• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Oceanney  - tack för det inlägget om att embryona trota allt trivs bäst i livmodern och att det är därför man inte långtidsodlar dem, det ingav mig ännu mer hopp! Jag ville ha långtidsodlade nu men det blev 2-dagars och jag blev besviken. Skönt att höra!

Du har säkert fått frågan förr - vad kostar en IVF i Fra? Vad skiljer sig för övrigt med vad du läser om våra behandlingar? 

• Zinfandel

Jo, det var inte så att jag inte trodde att 2-dagars är bra (...), alla jag vet som blivit gravida via IVF har fått 2-dagars, det var inte det jag menade, jag var nog lite otydlig ;)) Men det som diskuterats är ju om de embryon som inte överlever 5 dagar, huruvida de hade kunnat utvecklas i livmodern efter 2 dagar eller ej... Det vet vi egentligen inte fortfarande men Oceanney gav ett mycket lovande svar som antagligen är så nära sanningen man kan komma!

• Zinfandel
    Inanna Li skrev 2011-01-27 17:15:45 följande:
    Zinfandel - Håller med dig om Oceanneys svar! Och tror att det går att lyckas lika bra med 2-dagars som blastocyst. De flesta jag hört och läst om har också blivit gravida på 2-3dagarsodlade. Att graviditetsstatistiken är högre på en blastocyst beror ju på att den hunnit lite längre i utvecklingen och därför har större chans att fästa och det vet man ju redan innan man sätter in den.
    Är det verkligen så? I så fall skulle Frankrike ha mycket sämre IVF-graviditetsstatistik än Sverige och det stämmer inte. Alltså tror jag inte att långtidsodling är lösningen på gåtan, i så fall hade man ju inte chansat med 2-dagars....?? Eller?
  • Zinfandel
    turlid70 skrev 2011-01-27 19:52:28 följande:
    Zinfandel, har inte kliniken odlat vidare något av dina befruktade ägg, fryste dem ner på dag 2 alla som blev över om det blev några över förstås?
    Nej, vi satte in båda! Inget till frysen :(

Oceanny: tack snälla för infon! Vi är deltidsboende i Frankrike och har alltså adress där, därav min fråga. Sjukvården för övrigt är alldeles strålande där så det var verkligen goda nyheter om IVF-kliniker! Jag är på IVF2, RD 3.

Jag har förstått att det "lite" felaktigt här på FL skrivs att endast 5-dagars är (mer) dugliga vilket är en grov generalisering. En del hävdar även att om de inte överlever 5 dagar i labb så hade de inte varit livsdugliga i livmodern heller, vilket jag nu vet är direkt felaktigt.

Av naturliga skäl är det omöjligt att veta om ett 2-dagars inte hade överlevt 4 dagar i labb likväl som det är omöjligt att veta om ett 5 dagars kunde satts in redan dag 2 och lett till graviditet. Ja, någonstans får man lita på all kompetens som balanseras med en hel del tur & slump. 

På min klinik gör man raka motsatsen, det är antalet som avgör om man odlar vidare, man bör alltså upp i 12-15 ägg för att blastocystodla.

Nu har man även tillämpat AHA på mina, vilket jag vet att en del kliniker inte gör men jag är nöjd med den behandlingen!

• Zinfandel
    oceanney skrev 2011-01-27 21:40:11 följande
    Jag tycker även informationen på vissa svenska klinikers hemsida ang blastocyster är lite vilseledande. En klinik skröt om att de var bäst i Sverige på blastocystodling. Vad spelar det för roll? Det är ju antalet graviditeter och bäbisar som räknas. Det här är inte så lätt för en vanlig patient att avgöra. Jag var som sagt var också lite besviken över det här med "bara" två dagar och sen när jag förstod att de redan provat (och förkastat långtidsodling) blir man ju minst sagt lite förvånad över allt prat om långtidsodling i Sverige som en per automatik bättre metod.
    Ingen kunde sagt det bättre!! Exakt så, bra skrivet! Vi hörs på mailen, måste nog gå och natta mig snart, du vet det ska ju bli bebis (ar) här också så det är lika bra att jag ruvar ordentligt ;)) Tack för alla dina kloka ord!
  • Zinfandel
    Inanna Li skrev 2011-01-28 10:03:56 följande:
    Svår fråga. Olika kliniker verkar resonera på olika sätt. I Sverige har vi ju IVF-kliniken med Falun i centrum och Fertilitetscentrum i Stockholm och Göteborg som propagerar för långtidsodling. CvL tycker ju tvärtom och håller på 2-dagarsodlade för att livmodern är den bästa platsen för embryot.
    Tack! Vi diskuterade det vidare igår (se ovan) så jag tror vi kom fram till en rimlig slutsats ;)
  • Zinfandel

Det där med att långtidsodling skulle vara bäst knäckte vi nog igår ;)) Kanske något för Mythbusters ;))

La ut denna i en annan tråd, kan vara intressant även här!

www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10902/2002-103-3_20021034.pdf

Här finns massor mer att läsa för den som har en lugn fredag!

www.socialstyrelsen.se/Sidor/SimpleSearchPage.aspx&defqe=hidden:-meta:siteseeker.archived:archived

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?