• pp08

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna: jag brukar alltid ha cykler om 25-26 dagar, och får fina ägg endå. Brukar få ut mellan 5-9 ägg, som är helt OK för våran ålder.  Sist (IVF5) fick jag ju ut 6st. varav 5 mogna, 4 befruktade och två finfina tillbaka. Blev ju gravid, men fick MF bara någon vecka efter plusset.

Faktiskt var sista IVFen den som har nästan bästa resultatet (förutom 3e IVFen då jag blev gravid och födde dottern).

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Celine Dion gjorde tom IVF med frysta (och upptinade) spermier. Hennes man hade (prostat?) cancer och skulle förmodligen inte kunna producera spermier efter behandlingen. Hennes son kom ju därför också till mha IVF; och det var under eller strax efter perioden där hennes man var jättesjuk.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Turlid: nej, vad tråkigt

Mamma gås: grattis. Vi behöver en positiv våg över tråden.....

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Min mens kom i måndags igång. Bokade om nästa IVF till maj som sagt. Hoppas att jag kan köra då. Fick ju som sagt problem med tarmslemhinnan/inflammation. Nu efter några dagar medicinering med suppar verkar det redan blivit bättre Har en läkartid imorgon, ska få höra om jag ska ta mera medicin (beror på hur omfattande inflammationen är). Har inte hunnit lämna blodprover, men de tar de imorgon. Har sedan i början på april koloskopi.

Men att medicinerna verka funka nu (tar de morgon o kväll) är i alla fall positivt. Om det går så bra, har inflammationen lugnat ner sig innan koloskopin och borde vara under kontroll innan nästa IVF. Hoppas denna läkaren inte avråder till IVF. Har ju varit symptomfri så länge, och jag är bergis på att det var kombinationen av förkylningen/graviditet/missfallet som gjorde att sjukdomen blommade upp igen. IVFen hade jag gjort förut.
    Ska dock vara försiktig med progesteronet nästa gång och ska nog be om Crinone igen, inga suppar.....

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Just ja, det glömde jag. Mensen som jag fick efter MF var ganska mild. Den som jag fick nu var INTE mild, dock inte så mycket mensvärk men rejält med blödningar de första 2 dagarna (super tampong byte var 1.5-2timmer).

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Inanna: tänk nu kvalitet och inte kvantitet!

Själv brukar jag få ut 6-9 ägg och har lyckats bli gravid 2ggr när det var 2 resp 3 fina embryo kvar efter 2 dagar i värmeskåpet (1 lyckat graviditet, 1 misslyckat). Så egentligen är det bara 1 guldägg som behövs!!!!

Första gången hade jag många äggblåsor på gång, dock av olika (dåliga) kvalitet, och plockades enbart på 5 ägg, varav 4 var omogna! Det ena ägget utvecklades dock fint och gick fram till ET, dock ingen graviditet då.
    Sista gången plockades jag av 6 ägg, varav 5 var mogna och 4 befruktade!!! Man vet ju aldrig innan hur äggen/embryon ser ut på insidan.

Kram och lycka till!!

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Myrslok: "välkommen hit".

Javisst kan du jobba mellan ÄP och ET.  Själva ÄP dagen dock inte, då man kan vara öm, blöda lite och påverkat av lugnande medicinerna. Dagen efter ingen problem. Dagen som är ET kan du jobba före eller efter själva läkarbesöket; känns bara som en liten gynundersökning (kanske ta det lugnt om du har myket belastande arbete).

Läkaren brukar säga att man ska "leva som vanligt", under och efter behandlingen, då mår kroppen bäst.

Lycka till!

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Inanna: grattis till ruvningen. Även hos mig fanns det bara 2 embyron, men de var av bra kvalitet. En av de fäste men fortsatte inte att utveckla. Jag tror att du har jättebra chanser nu Lycka till.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Fjällsippan och Myrslok: ja, man kan blanda upp till 6 stycken. Information om max. 3 st. stämmer inte (har kliniken och läkaren sagt till mig flera gånger).

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Hej Skytten. Bra att ni har funderat klar och att det blir IVF. Själv har vi gjort utredningen på Sophiahemmet, men valde Carl von Linnekliniken i Uppsala pga väntetiden i Stockholm för några år sedan. Var då fortfarande skriven i annat län och kunde därmed göra landstingsförsök via distansläkaren och CvL kliniken. Blev gravid på 3e försöket (vi fick 3-pack) och syskonförsök har vi också gjort på CvL på egen bekostnad. Fick bli 1 FET (frysförsök) och 2 IVF. Blev gravid men fick missfall vid det sista försöket. Hoppas på ett nytt försök innan sommarstänging (har dock mitt i behandlingen fått en tarminflammation som först måste blir bra).

Jag har bara bra erfarenhet av CVL (carl von linne), både läkaren och sjuksköterskor. De behandlar även flera "äldre"kvinnor och är ganska positivt inställd för oss äldre. Prismässigt ligger de också ganska bra till.
    Det tråkiga med vår ålder är att man inte får köpa 3-pack längre, man får betala varje försök för sig.

Nu gjorde vi bara utredningen på Sophiahemmet men tror att de flesta som har gått där också har varit positivt inställd. Annars finns ju Fertilitetskliniken (st göran) men jag tror att de har lång väntetid nu eftersom flera från landstingskön (Karolinska) har fått remiss dit.

Flicka 2009 ; MF feb2011
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?