• Eviglängtan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

linköping68: gör ont att höra, skit och åter skit..., varför, varför skall livet vara så orättvist.....? Saknar ord. Känns som det verkligen behöver hända posisitva nyheter på denna sida. Kram till dig eller er.

• Eviglängtan

Välkommen alla nya till denna sida.

• Eviglängtan

turlid70: hoppas så mycket på att du skall vända trenden på denna sida, jag menar så här j-vla illa kan det väl ändå inte vara, någon mer borde få plus och naturligtvis få gå hela vägen till förlossningen. Ruvar på och prata snällt med knoddisarna, för visst var det väl två du fick tillbaka?

• Eviglängtan

Turlid: vilket skit, minus och åter minus, hur hemskt är det inte. Kram till er, vi tar ny tag 2011, då är det vår tur, så enkelt är det. Några fler här inne måste väl plussa snart, så himla gamla är vi väl ändå inte eller hur. Nä, jag har bestämt mig, nästa år skall vi ha många gravida här inne. Kram till er alla.

Du turlid70, glögg är ju aldrig fel eller hur?!

• Eviglängtan

Hej alla,

Ja, nog kännes det  som många här inne har haft motgångar, inte många som har plussat i år, trist. Vi får hoppas på nästa år. Mina känslor åker upp och ner, ibland är jag hoppfull och ibland inte alls...., kanske blir det inte fler bebisar... Nåväl, än är hoppet inte ut, känns bara väldigt motigt just nu. Och dyrt är det också. FET kostar runt 11000 kr och ET runt 27000 kr, och vad är då chansen att lyckas, 10, 20, 30 eller 40 %? Efter några dagar så vet man svaret, antingen jippi världens gåva eller så deppar man ihop och tänker, ja där rök 11 eller 27 tusen upp i rök. Alltså inga garantier. Hoppas det vänder nästa år, att 2011 blir vårt år.

Riita, hade precis som du blödning från första ruvdagen..., trist. Men man kan tydligen blöda om man kör stimmulerad cykel, vilket har att göra med medicinerna progesteron och progynon. Inte blir man glad av dessa förbaskade flytningar, anting rosa, röda eller bruna..., Håller så klart tummarna för alkoholförbud den 8, alltså lycka till nu med plusset -:).

Varje dag, dricker jag frivilligt 2 koppar äcklig kinesmedicin. Kan inte förstå att jag gör det. Vet inte om jag tror på sådant, är naturvetare, men man vill så gärna, så vad gör man inte för att få ett litet knytte. Skall även gå på akupunktur, har gjort det tidigare, och det känns rätt skönt efteråt. Men gud vad dyrt det är... Antingen hjälper det eller så är det väl så att det är plånboken som blir tunnare...och jag tjockar pga av alla mediciner man stoppar i sig vid IVF.

Vi hörs nästa år Nya tag och nya plus

Till alla som är gravida, lycka till, hör görna av er och berätta, det ger hoppa till oss, iallafall till mig.

• Eviglängtan

Måste börja att med att gratta Fahlvik, jippi, tjoho, nu kan ni slappna av och njuta av graviditeten, glöm inte att njuta nu, lova mig det. Kram och lycka till.

• Eviglängtan

turlid: jag skall be min sambo läsa igenom det. Det vore väldigt bra om man kunde dra av, jag merna, det är svindyrt med IVF, alldelse för dyrt....

• Eviglängtan

Har inte varit inne på forumet på ett bra tag, har tagit en liten paus. Skall uppdatera mig om hur läget är för er. Många av oss står nu i start groparna för nya IVF eller FET, eller kanske i sänghalmen…
    Hoppas så att vi blir gravida i år.

Nåväl, själv är jag faktiskt (brukar inte vara det) väldigt nervös inför IVF, lite fjärliar i magen, nästan lite skakig, skulle kunna säga att jag är rädd. Slängs dagligen mellan hopp och förtvivlan. Skall det bli något barn i år eller inte?!.

Är så tröstlöst att läsa den mycket dystra statistik för oss som närmar oss 40, inget roligt att läsa. Så varför plågar man sig då med att läsa detta? Inte vet jag? Kanske för att man hoppas på att läsa något trevligt, om att det inte alls är så hopplöst att bli gravid vid 40.

Har nu återigen varit hos akupunktören, och det känns väldigt bra, men om det ökar chansen till graviditet står skrivet i stjärnorna, inte vet jag. Om det gör det, med hur många procent då? Är det en signifikant eller är det bara ett sätt att slösa bort sina pengar på? All kinesiskörtmedicin som jag stoppar i mig, vad kommer det att resultera i? Jag är naturvetare, som innerligt hoppas på annat, som hoppas på alternativa lösningar, kanske är man desperat, inte vet jag? Jag har gjort en tempkurva och den är enligt min akupunktör för hög och oregelbunden. Jag har lite energi i kroppen och att jag hade en svag lutalfas och att östrogennivån var låg. Låter inte hoppfullt tänkte jag. Så varje gång jag knapra min örtmedicin som smakar ve och fas tänker jag på vad som sagts. Men, om det nu vore så illa, varför behöver jag trots min ålder låga doser av Puregon (200 ie) och ändå lyckas vi få fina ägg tillbaka och till frysen. Vad skall man tro? Någon som har erfarenhet av detta?
    Hur som helst, man bör egentligen förbereda sig TRE MÅNADER innan! Det är så långtid det tar för äggen att bildas fullt ut. Då skall man ta örtmedicin, akupunktur och ändra kosten. Men gud, det skulle kosta hur mkt som helst, är det värt det, någon som vet? Oavsett, tänker jag påbörja min IVF behandling runt den 12 januari, jag tänker inte vänta ytterligare två månader till. Tiden går ju ganska fort nu.

Ursäkta det långa ego mejelt, men jag behövde ventilera mig.

Kram alla och lycka till, nytt år nya tag

• Eviglängtan

Nja, adoption är inget för oss nu. Men, om vi inte hade haft barn, så hade det varit ett självklart val för oss, utan att tveka. Men, med tanke på att vi har barn tillsammans och det faktum att vi får bra utdelning vid IVF så har vi inte gett upp än. Men, om vi inte lyckas inom ramen för 4 IFV (har gjort 1 IVF - syskon+ 2 FET) så lägger vi ner bebisverkstaden och försäker i sänghalmen, blir det så blir det, annars skall vi naturligtvis var mer än nöjda som lycka med IVF.

Turlid, vänta inte förlänga med adoption,börja nu, kör parrallet, det hade jag gjort. Lycka till och kram.

Fahlvik, underbart att du mår illa, det skall du, ha ha hi hi, eller hur? Jobbigt, men ändå härligt på något konstigt sätt.

• Eviglängtan

Jo, en sak till ang adoption. Vi har ju diskuterat detta tidigare, innan vi fick barn och det var att om vi inte lyckades med IVF, skulle vi gör äggdonation, bara för att jag ville känna känslan av att vara gravid. Om inte det hade lyckats hade vi adopterat. Lycka till all.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?