• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Kram och grattis Inanna Hjärta. Så skönt att du fick veta att allt bara är bra därinne. Pass på och njut nu lite av detta underbara!

• Enya70

Jag blev ordinerad att fortsätta med Prednisolonen fram till TD men sedan sluta. Från Svend Lindenberg på CFC. TD exakt två veckor efter ET. Barnalbylen tog jag fram tom vecka 20.

Jag tog 16 mg Medrol (Prednisolon) dagen innan ET, ET, dagen efter ET

8 mg Medrol efterföljande två dagar

5 mg Medrol om dagen fram till TD

• Enya70

Glömde: du kan dela upp dagsdosen på 2 om du vill. Jag tog allt på morgonen för man kan bli lite speedad o ha svårt att somna

• Enya70

Tror dessutom jag tog 2.5 mg i två dagar som nedtrappning då jag slutade men det var inget som egentligen behövdes enligt Svend. Man kan sluta tvärt från 5 mg

• Enya70
    Tuvalina skrev 2012-03-11 16:51:45 följande:
    Med min erfarenhet i bagaget, äldre förstföderska och kalkavlagringar  i moderkakan så skulle jag råda dig att definitivt göra fler UL för att se flöde i navelsträng och moderkaka.

Kram!
    Har du tips på hur man kan få sin BM att remittera en till extra UL för att kolla dessa saker? I vilken veckan trycker du att man bör kolla? Kram!
  • Enya70
    mamman0301 skrev 2012-03-12 09:13:21 följande:
    Äntligen får jag flytta på mig:)
    Härligt! Grattis till sprutstart!
  • Enya70

Hejar på dig Sunseed! Bruna flytningar behöver som andra redan skrivit inte betyda ngt negativt. Kram!

• Enya70
    myran6801 skrev 2012-03-12 11:11:11 följande:
    Inga goda nyheter fr vul. Bara två blåsor, en 14 och en 10. Vart tog de andra vägen (i torsdags var det 3 st runt 10 och 3 små, och varför har de inte växt. Känner mig ledsen. Undrar oxå ser de lika bra när de inte gör vaginalt vul?
    Åh vad tråkigt. Hoppas att det är som det var för mig ett par gånger att de helt enkelt missade några blåsor vid VUL. De skämtade om det på CFC att jag fick ut fler ägg än vad samarbetsgyn hade sett blåsor på VUL vilket ju är ganska omöjligt...
    Kram Myran!
  • Enya70
    Tuvalina skrev 2012-03-12 12:27:40 följande:
    Hänvisa till din ålder och risk för IUFD (Intrauterin fosterdöd). Ett seminarium kommer hållas i Stockholm nu den 21 mars om minskade fosterrörelser och behovet av bättre kunskap och riktlinjer för att förebygga IUFD i kvinnosjukvården/förlossningsvården.

Skulle jag vara gravid nu så skulle de inte neka mig en sekund att få göra UL i vecka 32, 34, 36, 38 och v 38 skulle ungen ut! Inte en dag längre! Kompetent flödesmätning varje gång!

Det är konstigt att ett barn ska behöva dö först innan de gör saker mer handgripligen. Det är därför jag uppmanar er att begära detta!
    Tack Anne, jag ska prata med min bm nästa vecka om detta. Inte vill man riskera ngt i detta läget...
    Kramar!
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2012-03-12 12:40:29 följande:
    Jag kommer prata med BM om detta längre fram, Än så länge har jag inte fått någon "specialplan" på MVC fast jag har gjort IVF och är över 40.
    Väntar nu på att få en tid för Aurora-samtal och ev. kunna få igenom planerat kejsarsnitt. Har ganska stor förlossningsskräck som är en stor orsak till att jag väntat så länge på att försöka bli gravid.
    Jag tror nog du kan få igenom planerat kejsarsnitt om du står på dig. Har en kollega som fått det för alla sina tre barn på samma grunder som du har.

Ngn specialplan på MVC verkar däremot mycket svårare att få. Här i Uppsala får man inte ens TUL i v.32 även om man är över 40 och har gjort IVF. Inte sätter dom igång en innan v.42+0 heller. Praxis här är att våra graviditeter är en standardgraviditet som alla andra.

Tur att man är en envis typ och van att argumentera för sig tex efter allt tjafs med läkare i IVF svängen att man kan få sin vilja fram ändå på ett eller annat sätt.

Jag ska sätta igång min intensiv nästa vecka enligt Annes instruktioner om att få flödesmätningsUL. Jag håller dig underrättat Inanna om hur det går med det.
    Kram!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?