• Fahlvik

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Nu vet jag inte hur jag tänkte, jag hinner ju ha ÄL innan jag börjar med sprayen! Klarnade inte förrän jag läste mitt eget inlägg, ha, ha. Nä, dags för sängen NU!

• Fahlvik

Grattis Turlid, 10 befruktade! Låter väldigt hoppfullt!

Linköping68: Funderar på om man är generösare i storstäder, kanske ni ska göra ett försök i Göteborg, tex? Här finns två kliniker, Carlanderska och IVF-kliniken som jag går på.

För er läst om mitt illamående sedan en dryg vecka tillbaka: Idag kom mensen och jag har inte känt mig illamående mer efter lunch idag. Känns nästan som det hängde ihop. Vet inte vad det var men det är skönt att må som vanligt igen. Om 17 dagar börjar alltså nässprayiningen! Ser INTE fram emot sprutorna och hoppas fortfarande på att det ska lösa sig innan vi kommer så långt...

På måndag blir det ett nytt samtal till kliniken, förstår inte vad alla recept är till för, tex ett recept på vagito... nå´nting? Det har de inte nämnt, när ska hinna ta det mellan alla sprutor, sprayer, ampuller osv? De hade fått dubbelt så många samtal om jag inte hade lärt av er på Familjeliv Flört

• Fahlvik

Tack Inanna och Turlid för beskrivning! Ska skriva ut så jag kan glutta när jag blir osäkerSkål
    Vad bra att veta NÄR man ska ta det ena o andra!

Sprutan innehåller (nog) Puregon, det står bara "Eo" på. (På receptet med Pregnyl står det äggmognadsspruta.)

Ja, sprayen heter Synarela och jag tror att jag ursprungligen skulle ta 300mg men i telefon ändrade doktorn till 350 för hon hade fått resultatet på ovarialreserven. När jag ringde nästa gång stod det 375 mg i receptet enligt sköterskan. Är det mycket, tycker ni som vet? Fick inga siffror på "reserven".
    På Synarela-receptet står att den innehåller 200 mikrogram/dos och att det är 60 doser och får expedieras 2 gånger. Räcker det, tro?

Skönt att fler kan vara illamående mellan äl och mens, jag har bara varit det en gång, och då kom ingen mens ;o)

• Fahlvik

Aha, då missförstod vi nog varandra när jag ringde kliniken senast. Känner mig mycket lugnare nu, tack!
    Så sorgligt med missfall, desto mer förtjänar ni en "färdig" bebis denna gång.

• Fahlvik

Linköping86: Tråkigt att höra. Gråt en skvätt men se´n tror jag att du ska kolla upp andra städer. Om du orkar... Jag håller tummarna för dig!

• Fahlvik

Det händer saker här ser jag, både roliga och tråkiga. Ingen verkar ge upp dock, härligt!

Turlid: Vad ger rosenrot och grapefrukt för effekt?

Akupunktur tror jag på även om jag inte lyckats efter 2-3 månaders försök. Men min dåliga sköldkörtel kan ha påverkat det också. Hon gjorde ingen behandling på sköldkörteln eftersom hon nog inte förstod vad som var problemet (kinesisk språkförbistring), annars kanske även det avhjälpts fortare. Hon behandlade bara livmoder och äggstockar för att få upp blodcirkulationen där. Och nu när sköldkörtelproblematiken troligtvis är avhjälpt så har jag gått med förkylning och bihåleinflammation i en månad så jag inte har kunnat få akupunktur för det jag egentligen vill. Men jag ska dit igen så fort jag är bättre!

Tror hon säger ett par månaders intensiva behandlingar 2-3 ggr/vecka eller 3-4 månader med en gång i veckan (som jag). Hon tar 400 kr/besök men jag tror det är billig jämfört med en del andra. Tycker absolut att fler borde prova, det gör ingen skada i alla fall, om det är proffsigt utfört. Och det gör inte ont ;o)

• Fahlvik

Snart en vecka med Suprecur-sprayning och har inga biverkningar. Är sååå lättad! Eventuellt har jag upp runt magen men jag går upp och ner ändå hela tiden så inte ens det behöver vara pga spray.
    Om en vecka är det dags för kontroll på kliniken! Det har gått fort ändå.

Det känns som tant röd är på gång så där rök sista chansen att få bebis på naturlig väg (innan denna IVF i alla fall).  Hoppet är det sista som lämnar en Tungan ute 

• Fahlvik
    oceanney skrev 2010-10-03 19:26:56 följande:
    Skönt att du inte har några biverkningar! Kan ingenting om långa metoden men det vore väl inte bra att bli gravid medan man sprayar??
    Frågade doktorn innan sommaren vad som händer i så fall och hon svarade att "ja, det händer titt som tätt så då avbryter vi bara behandlinen". Då var det i.o.f.s tal om Synarela-spray men jag hoppas inte det är så stor skillnad? Har du hört att man inte borde försöka ens?
    (Vi kan ju ha missförstått också, ifall hon trodde att vi frågade om inbetalningen eller nå´t ;o)
  • Fahlvik
    turlid70 skrev 2010-10-04 08:47:55 följande:
    Skönt Fahlvik att du är på gång nu och inga biverkningar. Började du spraya dag 21 i din cykel eller du annan cykellängd än 28 dagar? Jag fick min mens på spraydag 12, vilket tyckte jag var jobbigt att vänta på. Hoppas du behöver inte vänta lika länge. Lycka till nu med behandlingen!
    Hej allesammans!
    Har varit i Kungliga Huvudsaken för lite utbildning (så nu är jag bildad ;) Bubblade av glädje i morse vid hotelfrukosten (har inte sagt något till kollegorna) när jag fick höra om nobelpriset på morgonnyheterna, och se den lyckliga familjen på TV4. Det var svårt att inte ens nämna priset, så glad har jag aldrig blivit över ett Nobelpris!

Turlid70: Började spraydag 18 men det var lite sent påkommet, skulle varit dag 18, har ganska kort cykel numera, 22-26 dagar. När jag går på akupunktur så är den 26 men nu när jag haft uppehåll har den krympt igen.
    Idag är mensen beräknad men jag har läst att det kan dröja extra så jag har inga förhoppningar, känner att den är på gång. Idag är alltså spraydag 9. På måndag ska jag in på kontroll, då de tar TSH-prov också.

Bra att du lade till mig på listan! Jag bor i Göteborg men vet inte när det är dags för äggplock. (Började med spray den 27 september så det kanske blir vecka 43?)
  • Fahlvik

Underverket06: Vi brukar spara under ett helt år för att åka bort 2v. på vintern. Den här vintern blir det ingen resa då det är de pengarna vi använder till IVF istället. Pengar för en till IVF tar ju ett tag att spara ihop så vi kommer att få vänta med nästa försök om denna inte lyckas. Kommer at bli en tung, mörk vinter om vi inte lyckas m.a.o...

Känns inte bra att låna av någon man känner, men ett banklån är inte helt otänkbart.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?