• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

callimero skrev 2011-07-18 16:22:55 följande:
    Åh så jobbigt turlid, och framför allt den olidliga väntan. Finns det någon annan läkare eller BM du kan fråga lite mer hos? Jag har ingen koll alls på detta, vad mäter man det på för värden? Det var skönt ändå att det ser bra ut med hjärtslag och nackspalt. Att det är en livlig rackare verkar mycket bra.
    Jag ska till en läkare på onsdag också här på BVC, jag frågar honom lite mer. Bebisen var vaken när hon började mäta, men blev utmattad av alla vrid och böj och somnade, jag fick hosta för att vecka den igen, men den ville inte ställa upp så länge till, dock räckte det ändå.
  • turlid70
    kattm skrev 2011-07-18 16:28:58 följande:
    Förstår verkligen att ni vill göra FVP, det skulle jag också göra i er situation. Men det låter klokt att hålla ut och göra FVP och inte MKP om missfallsrisken är lägre då. För det är ju trots allt 21:22 (=95 %)chans att ert barn inte har trisomi 13/18. Jag hoppas verkligen att det är så! *kramar*
    Om man tänker i % så är det ju risken inte större än för vanligt MF på 5% som jag lever med nu. 95% gott på båda låter ju hur bra som helst.
  • turlid70
    Enya70 skrev 2011-07-18 16:39:38 följande:
    Hej igen alla goa vänner!
    Nu är jag tillbaka efter resa till Prag, Budapest och Istanbul. Efter det en dryg vecka i Skåne på stranden. Just nu sitter jag och mannen hos svågern och svägerskan i Umeå och myser medan regnet faller ner utanför.

Har inte hunnit läsa ikapp allt ännu men noterade Inannas missfall.  Jag är sååååååå ledsen för din skull. Skickar varma kramar till dig. 

Hur är det med er alla andra? Snösport, Fjällis, Zin nfl?

Jag har just avslutat Ludmilas behandling och har precis ätit en Pergotimekur och inväntar ägglossning typ imorgon. Kör med ägglossningsstickor både morgon och kväll enligt Ludmilas stränga order

Kram kram 
    Välkommen tillbaka! Vilken härlig semester. Lycka till med ÄL imorgon.
  • turlid70
    Enya70 skrev 2011-07-18 16:41:23 följande:
    Turlid - så otroligt jobbiga besked. Hoppas verkligen verkligen att allt trots allt är bra med den lill a/e.

Kram 
    Tack, det hoppas jag också, vet bara inte hur jag ska njuta av min semester nu, men det måste gå på något sätt.
    Snösport skrev 2011-07-18 16:06:14 följande:
    Oj, Turild, synd att allt inte var perfekt och hoppas så att det som sagt ser bra ut på FVP  om några veckor.  Nä tyvärr har man ju svårt att tro på att läkarna är pålästa värre nu för tiden Rynkar på näsan
    Många kramar!!!
    Primrose skrev 2011-07-18 15:57:13 följande:
    Perfekt, med slemhinna på 8mm!!
    Tack, mest jobbigt är det att få vänta igen i 4 veckor.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-07-18 16:49:45 följande:
    Åh vad jobbigt, turlid. Jag har ingen koll alls på det här, men var det på Linné som du gjorde undersökningen? Jag tycker att det låter konstigt att de har justerat dagarna, för när det var turbulent under min graviditet fick vi alltid höra (från olika sjukhus och MVC) att man aldrig ändrar fram och tillbaka dagarna vid IVF-graviditet utan utgår från ÄP/ET/FET-datumet oavsett. Låter som ett klokt beslut att vänta in ett FVP, men jag förstår att väntan kommer att bli hemsk.  Men om man vänder på siffrorna som cattm har gjort så är ju trots allt risken liten att bebisen har trisomi. Vid vilken "risk-siffra" rekommenderar man FVP/MKP? Åh, jag hoppas så innerligt att allt ska gå bra!!!
    Det var läkarhuset på Odenplan, jag tror inte att CvL gör något sånt, det har BVC tagit över nu och skickat mig dit. Först sa hon att BF var den 26/1 (nästan som förut den 27/1) och då ska jag vara i v12+4, men nu sa dem 11+6 och mina fantasier spelar mig en trall just nu.

Normal risk på DS i min ålder är 1:64 och trisomi 13/18 som är ovanligare är 1:92, jag fick 1:22 vilket är 4,5 ggr sämre alltså. Men alla dessa sannoligheter, vad säger dem egentligen? Jag försöker tänka att det är fortfarande 95% att vi får ett frisk barn eller får barn överhuvudtaget, men kan liksom inte glädjas av all oro.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-07-18 17:11:35 följande:
    Turild: stora kramar Kyss men jag håller med övriga, ta inte ut för mycket i förskott även om jag helt & fullo förstår att du blir både otroligt ledsen & förbannad. Sannolikheten må vara hyfsad stor men chansen att barnet är friskt är större. Vilket otroligt oproffsigt bemötande från läkaren, de kan inte konsten att förmedla ett resultat. Och nu denna eviga väntan. Ja, det ska verkligen inte vara lätt det här. Kramar
    Tack. Jo, framför allt om resultatet är något avvikande, vill dem inte ta något ansvar eller visa lite extra engagemang, men det vet vi ju redan, vet inte vad jag hade hoppats på egentligen.
  • turlid70
    No Ka Oi skrev 2011-07-18 20:39:52 följande:
    Turlid, så himla tråkigt med dina siffror. Det pratades ju för ett tag sen om KUB-siffror och IVF. du vet inte hur dom tog hänsyn till det? Varför måste du vänta tre veckor innan FVP? Fanns det inte tid eller kan man inte göra det förrens dess? Jag hoppas så innerligt att det kommer gå bra med FVP och att allt ser bra ut.
    Jo hon nämnde IVF men inte hur det ingick i beräkningar och hur det påverkade resultatet. FVP ska man göra helst efter 15 helgångna veckor, minskad risk för MF då och säkrare resultat, men det googlade jag själv om, de sa bara efter 15 veckor men inte varför. 

Dessutom får jag lite tid på mig att tänka. Jag kan skippa FVP också och göra RUL i v18 då tittar man på markerer på bebisen och ser risker med trisomi då med, sen kan man göra FVP om det behövs.

Hur går det för dig, har du gjort KUB?
  • turlid70
    No Ka Oi skrev 2011-07-18 22:01:33 följande:
    Jag har tagit blodprovet och ska göra ultraljudet på onsdag. Det är väldigt nervöst... Jag går på Barnmorskegruppen. Det är privat men anslutet. Jag ska göra KUB och RUL där oxå. För det får jag betala. Hade fått det gratis om jag gjort det på Östra. Men jag har redan gjort ett UL på Barnmorskegruppen, dom gör alltid det vid inskrivning så jag vet att det är samma BM som kommer göra ultraljuden på mig. Och jag fick förtroende för henne.
    Hoppas det går bra för dig på onsdag, kommer tänka på dig och hålla tummarna, inte roligt det här annars. Meddela gärna hur det gick. Kram.
  • turlid70
    Skytten skrev 2011-07-18 22:21:21 följande:
    Turlid! Så jobbigt för dig! Och jag förstår verkligen din oro. Och kan man bli så upprörd på läkare som verkar tycka att det här är ju bara en "vanlig dag på jobbet" istället för att verkligen ta sin patient på allvar.
    Jag håller tummarna för att det ska gå bra!
    Tack du, jo vissa läkare är verkligen proffs att ha vanliga dagar på jobbet oavsett vad som händer, man undrar om lämpligheter för vissa personer att vara läkare. Folk borde göra empati test när dem söker till läkarkåren.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-07-18 22:34:24 följande:
    Nu är jag inte hundra; men jag har för mig att man kan göra organscreening redan i v 16 i vissa fall (vet dock inte om det gäller trisomirisk). Men något som kanske är värt att fråga om/kolla upp om du funderar på att skippa FVP.
    Tack för info. Ska ju till läkare imorgon igen ska fråga honom om det med. Det blir en annan läkare, som upptäkte min dåliga graviditet förra gången. Han var riktig bra, minns jag att han var så deltagande förra gången och skällde nästan ut mig att jag inte lämnade blodprov för uppföljning, men jag hade redan gett upp hoppet, jag visste ju precis när jag hade ÄL och sex, men läkarna runt omkring trodde möjligen jag räknade fel.
    Thuleslapper skrev 2011-07-18 21:53:24 följande:
    Turlid, jag håller alla tummar och tår för att allt blir bra.
    Kramar
    Tacksam verkligen för era tummar. Kram tillbaks.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?