• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack, antar det har med hormonerna att göra då... konstigt eftersom jag hade mens för 14 dagar sedan och får det nu igen...

Kram!!

• Tuvalina
    underverket 06 skrev 2012-01-05 19:21:17 följande:
    Zindandel, tack för svaret! Ärrvävad säger du som en orsak? Vad kan ärrvävnad beror på? Är det samma som stop i äggledare?

Ärrvävnad kam man få efter operation i buken eller efter endometrios.
  • Tuvalina
    Fjällsippan skrev 2012-01-06 16:03:13 följande:
    Anne f, instämmer med Bengalen här. Blödning och spray kan ju hänga ihop med att hormonnivåerna börjar bli låga (vilket de ska vara eftersom målet är att bli helt nedreglerad). Jag tänker att om det finns rester av slemhinna kvar så är det kanske bra att det kommer ut innan man börjar med sprutorna *spekulerar*.
    Tack kära du för ditt svar! Jag är orolig då jag nu haft mens tre gånger på EN månad. Jag är rädd för att det blivit nå vajsing med allt och att det kommer bli svårt med IVF då? Men visst är det så att det kan bli en blödning när man blir nedreglerad, bara så konstigt att det blir det nu när jag nyss blött (14 dagar sen) och innan det hade jag mens för bara 16 dagar sedan. Men vi hoppas att det inte ska ställa till något... progesteronet ska väl sen hjälpa till förhoppningsvis.

På måndag får jag kontakt med kliniken.

kram från mig!
  • Tuvalina

Jag vill också sända ut miljoner grattis till dig Inanna! Hoppas nu din oro kan lägga sig lite..

Och Eviglängtan, vad härligt med twins!! GRATTIS!

Känner också för dig Söte, det låter så jäkla jobbigt att behöva ha det så där. Jag skulle gå under tror jag... Hoppas nu du får lite hjälp från spec MVC!

Maryhe, tänker på dig - kram!

Jag ringde kliniken idag om blödning efter att ha börjat spraya på dag1, sjuksköterskan sa att det kan absolut hända men när hon lagt på så ringde hon upp snart igen och sa att läkaren bett mig komma dit på en VUL och blodprovtagning. Så helt enkelt kanske läget inte är... beroende på att jag haft mens tre gånger på en månad nu!

Så har jag en fråga till er som har lång erfarenhet:
    Vad avgör vilken sprutbehandling man får, vissa får menopour och vissa Gonal -f, vissa puregon? Någon som vet det? Jag har kollat FASS och det har ju olika verksamma ämnen faktiskt. Men vad mer avgör tror ni?

• Tuvalina
    Zinfandel skrev 2012-01-09 21:24:11 följande:
    Har nu fått en del provsvar och det var precis som vi trodde. Ett megaimmunförsvar, NK, antikroppar, "fel" blodgrupp och lite till så det var rätt tänkt att åka till Aten och behandlingen är den enda rätta! Har teletid med Dr D på torsdag för att gå igenom allt.

Jag har ännu inte lyckats hitta nån som kan ge mig IL men väntar besked från ett ställe imorrn, vill ju helst inte behöva åka till Stockholm.... De vill inte ta på sig ansvaret, det är vad det handlar om. Så upptäckte jag att IL är en svensk grej Glad och en Skånekille som lanserat så jag ringer honom imorrn! Tänkte att dels vet han nog vem som kan ge mig det, dels har jag antagligen en ny marknad åt honom..!!

Anne f: det finns faktiskt prover att ta för att få reda på det, har man tex höga CD19/CD 5 (antikroppar mot hormoner) celler så ska man undvika Gonal F. Men eftersom man inte testar det i Sverige så kan vi inte utgå ifrån det. Det är helt individuellt, en del svarar bättre på det ena, andra på nåt annat. Å tack o lov för det att vi inte är heeelt lika!! 
    Vad intressant Zinfandel att det var som du trodde. Helt otroligt och mycket spännande nu när du står inför behandlingen. IL, ges intravenöst förstår jag det som... Bra tänkt att ringa killen i Skåne!

Tänk att det är så att Sverige ligger så efter med mycket!

Det är bra att vi inte är lika! Men hur märker man att Gonal-f inte är bra för en då, utan prover?
  • Tuvalina
    Fjällsippan skrev 2012-01-09 23:46:24 följande:
    Vad bra att de tar in dig på extrakoll; när blir det? Vad som avgör vilka sprutor man får ter sig ofta som slumpen; förut så verkade alla få antingen Gonal-F eller Puregon vid första IVF'en. Och om man tvingas göra flera försök så kanske läkaren provar något annat preparat. Jag har haft Puregon, Menopur och Fostimon - fått fina ägg på alla (men färre med Menopur och Fostimon). Men de två gånger som jag blivit gravid har jag haft Puregon.  Så i mitt fall har jag fått prova mig fram vad som passar. 
    Ja det verkar ju vara slumpen som avgör. Jag ska spurta Gonal-f. En ganska hög dos, 300 IE. Jag hoppas ju innerligt att jag ska slippa fler gånger men efter allt jag läst nu och förstått så är hoppet inte så högt. Men behöver träna mig på att säga att det kan lyckas. Behöver se hoppfullt och glädjefullt på det så gott jag kan.

Jag ska dit nästa måndag. Då skulle jag egentligen lämnat blodprov, jag tänkte ta ett prov på mitt jobb och skicka. Men nu får jag komma dit istället.

Jösses, säger jag bara. Jag blir mer och mer sugen på att öppna en egen IVF klinik i Hudiksvall eller nåt...
    Jag är sjuksköterska och sätter gärna dropp!
  • Tuvalina

Fjällsippan, jag vill bara säga att jag läst din historia och lite i din blogg! Vilken kämpe du är! Jag beundrar dig och vilken kunskap du besitter efter all erfarenhet!

Tack för att du delar med dig av din kunskap här!

<3 Anne

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?