller inte min klinik), 40 % chans till graviditet i vår ålder? Jag menar endast 20 % av äggen är ju friska?!

Livet suger.

• Eviglängtan

Nu är jag här igen, fastän jag sagt att jag skall hålla mig borta. Men jag kan inte, tyvärr. Har dock inte läst alla inslag här, är bara inne lite sporadiskt.

Måste får kommentera det här med chefer. Jag har bara haft bra chefer, och dessa har haft väldigt varierande personligheter. En del med tendens av psykopatiska drag andra av att alla skall vara med - vi gör det tillsammans.
    Det finns fyra olika personlighetsdrag enligt ett test (har inte det i minnet vad det heter just nu, men det kan jag ta reda på det):  Man är grön = den som lyssnar och tycker om att prata om känslor, man är gul = Den uttrycksfulla, snabba och inte alltid igenomtänka beslut, den blå = analytiska, har tänk igenom alla beslut och sist men inte minst den röda = fattar gärna beslut och pekar gärna med hela handen. Alla fyra personligheterna är klart överdrivna, dessa kan delas in i ytterligare delar. Jag älskar personer som känner med, många chefer som skall orka med sitt argete, måste ha en förmåga att kunna stänga av, att inte känna med. Jag personligen älskar människor som är sympatiska (känner med,), däremot att vara empatiska kan även en psykopat vara (förmåga att känna med, men känner egentligen inte alls). Jag skulle aldrig kunna säga att jag inte gillar svaga människor, föresten vad innebär det, hur är man då? Jag älskar både starka och svaga…., är själv både och.

• Eviglängtan

Jag tycker om både kvinnliga och mannliga chefer, det är inte könet som bestämmer, utan personligheten.

Jo, det var så sant så, är själv inne på 18 dagar efter äggplock, och vad känner jag då, ingenting, som vanligt, väntar på mensen. Har bestämt mig för att göra totalt 6 färksa ivf försök och därefter FET om så blir. Suck. Varför kan man inte bara känna något. Om man nu får fina befruktade embryon tillbaka, varför blir det då inget? Min testdag är först på tisdag...., dvs 22 dagar efte ET, långtid, inte klokt!!! Terro är vad det är.

Hur som helst, när jag var på VUL inför detta ET, såg man 4 äggblåsor + smått. Man trodde inte man skulle få ut fler än 4-5. Mina glansdagar var förbi med många ägg, dvs 10 eller fler. Men, på äggplockningsdagen fick man ut 12 ägg!!!!!!!!!!!! Man trodde inte sina ögon. Två till mig och 2 till frysen. Ja, det kan gå hur som helst.

• Eviglängtan

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Mimmsann72, 39 år, planerad spraystart 21/3
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.

***SPRUTAR***
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, korta metoden, sprutstart 9/3, IVF-kliniken
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3

***ET***
    Hönan 38 år, långa metoden, sprutstart 3/3, ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mitten på mars 
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA,  FET 3 april.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon), två blasisar, TD 22/3
    Riita, 40 år Uppsala,  IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

• Eviglängtan

Lycka till ni andra, här har det kommit lite blod, kört för min del..., vilket jag redan visst. Så många fina ägg tillbaka men inget pluss, är det försent? Håller uppe denna mån och kör ev igång ivf 4 i april.

Någon med erfarenhet av DHEA och var man köper det? Kanske vore något att testa, fråga från en desperat person som just nu känner att bebistiden är förbi, suck

• Eviglängtan

Innan68: skall tänka på dig i morgon - stort lycka till vännen min. Alla mina tankar till dig. Kram

Statusen är: mkt mkt mkt mkt och åter mkt svagt +, såldes kört för min del, mens är på väg, men något hände, ägget fäste men vill inte mer.

• Eviglängtan

Hoppas allt har gått bra idag inAnna! Har tänkt på dig idag.

Fjällsippan: fruktansvärt tråkigt, vet hur det känns har själv varit med om det, man verkligen satt på helspänn hela dagen och vill inte att telefonen skulle ring, men det gjorde den....

chichisita: tja, stackars oss...., jävla skit rent utsagt, varför...., varför skall det vara så svårt för oss alla här inne, jag menar åldern är ju bara en siffra...., suck

turlid70: mensen har kommit med buller och skit...,  har jätte ont. Har dock två små fina töser som har hållit igång hela dagen, så det är först nu jag orkar tänka på det hemska som hänt. Men men....Jag förstår dina tankar så väl, hur många försök skall man orka rent psykiskt? Själv kan jag gå rätt långt, tyvärr är man inte gjord av pengar...., hade jag bara haft oändligt mkt pengar hade jag kunna göra minst 20 till, men antaglien hade kliniken slängt ut oss till sist och det är det jag är rädd för att dem skall göra. Skall ring kliniken i morgon och prata med dem. Men jag skulle tro att dem inte har gett upp hoppet om oss än,,,men snart är vi nog där. Så länga man för fina befruktade ägg så länge borde man få hålla på eller hur?! Kram

• Eviglängtan

Grattis alla ruvara lycka till. Hoppas så att vi får fler plus denna sida, det behövs verkligen.

Själv tar jag en lite paus från IVF, men är säkert igång i april igen..., någon mer som väntar på nytt försök i april? Är snart inne på att ta det mesta, kortison, melatonin, DHEA, fragmyl (el vad det nu heter), rosenrot, bidrottninggele, trombyl, akupunktur, kinesiskörtmedicin tja finns det något mer man skall ta? Inte klokt vad man blir fixerad och jag som egentligen tror att det är den inneboende förmågan hos ägge som är avgörande för en graviditet och att man inte kan påverka den. Ändå kan jag inte låta bli att tänka på alla piler som finns att tillgå..., men  hjälper dem?

HA EN BRA DAG ALLA.

• Eviglängtan

Jo, en sak till ett nytt preparat som heter (nytt och nytt) Fostimon (tror jag) skall tydligen vara bra för äldre tjejer, hjälper tydligen till att öka antal ägg, någon som provat, fundrar på att prova det. Min läkaren tycker jag skall köra på Puregon då vi alltid får fina ägg, men det blir ju inga barn........Någon med erfarenhet eller funderingar kring preparatet?

• Eviglängtan

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 på CvL?
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Myrslok, 41 år, 1:a IVF, Carl von Linné 
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3

***SPRUTAR***
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, korta metoden, sprutstart 9/3, IVF-kliniken
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3                                                                                                                 hispan: 39 år, bor i värmland, korta metoden, start 17/3, ÄP prel, v.13 ***ET***

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET 3 april.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3
    Hönan 38 år, Stockholm ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3, ruvar 2 embryon TD 3/4-11
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA, ET 22/3,TD 2/4
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?