• Fahlvik

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Spears:
    Tror det är bra med akupunktur i några månader innan IVF-behandling. Det tar ett tag att balansera kroppen. Jag började i maj (?) och IVF:n var i slutet av oktober, den långa metoden. Det gick bra! Idag har jag kommit halvvägs i graviditeten, vecka 21 började idag!

Hoppas ni fått solsken på er idag!Cool

• Fahlvik
    Fjällsippan skrev 2011-03-19 14:01:43 följande:
    Jag kom på en sak som kanske kan vara av intresse även för Er. TNF-alfa är ett blodvärde som vissa läkare anser spelar en signifikant roll för en lyckad graviditet. Det fanns en gynekolog i Stockholm (numera pensionerad) som behandlade kvinnor med högt TNF-alfa-värde. Och jag har FL-väninnor som har fått barn efter behandling hos honom. Jag har själv aldrig lyckats övertala någon läkare att ta mitt TNF-alfa, så jag vet själv inte vad mitt värde är. Hur som helst, så var jag på en föreläsning i ett helt annat ämne för något år sedan; nämligen munnens hygien ur ett helhetsperspektiv. Och gissa om jag spetsade öronen när tandhygienisten som höll i föreläsningen började prata om just TNF-alfa. Hon berättade att TNF-alfa-värdet kan förhöjas vid långvariga tandköttsinflammationer. Och när man rotar i tandköttet vid behandlingar (hos tandläkare, tandhygienist) kan TNF-alfat bli högre under en period. Sedan dess så ser jag till att inte gå till tandläkaren/tandhygienist under IVF-perioder. Mitt tandkött blir lättblödande under hormonstimuleringarna och jag tar numera varsamt hand om det så jag inte triggar TNF-alfat. Märk väl; det här har jag kommit fram till helt själv, och så vida jag vet så finns det ingen forskning på det här. Men jag ville ändå dela med mig till er; för om det finns en uns samband så är det ju en rätt enkel sak att vårda munnen lite extra varsamt. 
    Intressant!
    Funderar också om det finns ett samband där. Fick tandställning när vi precis påbörjat hemmaförsöken. Några månader senare började jag gå upp i vikt, 4-5 kg på ett halvår! 4 månader senare fick jag veta att sköldkörtelfunktionen är rubbad (hypothyreos), vilket också påverkar graviditetschanserna.
    En kollega som har tandläkare/-forskare i familjen tyckte att det absolut kan finnas ett samband med "omplacering" av tänder och dess påverkan på andra delar av kroppen, något jag knappt berättat för andra för att det verkade så långsökt...
    Hypothyreos kan man ju få ändå men att den kom med tandläkarbesöken är ändå ett märkligt sammansträffande.
    Nu är tandställningen borta sen ett drygt år (?) och hyperthyreosen under behandling vilket resulterade i en lyckad IVF!
  • Fahlvik

Inanna: Nu håller jag tummarna igenDrömmer Hoppas verkligen det går minst lika bra som när jag "bara" fick två som klarade sig. Såg deppigt ut ett tag att det inte blev någon reserv till frysen men tack o lov tog sig en av de små liven! Vem vet, det kanske är sällskapliga varelser som vill starta upp med en kompis? Om båda är sällskapliga så kanske du får tvillingar! Inget jag hade backat för...

Var hos doktorn igen i morse för att kolla moderkakan som ligger aningen för själva öppningen (modermunnen?). Återbesök om två månader för att se om den flyttat upp tillräckligt. Frågade vad som händer annars och svaret blev "snitt". Men nej - ska inte oroa mig för det än!

Nu hoppas jag på nyårsbebisar på tråden!

• Fahlvik

Inanna: Spännande dagar nu fram till testdag!
    Dallas: Stort grattis till plusset!

• Fahlvik
    Inanna Li skrev 2011-04-05 10:20:50 följande:
    Murslok och hispan - Tack för peppning! Jag hoppas det är växtvärk. Nu har jag klarat mig till RD 13 i alla fall. Men skulle önska mig lite ömma bröst och andra tydliga symptom så det kunde kännas lite bättre! Förra gången jag var gravid kom de andra syptomen i gång motsvarande RD 15 så lite hopp har jag ju. Molvärken i magen då berodde nog mycket på att jag hade ökade flytningar. Nu vet jag inte om jag har det pga alla proggis-rester. Jag har TD om en vecka men lär nog få veta hur det går innan dess ...
    Jag hade inga andra "symptom" än lite "drag"-känsla från två ställen i magen. Ömma bröst hade jag men det har jag alltid mellan äl och mens så det räknas inte. Hade dessutom kort stubin, precis som innan mens. Det kan vara positivt ändå m.a.o!
    Tror eventuellt att jag hade ökade flytningar också, tänkte att det var udda med äl-symptom nu, alldeles fel del av cykeln. Hoppas, hoppas!
  • Fahlvik
    chichisita skrev 2011-04-10 01:07:17 följande:

Har fått svar om TSH värden idag. 2.56. En klar förbättring från det att jag var upp i över 10 för några veckor sen. Kan jag känna mig lugn nu eller måste det ned ännu mer innan jag kan känna mig säker? Någon som vet? 

TSH ska helst vara under 2. Vissa får dessutom högre värden av hormonspray och -sprutorna... Mitt värde var runt 0,8 (med Levaxinbehandling) när jag äntligen fick plus.
    Det betyder inte att det är omöjligt att bli gravid med högre TSH-värden men jag antar att du vill ha bästa möjliga förutsättningar om det är något man kan påverka själv.
    Att bara se på TSH kan också vara missvisande då man kan ha andra anledningar till höga värden och då hjälper det inte med behandling av bara TSH men om vi bortser från det så, ja, helst under 2 och närmare noll, om man mår bra av det.
    Många om och men, men det är så lätt att missförstås på nätet har jag märkt ;) (I en annan tråd hade jag säkert fått en mängd svar med att jag minsann blev gravid med ett TSH på 30!!!)
    Lycka till!
  • Fahlvik

Uppdaterar listan med min ålder (medan jag fortfarande är 40 år)Flört
    Kattenizze: Stort grattis till Plus!!!

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 någongång i framtiden!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14/4

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4

Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, ET 11/4, TD 25/4
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!

• Fahlvik
    Inanna Li skrev 2011-04-20 15:04:16 följande:
    Jo, 225 är ju en relativt låg dos för 35-40-åringar Glad! Kvinnor över 40 brukar ju oftast få 300 eller mer. Min läkare ville inte ge mig högre pga bra AMH-värde och ev. risk för överstimulering men det kanske kan vara OK nästa gång. Förhoppningsvis utan att jag behöver ta om provet. Tungan ute 
    Jag fick ordinerat 375 Puregon av A-K Lind trots att det var mitt första försök... Hon hade börjat med 300 men ökade när hon fått mitt AMH-värde.
    Jag minns inte om du haft risk för överdosering men om inte så kanske det är värt ett försök med högre dos?
  • Fahlvik

Har inte varit påloggad på några dagar och jag har missat en hel del glada nyheter, grattis Kattenizze och Dallas!
    Och er andra ska jag gratulera inom en snar framtid, hoppas jag!

• Fahlvik
    Snösport skrev 2011-05-05 11:18:53 följande:
    Jo, snacka om kunskaper här i tråden....drar vi ihop alla kan vi kanske om ett åar år öppna en egen IVF-klinik och sedan få göra massor av IVFer till självkostnadspris oavsett ålder..alla är delägare 
    Så impad!
    Jag kan se till att vi får en schysst tjänstepensionFlört
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?