• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

oceanney skrev 2011-07-19 12:10:23 följande:
    Turlid. Beklagar verkligen det tråkiga resultatet. Det är så fruktansvärt tungt att först behöva gå igenom IVFer, ruva, nervositeten över missfallsrisken de första 12 veckorna och sen dessutom detta.

KUB är ju som sagt ett screeningprov och det enda man kan säga om resultatet är att man behöver mera information. Det är inte en diagnos. De flesta positiva resutat är ju tack och lov falsklarm. FInns flera bra trådar på FL. Sök på "dåligt resultat på KUB".

Här är länken till tråden om IVF och KUB.

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m43378885.html

Jag fick också ett halvtaskigt resultat på blodprovet, detsamma gäller en släkting som också gjorde IVF. Slump eller inte kommer man ju aldrig att få veta, men jobbigt som f*n var det. Styrkekram!
    Ja men precis. Först darrar man i första 12 veckor, sen fortsätter mardrömmen i flera veckor till, men nu har faktiskt största oron släppt. Jag tänker på dem 95% som är bra och dem fina bilderna vi såg igår som hamnat i bakgrunden pga all annan kalabalik, men nu plockar jag fram dem och ler.

Tack för info om den andra tråden, ska kika där lite. Har du själv gjort FVP eller din släkting då ni fick halvtaskiga värden på KUB?
  • turlid70
    oceanney skrev 2011-07-19 13:57:39 följande:
    Nivåerna på graviditetshormonet b-hCG och placenta-hormonet PAPP-A

Här kan du läsa mera:

www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--e.../
    För DS är risken hög om man har höga b-hCG och låga PAPP-A. Jag hade tydligen tvärtom då och är inte alls förvånad, jag har ju knappast känt att jag har varit gravid i över 12 veckor nu, vilket man kan tolka med låga b-hCG hormon, men när jag tänker efter så kände jag knappt någonting när jag gick med sonen för 21 år sedan heller. Med dottern var det hemskt att vara gravid. Båda barn blev ju friska ändå och den här gången är det kanske en pojke igen, om 4 veckor vet vi det med.
    Maryhe skrev 2011-07-18 23:41:27 följande:
    Turild: Fy vad tråkigt. Hoppas FVP ger bättre resultat! (eller kanske organscreening som Fjällsippan namnde?)
    Styrkekramar! 
    Tack Maryhe, det hoppas jag med och ska fråga läkaren imorgon om några alternativ till FVP.
  • turlid70
    AnnaLinn skrev 2011-07-19 20:22:25 följande:
    Turlid: Förstår din oro!! Aldrig ska det kännas riktigt bra... Ska hålla alla tummar och tår för dig. Nåt jag tycker är bra inför besök är att skriva ner alla frågor i förväg så att ingen glöms av... men det kanske du redan gör, Lycka till och hoppas du får bättre bemötande imorgon!
    Jo du, ha ha, är bekant med metoden att skriva ner all frågor, har inte gjort det än men ska börja imorgon till frukost eller kanske när jag lägger mig då är det lungt och tyst, än så länge snnurrar dem bara i huvudet. Tack för tummarna! Kram.
  • turlid70

Skytten, jag gjorde den långa metoden båda gångerna och inte helt bekant med den korta, kan inte säga så mycket om doseringen, men upplägget verkar vara bra, det vanliga tror jag. Det är många här som gjort den korta metoden, hoppas dem kan bekräfta dosen också.

• turlid70
    oceanney skrev 2011-07-19 20:55:31 följande:
    Ja, det finns ju många andra anledningar än trisomier till att man har lågt eller högt HCG. Vilken vecka är du i nu? Det går att se ganska mycket på UL även om det inte är hundraprocentigt, iallafall från vecka 18-20 då man brukar göra RUL. Fostervattenprov går att göra senare i graviditeten också och med snabbanalys går det att få svar på ett par dagar. Så du skulle teoretiskt kunna vänta med att göra FVP till efter ultraljudet. Hoppas du träffar en bra läkare imorgon!! Jag hade en skitdålig som bara försökte pressa mig till att göra FVP, fast jag inte ville. Fick ingen information heller så jag hade ingenting att ta ställning till. Utan att överdriva tillbringade nog nästan en månad på heltid med att söka information så att jag till slut kunde ta ett informerat beslut. Kram
    Jag är i v13. Intressant att läsa olika studier om att IVF kan påverka just blodprovet vid KUB som kan ge falska risker, dock handlar det mesta om DS,  men jag kanske ångrar mig ändå när det blir dags för FVP. Jag tog ju fortfarande progresteron när jag lämnade blodprov det kan säkert ha orsakat låga hcg i blodet. Hoppas på läkare imorgon, jag kanske får göra om provet, då jag inte tar progresteron längre.
  • turlid70
    No Ka Oi skrev 2011-07-20 15:21:39 följande:
    Det gick bra! 1:593 spalten var 1,5 mm. Hon såg ingen orsak att gå vidare med FVP. Skriver mer sen. Sitter på ett fik och äter kladdkaka.
    Grattis, så underbart! Skönt att slappna av och hjuta av graviditeten nu Solig.

Mäste bara fråga, fick du bara en siffra eller samma siffra för alla kromosomer?
  • turlid70

NoKaOi tack för ditt långa inlägg, det är värt så mycket, man får ju veta mycket mer här än hos läkarna. Och jag är så glad för din skul, vilken lättnad att få så fina siffror, jag skulle inte bekymra mig om någon mer test over huvud taget. Önskar dig lycka till, njut nu tjejen. Kram.

Linnea, tack så mycket för ditt inlägg, så snält av dig att dela med och det ger mig hopp. Grattis till sonen!

Boe, tack! Jo, att vänta är det värsta, stundvis ångrar jag att vi avbokade MKP och ska vänta 2,5 veckor på FVP och på resultatet 1 vecka till. Jag hinner gå tillbaks till jobbet och då måste jag hitta på något för att dölja magen, vill ju inte berätta innan vi får svar. Jag är i v17 då och svaret kommer första vecka efter semestern, sen vill jag vänta på RUL som blir i v18 på dagen, sen vågar jag berätta.

• turlid70

Jo, det gick bra hos läkaren i onsdags, jag orkade bara inte skriva. Han saknar tyvärr specifika kunskaper om allt det här och har inte fått någon detaljerat information om mina blodprover heller. Jag frågade om jag ska lämna blodprov igen och det tyckte han inte var nödvändigt, det skulle inte visa något annat är förut. Gissa vad han sa till mig när jag frågade vad den höga risken beror på? Jo, ålder, jaha, vilken nyhet.

Han tog prov för GBS utan någon tjafs när jag bad honom om det, kollade bebisen som levde och rörde sig i magen och sa att alltingsåg normalt ut. Han var mycket snäll och deltagande, men koncentrerade på andra saker än FVP, tex min TSH och järn depåer plus att jag hade någon strul med min blodgrupp och måste remiteras till special mödravård på karolinska. Jag släppte frågor om olika alternativ till FVP helt enkelt. Nu är det bara vänta och se.

• turlid70
    Boe skrev 2011-07-22 10:07:37 följande:
    Turlid,
    Åh nej vad jobbigt! Lider verkligen med dig då vi fick 1/13 på KUBen. Jag gjorde FVP och det var inget som tur var men väntan på att få göra FVP & på att få svaret var oliderligt! Eftersom det är så oerhört känsligt är det ju dubbeltviktigt att personalen förmedlar detta på ett bra sätt. Jag anmälde faktiskt vår BM som själv bröt ihop och kunde inte berätta mer än att hon var så ledsen för våran skull. Slutade med att vi fick sitta och lugna ner henne innan hon sade att det var en risk 1 på 13. Under denna väntan trodde vi att barnet var dött, saknade huvud etc....Unnar inte min värsta ovän detta trauma. Men dina värden var ju ganska bra iallafall 95% chans att barnet är friskt så jag är helt säker på att det går vägen för dig! KRAAAM

Ego, super sen mens efter denna IVF men den kom iallfall :(  I en hel vecka hoppades man ju på ett mirakel men nopp. Blir FET i sept.
    Vilken hemsk upplevelse och vilken oduglig BM, man undrar ju vilken skola har hon gått i. Tycker ni gjorde bra att anmäla henne, väljer man vårdyrke så ska man hantera sådana situationer utan att belasta sina patienter med mer oro utöver det vanliga, framförallt vi som har redan utstått stora påfrestningar för att få till en efterlängtad graviditet.

Så glädjande att det gick bra för er i slutändan den gången.

Tråkigt att mensen kom nu, men ni hinner med ett försök till innan FET i septembet. Lycka till!
  • turlid70
    oceanney skrev 2011-07-22 12:28:16 följande:
    Så här i efterhand låter ju 0.5% som en baggis men själva hanteringen kring det hela orsakade mycket oro och tårar och försvårade anknytningen till barnet (det sistnämna i sig är en anledning nog att göra FVP). När hon föddes var min första och ända tanke: har hon Downs eller inte? Det är ju nästan omöjligt att se eftersom de är så svullna runt ögonen. Det tog mig flera dagar att släppa dessa tankar. Till slut var jag tvungen att övertala mig själv att hade hon haft det hade nog läkarna sagt något vid det här laget.
    Vilken onödig oro ni fick gå igenom. Den risk ni fick skulle jag glädja mig åt, men vilken konstig läkare som försökte tvinga dig till FVP och vad bra att du kunde stå emot. Så glad för er att ni fick en frisk dotter, hon är väl 6 månader snart?
    oceanney skrev 2011-07-22 12:28:16 följande:
    Nu kanske detta låter som en liten avvikelse från ämnet iVF vid 40 men det är det inte. Jag har många gånger velat skriva om detta. Man är ju så himla fokuserad på ruvningen, på att bli gravid, på att behålla graviditeten de första 12 veckorna så det här blir nog en jävla kalldusch för många. Det är nog förjävligt för vem som helst men om man tampats med infertilitetsproblem blir det här så mycket större, det är så mycket som står på spel.
    Skulle inte ha sagt det bättre själv. Tack! Ororesan slutar tyvärr inte då man slutligen lyckats bli gravid efter att ha gått igenom alla IVF försök och många här har ledsama erfarenheter med mycket sorg på vägen. Men jag hoppas så innerligt att vi alla som kämpar gång efter gång får en liten för eller senare. Kram vänner!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?