IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
No Ka Oi skrev 2011-08-16 15:14:30 följande:
Det är snurrigt... Jag fick ju 1/593 på DS och det tyckte BM var bra och hon såg ingen anledning att gå vidare med FVP. Sen läste jag lite för mycket om mycket bättre siffror, att KUB ger bara en sannolikhetsbedömning, att det enda säkra är FVP. Men ett FVP kan inte förutse andra saker. Barnet kanske föds för tidigt. Barnet kanske dör veckan innan förlossning. Barnet kanske får syrebrist under förlossningen och får hjärnskador. Osv osv. Det finns så himla mycket som man inte kan förutse på något sätt. DS är bara en liten del.Det går inte att försäkra sig mot allt. Även om man vill.
Klart man är rädd!
Har två i bekandskapskretsen som fått mig att tänka och läsa mer om allt som kan hända. Och på ett "svartare" sätt. En förlossning startade i v. 21. Barnet klarade sig inte. En föddes med allvarligt hjärtfel men klarade sig.
Men om man nu "bara" tar DS. Jag har ingen aning om hur jag kommer reagera om barnet jag bär har DS. Jag har inte heller något vidare tålamod.
Vissa dar snurrar jag oxå till det. Ångrar att jag ändå inte gjorde FVP. Är orolig till tusen. Andra dar är jag bara glad.
Det kommer gå bra för dig oxå! Du får inte bara tänka på DS och allt anant hemskt. Även om det är bra om man tänker lite på det. Det kommer att gå bra, det måste det göra.
Hade vi fått en hög risk för DS så hade jag inte ens funderat på FVP, men nu handlade det om värre saker och vi kände att vi inte hade upp till extra 6 månader på oss för att vänta och se. I värsta fall ville vi komma igång med en ny behandling snarast möjligt, men nu slipper vi det pga det här i alla fall.