• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Välkomna hit, iris, Södertjej och Mia69!

iris: beklagar minuset . Usch, vad tungt. Men, det är som du skriver, bara att hoppas på de små i frysen. 

Södertjej: grattis till fint behandlingsresultat med embryon till frysen, håller tummarna för att det blir plus på TD! 

Mia69: Du har ju jättefina värden. Men instämmer med Inanna att du borde prata med IVF-läkaren om dina missfall, det kan vara viktig information för dem inför behandlingen. Vad gäller korta resp långa metoden så har jag alltid kört den långa metoden, och mår inte speciellt dåligt av nedregleringen. 

pp08: vad skönt att din kropp har återhämtat sig så snabbt! Hoppas att hemmamyset blir en fullträff! 

Sushikatten: skönt med distans och fokus på annat. Man kan behöva hämta andan emellanåt i detta IVF-lotteri som är så orättvist mot vissa av oss. 

Ego: Tack för kramar och er omtanke, tjejer. Ni är guld värda. Idag tror jag att mina hemortsläkare kommer att ringa och meddela mitt TSH-värde. Känner mig ganska taggad inför det samtalet. 
  • Fjällsippan

Hjärtligt välkommen hit, Mimmsann72 .  Usch, vad tungt när det inte blir ET. När jag började med IVF så sa läkaren att första omgången kan betraktas som en "provomgång" eftersom man aldrig kan veta hur varje kvinna reagerar på hormonerna. Och vad jag har hört så är IVF-kliniken i Stockholm öppna för att pröva nya strategier. Lycka till med IVF-planeringen på torsdag.

• Fjällsippan
    Snösport: nej, nej, nej -  är så ledsen för din skull! Mycket tårar och fix med blommorna låter "bra", en dålig dag som denna. Jag tycker att det låter som att du är bra att ta hand om dig själv trots alla orättvisa motgångar, att du vårdar din själ med omsorg. Tycker också att du ska dubbelkolla med ett nytt test imorgon, för det låter märkligt att det blev ett streck som försvann. *kramar om*

södertjej: stor kram till dig också! Så oändligt ledsamt när det inte funkar. Skönt att du kan se framåt mot  FET.

Jag ska själv ringa till min klinik idag och höra mig för hur vi ska gå vidare med FET.
  • Fjällsippan

*uppdaterar*

VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    dallas, 37 år, syskonförsök nr 1,nybesök 17/12 på CA, bor strax söder om Göteborg
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Betty Boop, 37 år, inväntar 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Turlid, 40 år, IVF1/FET3 v.?? på HS, bor i Norrtälje
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 i mars
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2 i mars
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 5 på CvL, bor i Stockholm, FET i mars? 

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Hönan 38 år, IVF1, vecka 11

***SPRUTAR***

***ET***

***FET***
    Riita, 40 år, IVF1/FET1 v. 50, Uppsala

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET  6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, IVF 2 syskon), FET 29/2, två blasisar, TD 14/2
    Snösport, 42år,IVF5, bor Luleå går i Falun , ÄP11/2,ET 14/2, ruvar på 2 st, TD 1/3
    Thuleslapper 38år, IVF2, Kristinehamn, ÄP 7/2, ET 9/2, TD 26/2, går på Gripen/ USÖ

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    pp08, syskonförsök nr3 (=IVF5), BF 19/10, Stockholm
    Mamma gås: 38 år. IVF 3.  BF 26/10.  Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 

• Fjällsippan

Tack för bra länk, Zinfandel! 

Snösport: mycket bra initiativ att boka tid i Sundsvall. Och vad schysst hon är som klämmer in dig på sin fikakvart!

Själv funderar på vad jag ska klämma in för mirakelkur innan FET om 2 veckor. Senaste behandlingen har tagit mycket mer på kroppen än på själen, och jag känner mig allmänt fysiskt ur gängorna. Men idag skiner solenSolig, så jag ska gå ut och tanka D-vitamin. Sedan ska jag nog boka in några tider hos min gamla akupunktör (som också omnämns i dokumentet). Hemortsläkaren har fortfarande inte ringt om mitt TSH-värde, misstänker att han inte hör av sig om det är okej. Men jag gillar inte den här ovissheten, är så trött på den efter åratals kontakt med IVF-läkare. 

• Fjällsippan
    june777 skrev 2011-03-01 13:28:48 följande:
    hej
    jag är 39 och har gjort ivf 3 gånger men det var inte lycka. Nu vet vi inte vad vi skulle göra . Jag känner mig ledsen men jag vet vad ska jag fortsätta eller avslutar .GråterGråter
    Välkommen till vår tråd, june777, och jag beklagar verkligen att dina 3 IVF'er inte har fungerat .
  • Fjällsippan

Lite tankar om åldersfaktorn; eftersom jag försökte få barn redan som 25-åring, och gjorde utredning då som även den visade på oförklarlig barnlöshet, så har jag aldrig riktigt accepterat att åldersfaktorn är avgörande just för mig. Nu, när jag är snart 43, så är jag så klart väl införstådd med att chanserna inte är på topp. Men jag vägrar att tro att det är omöjligt. Jag gjorde min första insemination när jag var 36, och min första IVF när jag var 37. Med toppresultat med cirka 8 till frysen vid varje plock. Men det skulle krävas åtskilliga återföringar innan det oförklarliga hände, en lyckad graviditet! 

Om jag hade varit några år yngre så hade jag åkt utomlands och gjort en fullständig immunologisk utredning, för jag misstänker att det är där felet finns att hitta hos migJag tror och tänker att det är inte enbart kromosomfel som är orsaken att behandlingar slutar med ett minus; utan det finns fler faktorer som spelar in. Även för oss äldre. Jag blir provocerad av läkare som enbart hänvisar till kromosomfel eller embryots inneboende kvalitet vid misslyckade behandlingar. Men som ChippiChoppi skriver är det otroligt viktigt att läkaren både är realistisk och kan inge hopp. Å andra sidan så har jag märkt att jag "slår dövörat till" när läkarna börjar prata ålder. För hade jag lyssnat för mycket på negativa läkare så hade jag inte fått barn. Så min strategi är att under behandlingarna försöka omge mig med läkare som är ganska "positiva" .  Och jag brukar säga till läkare att jag blev inte gravid när jag var "yngre" och hade unga ägg utan det inträffade först när jag var "äldre" (39 år och fick barn vid 40) och med vad vissas förklaringsmodell skulle innebära med ett äldre och sämre ägg. 

Vad gäller akupunktur, ayurveda, zonterapi så har jag provat mycket. Jättemycket. Jag har till och med gått kurs i ayurveda och diagnostisering (när jag var 25 och försökte få barn). Besökte till och med en ayurvedisk läkare i Indien. Men jag utövar det inte professionellt, utan det är bara för min egen skull.

Jag instämmer med dig, Zinfandel, att "vetskapen om att vi kämpade, slogs och fightade känns bra." Och för mig gav ju fighten resultat till slut. Men hur vi än väljer att hantera denna ovissa process som IVF innebär, må vi alla bli gravida snart!

• Fjällsippan

....hmm, här är en till med diskbråck . Mina sitter i nacken. Det har dock blivit betydligt bättre sedan graviditeten *peppar, peppar*. Hoppas innerligt att ni får genomgå samma "gravidkur" som jag!

Snösport: har inte ni full storm däruppe? Tyckte att det såg ut så på väderprognosen igår. Idag har vi regn i Stockholm, ett mysigt vårregn. 

• Fjällsippan
    Sunseed skrev 2011-03-05 11:05:46 följande:
    Äsch, vi samlar ihop våra rullatorer, sätter på nitar och gör stan så får folk tycka bäst dom vill. 

Instämmer här ! Jag bor på söder i Stockholm, och här ser man många varianter av lösning på att få barn, och mammorna är hyfsat "till åren komna". Också är det många singelmammor och homopar som tar hjälp av allehanda assisterad befruktning. Så här är det gott om provrörs- och inseminationsbarn .
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?