• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-09-26 22:11:40 följande:
    Sen vad är det för fråga egentligen; är barn meningen med livet? Kunde hon inte frågat om vad innebär ofrivillig barnlöshet eller nåt sånt...känns nästan religiöst med en sådan fråga, och inte särskilt intressant. Jag menar, jag vet ju knappast själv vad jag skulle svara på en sådan fråga, och det tillför ju knappast den politiska diskussionen något.
    Håller med , samma om homoparet. Inte imponerat av programmet i sin helhet, men vissa bitar var bra, framför allt paret med mannen som inte hade några spermier. Tjejen som hade betalat 200000 kr för sina försök, lyckades inte förmedla budskapet, tycker jag. Kan det vara så att vi behärskar oss när vi ska träda fram och prata känslor?
  • turlid70

AnnaLinn stort stort grattis till plus! Så underbart glädjande! Minns inte vad var det du gjorde, ET eller FET, men jätte grattis ändå.

Oceanney, mycket grattis till lyckad FET!

• turlid70
    Zinfandel skrev 2011-09-27 08:59:57 följande:
    Det kan man göra i Sverige också och det var en av de första sakerna jag sa till kliniken "hade man vetat detta hade man frusit ägg för 10 år sedan". Då berättade sköterskan att det diskuteras att erbjuda yngre tjejer men det är både etik- & lagerhanteringsfråga som måste lösas först, idag gör man det av andra anledningar. Men känner ni nån 25-åring så framför idén......
    Min dotter är 16 och vi redan har börjat prata med henne att inte vänta för länge med att skaffa barn, absolut inte efter 30. Sonen fyler 21 i december och han vet att vi fick kämpa, så att han fattar nog själv, men vi får påminna honom när han dyker upp hemma om en månad.
  • turlid70

Zinfandel, hoppas det känns bättre nu. Ingen människa är gjord av stål och man behöver bryta upp ibland för att orka kämpa vidare. Jag är enormt imponerad av din styrka och kampförmåga, men kan förstår att du behöver lite brejk nån gång. Kram på dig.

Du hjälper andra redan, genom att förmedla dina kunskaper till oss och även till dina läkare. Nu är de skräckslagna att du trampar dem på tår, men det kommer ge resultat för eller senare, de kan inte dra sin visa om ålder, lotto mm för evigt. Det finns mycket kunskap och erfarenhet på nätet som dem räknar som sin största fiende, men de kan inte bortse ifrån det i all evighet. Ta bara Fjällis exempel, smart, och genast håller de med om det som de nyliget avfärdat.

• turlid70
    Maraki73 skrev 2011-09-27 12:53:58 följande:
    Läget är inte så bra tyvärr :(( Fick mens igår så det gick åt skogen denna gången oxå.. Väntar på samtal från

kliniken för att boka tid till läkaren och diskutera när jag ska börja med den långa metoden. 
    Beklagar mensen, så ledsamt att det inte funkade nu heller. Klokt att prova långa metoden nästa gång, önskar dig lycka till och skickar styrkekramar till dig.
  • turlid70

Skönt Slemmis att det gick bra idag hos läkaren. Du börjar långa protokollet alltså efter nästa mens. Grattis och lycka till!

• turlid70
    Victoria71 skrev 2011-09-27 16:22:44 följande:
    Nä, precis. Liknelser mellan mig och höns går bort i största allmänhet tycker jag! PUPO - är det en vedertagen term? Får en träff när jag googlar bara. Och den är svår att använda som verb - jag pupar? näe ... känns inte hundra ... Glad
    Man säger jag är pupo, tycker låter helt ok.

Att starta Internationella patientföreningen är mycket bra ide tycker jag, då är vi på riktigt och inte "läs mindre på nätet". Har inte vi en jurist bland oss som kan reglerna?

Intressant ide att träffas också, men svårt antagling rent praktiskt, vi är ju just internationella :))
  • turlid70
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-09-27 20:22:14 följande:
    japp de kör i stort sett bara långa protokollet på Sahlgrenska tydligen. Hade kunnat börja redan nu om det inte vore för att de inte hade tid för äggplock i denna cykeln
    De gör de nog inte, men de börjar alltid med långa i vår ålder. Rent statistiskt funkar den bättre säger de, men blir det dåligt resultat provar de korta nästa gång, men vi hoppas att det inte blir nästa gång. Hemma försök denna cykel då! Bra träning för bättre produktion hos manen :))
  • turlid70

Ego, jag har fått mina spökdagar igen, usch, det är så vansinnigt påfrestande. Bebisen bytt läge antagligen och känns inte lika tydligt som för två dagar sedan, men min hjärna fylls genast med värsta fantasier så klart. Vill ju inte ringa i panik till BM igen, har tid hos henne den 10 och det känns som evigheter dit. Får vänta någon dag till, sen får vi se hur länge jag står ut. Fick förresten min första graviditets åkomma, foglossning, har svårt att böja mig, lyfta saker samt att gå längre sträckor, men det kan jag stå ut med.

• turlid70
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-09-27 20:38:31 följande:
    jopp hon sa det läkaren.. att de kör enbart med långa metoden om det inte är så att man har särskilda orsaker till att köra korta..eller om man tex har gjort korta metoden privat och håller hårt på att köra den.

De kommer köra långa metoden även andra gången om det blir en och eventuellt även tredje... vi pratade mycket om just den saken

Japp hemmaförsök även denna månaden...
    Då får man kräva särskilda orsaker om den långa inte passar, för att den gör inte för alla, men klinikerna envisas att köra den långa för att det lättare för de att planera sin verksamhet, just statliga kliniker gör så. Men du lär dig så småningom vad man ska säga när tiden kommer. Jag tycker det är rätt att köra den långa metoden första gången.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?