• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Ja, jag gillar akupunkturen och ska även till en oseopat och/eller zonterapi. Har kommit igång med motioneringen ordentligt igen så jag får igång cirkulationen i kroppen, tänkte även bli av med 2 kg till nästa försök. Eftersom jag arbetar med mat så äter vi redan väldigt bra men ska dra ner ytterligare på socker. Har även bokat in sådant som jag brukar mellan försöken, dvs massage, spa & annat mysigt ;). Jo, Ferronol har jag också börjat ta.

• Zinfandel

Ferronol var på inrådan av min akupunktör. Och så har mannen börjat ta zink/folsyra. Vi är överens som att jag ska göra sådant som jag mår bra av eftersom min kropp är så utsatt och lever på sparlåga under försöken, därför unnar jag mig en massa välmåendegrejor mellan försöken ;) Precis, min motion består av powerwalks så man kan suga åt sig D-vitamin & frisk luft samtidigt. Här i söder är det fortfarande kallt men ingen snö och vinterblommorna har börjat titta fram så det är sköna promenader - så länge det inte regnar, vilket det allt som oftast gör.....

• Zinfandel

Jag har fördjupat mig en hel del i sköldkörtelproblematiken och vet idag att det är ett större fertilitetsproblem än vad svenska IVF-läkare vill erkänna. Det finns massor med avhandlingar och vetenskapliga rapporter som visar sambandet mellan särskilt underfunktion & infertilitet. Jag är med i ett par slutna grupper och håller kontakt med forskare för att få mer information. Nu vet jag att värdena kan visa felaktiga svar, jag vet att värdena kan vara dåliga även om blodproverna inte säger det och den allmänna okunskapen kring T3/T4 och binjurarnas involvering är stor. Dessutom kan TSH svaja ordentligt, särskilt under våra tuffa hormonbehandlingar, vilket kan göra att man ligger utanför ramarna för graviditetsmöjligheter. Nu är det självmedicinering som gäller! Mitt TSH har gått från +50 till 0,10. Det finns även naturligt T4 att ta som jag ska be min läkare om, eftersom Levaxin kan luras. Tradig läsning, eller hur Flört

Ang åldersgränsen så har jag förstått att det är individuellt, har man bra värden som Inanna så är möjligheten att få fortsätta stor. Det finns även 30-åringar med mycket sämre värden som man anser att det kanske inte är lönt att fortsätta. Annars kan du också rekommendera din väninna att söka sig utomlands som inte är lika trångsynta som svenska kliniker, som ofta hänger upp sig på en siffra istället för individen...

• Zinfandel

Höjde min dos en aning för ett tag sedan och var senast idag och lämnade blod igen. Mina värden är som sagt bra men pga rejäla biverkningar i julas höjde vi dosen.

Hypotyreos och diabetes tillhör de vanligaste endokrina sjukdomarna, det vill säga sådana som drabbar körtlar och organ som bildar och insöndrar hormoner till blodomloppet. Sköldkörteln, binjurarna, bukspottkörteln, äggstockarna, testiklarna är hormonbildande körtlar/organ. 

Om problemet ligger på cellnivå och T4 inte kan konverteras till den mer effektiva varianten av hormon (T3), så hjälper inte heller Levaxin eftersom det är baserat på syntetiskt T4. Naturligt T4 & T3 heter Thyroid och skrivs ut på licens i Sverige.

I Sverige har man faktiskt provat att behandla en grupp infertila kvinnor och flera som fått upprepade missfall med Levaxin, trots att de haft ”friska” blodvärden och kvinnorna blev nästan alla gravida och förlösta.

Observera att den som lider av mild hypotyreos kan ha förhöjd TSH som ändå är inom referensintervallet då referensintervallet är ett medelvärde beräknat på en populationsgrupp.  

Att regelbundet mäta kroppstemperaturen på morgonen är också ett bra sätt att hålla koll på sin behandling. Är den basala kroppstemperaturen för låg, så behövs medicineringen ändras.

Blabla vad tradig jag är Flört 

• Zinfandel

Fahlvik: Listeria är mycket ovanligt. De flesta får sannolikt i sig stora mängder listeria utan att bli sjuka. Var inte orolig!

• Zinfandel

Grattis Snösport Kyss

Nä, man ska nog ändra sina medicindoser i samråd med läkare, det är alltid bäst, det ska du nog inte sjabbla med själv. 2,5 hade jag ansett varit på tok för högt oavsett.

• Zinfandel

Åhhh vad många ruvare nu Skrattande

Jag har precis varit hos läkaren och vi byter till Menopur nu - ser verkligen fram emot nästa försök!!

• Zinfandel

Sunseed - ja huuu vilka killar man dejtade Glad Håller helt med dig och är glad att jag väntade på den rätte även om jag nu får kämpa för annat......

39 gäller här i Skåne men jag hann precis ;)) 

• Zinfandel
    Solig-seed, grattis till utmärkt resultat! Nä, än är vi inte utdömda här inne ;)) Och så skönt att ha frysen full!! 
  • Zinfandel

Fasen, vad är det ni säger?! Jag hade verkligen räknat med checken i september. Inte nog med att det inte blir kottar, nu får jag dessutom reda på att det inte blir nån check :( Skrattande

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?