turlid70 skrev 2011-01-27 19:52:28 följande:
Zinfandel, har inte kliniken odlat vidare något av dina befruktade ägg, fryste dem ner på dag 2 alla som blev över om det blev några över förstås?
Nej, vi satte in båda! Inget till frysen :(
Oceanny: tack snälla för infon! Vi är deltidsboende i Frankrike och har alltså adress där, därav min fråga. Sjukvården för övrigt är alldeles strålande där så det var verkligen goda nyheter om IVF-kliniker! Jag är på IVF2, RD 3.
Jag har förstått att det "lite" felaktigt här på FL skrivs att endast 5-dagars är (mer) dugliga vilket är en grov generalisering. En del hävdar även att om de inte överlever 5 dagar i labb så hade de inte varit livsdugliga i livmodern heller, vilket jag nu vet är direkt felaktigt.
Av naturliga skäl är det omöjligt att veta om ett 2-dagars inte hade överlevt 4 dagar i labb likväl som det är omöjligt att veta om ett 5 dagars kunde satts in redan dag 2 och lett till graviditet. Ja, någonstans får man lita på all kompetens som balanseras med en hel del tur & slump.
På min klinik gör man raka motsatsen, det är antalet som avgör om man odlar vidare, man bör alltså upp i 12-15 ägg för att blastocystodla.
Nu har man även tillämpat AHA på mina, vilket jag vet att en del kliniker inte gör men jag är nöjd med den behandlingen!