• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-08-12 17:27:45 följande:
    Fick info idag om Trobyl från min klinik, tydligen är det vikgast när moderkakan bildas. Alltså behöver man inte äta det efter den bildas, om man inte har andra skäl förstås. Jag är tacksam för att jag slipper den.
    Varför fick du trombyl från början? Om jag var du skulle jag be om att lämna ett blodprov för att vara säker på att mitt blod inte på något sätt är tjockare än vad det borde vara. Om du fick trombyl pga risken för tjockare blod så är den risken samma under hela graviditeten och inte bara när moderkakan bildas. Har man tjockare blod kan det bildas knutar i moderkakan som förhindrar att blodet transporterar syre och näring till barnet och det kan hända när som under hela graviditeten. Du förstår ju själv att det är farligt för barnet. Jag vill gärna be dig att tänka till innan du slutar med trombyl, jag förstår att du inte mår bra av den, men be läkaren ta ett blodprov på dig först eller be att få en annan medicin.

Jag har ju inte blivit ordinerat trombyl men det betyder inte att jag inte behöver den då inget blorprov har tagits på mig. Jag har ordinerat den till mig själv och efter att ha läst om andras ordinationer så vet jag att man ska fortsätta med den minst till v30 oftast senare än så tom v36.
  • turlid70

Det lovas fint väder över helgen och vi ska ta oss ut på sjön. Köpte havskräftor att lyxa till med, mmm....

Ingen har ring mig idag om FV provet, det kan vara taktik att inte ringa innan helgen, men jag hoppas att ingen ringen mig på måndag heller och på tisdag kommer brevet. Dessvärre har jag inte känt bebisen två senaste dagarna och har fått spökdagar igen utan några som helst gravid känslor. Det kan förstås bero på att allting återställs efter provet och FV fylls på, bebisen ändrat läge osv, men det är hemskt läskigt att plötsligt inte känna sig gravid längre.

Hos immunologen igår fick vi veta att endas 1,5% gravida kvinnor får sådana E- antikroppar. Varför tillhöra den stora massan när man kan vara undantag, vad? Varför har jag dessa antikroppar beror på att 1) mitt förra barn hade det; 2) jag fick det med blodtransfusion 2002; 3) det barnet jag ber på idag har det eller det värsta 4) barnet jag ber idag har E+ antikroppar och jag har minus pga nämnda orsaker 1 och 2. Pappa har 0 och E+ i sitt blod vilket betyder att han kan åstadkomma ett barn med både E+ och E-. Om detta är ett E+ barn så kommer mitt immunförsvar att försöka stötta bort barnet, men det vet man inte, det kan bara kontrolleras om nivån av E- antikroppar höjs i mitt blod och kommer den över en viss siffra behöver man göra blodtransfusion till barnet för att det inte ska dö av blodbrist. Puh, det var en chock för oss detta. Nu har jag lämnat nytt blodprov och svaret kommer om ca en vecka om nivån är stilla eller höjts. Det återstår bara att vänta, återigen den eviga väntan... Känner mig helt utmattad av alla trösklar, det kommer att bli skönt imorgon bara vi och havet.

• turlid70
    Skytten skrev 2011-08-15 16:00:56 följande:
    Hemma. Efter tre timmar. Ultraljudet visade att jag hade en cysta!
    Men efter att min läkare konsulterat CvL kom de fram till att den troligen inte är hormonpåverkad och därför fick jag börja spruta idag. Jag fick välja mellan att starta nu eller vänta en månad på att den försvinner. Men jag bestämde mig för att lita på dem. Gjorde jag rätt????
    De ska ha mig under extra uppsikt och jag ska göra nytt vul på fredag.
    Har någon annan haft en cysta? Hur gick det?
    Min cysta var stor som en tomat ungefär.
    Nu går jag mest runt och är mallig för att jag vågade sticka mig själv i magen. Sambon blev lite matt av att titta på.

Vad jobbigt med cysta, har inte haft den själv men har hört att dem försvinner oftast av sig själv, hoppas den är borta på fredag. Klart man funderar på om den påverkar din cykel men är kanske svårt att säga exakt, tror dock inte att den bidrar till ev överstimulering. Det är bra att du får extra kontroll, tycker du gör rätt och kör på. För att kolla om du är lagom stimulerad be om att lämna blodprov för att kolla ditt Estradiol värde i samband med vul. Det gjorde de på CvL på mig på dag 8 och sen på dag 11, mina blåsor var lite för små på dag 8 och växte lite för sakta, jag tjatade mig till en extra sprutdag pga det. Begär nytt vul och blodprov om några tveksamheter upptäcks, tex för små/stora blåsor, fråga hur stora blåsorna ska vara den dagen du gör vul. Om dina skiljer ett par mm, begär nytt vul, de kommer säkert säga att det varierar, men fråga om oftast förekomande på den dagen för att ha en referens för dina egna blåsor. Lycka till nu och grattis till sprutstarten. Kul att du är igång!
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-08-15 15:56:37 följande:

EGO: Idag har jag varit på besiktning av underredet och fått klartecken att det är bara att köra på med FET. Redan denna månaden om jag vill. Min läkare tycker inte att jag behöver vänta till nästa cykel annat än för mentala skäl men att jag får göra som jag vill. Hon tyckte att mina äggstockar ser väldigt fina ut och att det är väldigt positivt att ha lyckats 2 gånger av 5 och slemhinnan brukar vara tjock och fin så det är ingen idé att ge upp än på ett tag (även om ekonomin snart kommer sätta stopp).  Så jag kan börja testa med stickor på torsdag om jag vill och kanske göra FET nästa vecka eller alternativet vänta en månad och göra FET i september. Jag har också fått progesteron utskrivet även om min läkare inte tycker att det behövs. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Vad tycker ni? Ska jag låta kroppen vila ännu en månad eller göra FET nu direkt? Jag har hela tiden varit inställd på september så detta blev lite oväntat men jag har ju veckan på mig att fundera!

Kör på, tycker inte du ska vänta. Hoppas att din äl inte krånglar nu och kommer vackert på lördag-söndag. Håller tummarna för dig Inanna och hoppas hoppas hoppas.
  • turlid70
    callimero skrev 2011-08-15 15:22:08 följande:
    Tack rara du!
    Jag har precis börjat läsa ikapp, febril aktivitet i tråden. Tummar för alla som är på g med nya försök!

Jag är rätt deppig, det är tungt hemma. Försöker ta en dag i taget och ser fram mot att komma iväg på torsdag. Laddar med böcker, myskläder, hemma-spa produkter och kamera.
    Tungt med strul hemma, skickar styrkekramar till dig. Har du varit hos kurator fler gånger eller ska du ditt snart igen? Hoppas resan gör dig gott och hjälper till att ladda batterierna.
  • turlid70

Svaret på FVP kom redan idag med posten, det var normalt! Bebisen har inga kromosomavvikelser och det är en riktig lättnad. Kan dock inte glädjas fullt ut än, väntar det andra svaret om antikroppar i blodet senare i veckan. Må det vara lika bra besked då också. Har rutin UL planerat på fredag nästa vecka och då borde det väl det värsta vara över, hoppas vi.

• turlid70
    Skytten skrev 2011-08-15 21:41:12 följande:
    Tack fina du för att du tar dig tid att svara mig och ge mig så många bra råd!
    Jag måste fråga mer exakt om hur en cysta kan påverka när jag gör vul på fredag. Var för stirrig för att ta in allt den här gången. Jag hoppas verkligen inte den bidrar till överstimulering. Det är min stora oro.
    Tack för Estradiol-tipset! Vad är det?
    Tack för alla tips! Super!
    Läkarna på CvL mäter alltid Estradiol värde i samband med vul. Det är just för att bestämma stimuleringsgraden. Säg till din hemmaläkare att du vill att den gör det också. Ett mått på hur fort blåsorna växer är ca 2mm om dagen, fråga fråga fråga om blåsornas storlek avviker åt något håll. Skriv ner alla frågor när du ska dit nästa gång, svårt att komma ihåg allt annars.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-08-15 21:51:57 följande:
    Härligt Turild! Nu är du snart i mål Skrattande
    Tack, hoppas på det! Solig
  • turlid70

Tusen tack alla snälla för varmt deltagande. Är verkligen rörd av era tankar och tummar Hjärta. Kramar hopp och tummar tillbaka till er underbara.

Någon frågade om vi gjorde FVP var pga KUB, jo det var det. Hög risk (1/22) för trisomi 13 &18 visade KUBen, men som tur är tillhör jag dem 21 av 22, vilket bekreftades med FVP.

• turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-08-16 11:37:41 följande:
    Turlid: åh, vad skönt att svaret kom så snabbt, och att du nu slipper oron över kromosomavvikelser. Fortsätter att håller tummarna för att antikroppsprovet kommer att gå lika bra. Är det här samma problematik som vid RH-immunisering (minns att jag kontrollerades kring det är då jag är RH- och fostret RH +)?
    Det var det verkligen, hade inte räknat med det :))

Nej, det handlar inte om RH + eller RH -, både jag och pappa har RH+. Det handlar om att det finns antikroppar erytrocyt E- i mitt blod som tyder på att jag blev "smittad" av något eller mitt immunförsvar kämpar mot något obekant som är E+ i det fallet. Om jag blev smittad av det här barnet som fått E- av sin pappa så är det lungt, om barnet har fått E+ från sin pappa och jag blev smittad sedan tidigare av andra orsaker så kämpar mitt immunförsvar mot det okända. Om det är så kommer nivån av antikroppar ständigt höjas i mitt blod (1, 2, 4, 8, 16, 32, 64 osv). För en månad sedan låg den på 8, men om den höjs till 64 så är det farligt för barnet, det lider av blodbrist vid den nivån och behöver få blodtransfusion som kan ske redan i v 20. Jag hoppas verkligen att så är det inte och nivån inte höjs alls, men det vet vi om ett par dagar. Tack för att du fortsätter hålla tummarna :)).
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?