• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Jobbar som förskollärare o idag spydde en unge rakt över bordet. Min kollega tog hand om spyorna men jag tog hand om barnet. Är livrädd att jag ska åka på magsjuka nu! Ska ju på vul på tors, o vad gör jag då, om jag är magsjuk? Ringde kliniken o frågade hur de gör om man blir magsjuk? Det beror på hur sjuk man är o vad man gör då sade. Om det händer får man ta det då. Har faktiskt funderat på vad man skulle göra om man blir magsjuk på ÄP- dagen. Man kan ju liksom inte skjuta upp ÄP när man tagit ägglossningssprutan!  Någon som varit med om att vara sjuk vid vul eller ÄP? En ordentligt förskylning går ju an, men vid kan man ju faktiskt inte ta sig någonstans.

• underverket 06

Jippi! Har idag varit på vul o jag hade 10 äggblåsor. Vid förra IVF i okt hade jag ju bara 3 äggblåsor vid första vul. Nu fanns det alltså 10 med varierad storlek, den minsta 6 o den störtsa 14. Någon som har koll på hur stora de bör vara för att de ska gå att få ut några ägg ur de? Visst kan de ploppa upp några till som det inte sett idag om man har tur? Väntar nu bara på att CvL ska ringa imorgon em o berätta om det blir något mer vul eller om de redan kan säga när ÄP blir. Är inte 10 blåsor ganska bra när man nästan är 41 år?

Inanna68: Låter mycket hoppfullt. Håller alla mina tummar för att du ska plussa!

Enya: Förstår att det känns tungt! Tänker på dig!

Skytten: Jag skulle inte vänta utan köra nu! Vad för sorts undersökning har du gjort? Jag rekommenderar CvL i Uppsala där jag bor. Du kan göra vul för att kolla äggblåsornas tillväxt under behandlingen på just Octaviakliniken ,så du behöver bara åka till CvL för ÄP o ET: De är jätteproffsiga o väldigt omhändertagande o förstående alla sjuksköterskor o barnmorskor som jobbar där. Läkarna är också jättebra o proffsiga, även om jag inte gillar alla lika bra. De håller lägre priser än vad Sophiahemmet o Fertilitetsentrum o S:t göran  i Stockholm gör.

Turlid: Låter bra med besöket på CvL. Vad fick du för intryck? Har bara haft den läkare, Thomas, du hade en gång, på förra ÄP. Är det bestämt när du ska börja behandlingen?

• underverket 06

Vet forfarande inte hur jag lägger in mig på listan. Jag fattar aldrig hur man gör?  Ligger ju på fel lista nu, jag ska ju vara under sprutar.

Sprutar:
    Underverket07, syskonförsök IVF 2 på CvL, sprutstart 1/4, bor i Hässelby.

Någon som kan lägga in mig om jag inte lyckas?

• underverket 06

pp08: Tack för informationen om äggblåsorna. Verkar iallafall som korta metoden ger fler äggblåsor för mig nu. Fast den gångne sonen blev till körde jag långa metoden o den var ju lyckosam då. Långa metoden i höstas fick jag inte så många äggblåsor på. Fast korta metoden kanske är bättre på en del kvinnor när de är äldre. Var ju 37 när jag blev gravid med sonen, mot nästan 41 nu.

• underverket 06

Myrslok: Va tråkigt! Tänker på dig o hoppas ni lyckas hemma istället.

Hur har ni andra mått under behandlingen med sprutor? Jag är jättetrött, har ont i huvudet o mår illa. Har inget minne av att jag mådde dåligt eller var trött de två första ggr, men å andra sidan hade jag ingen liten intensiv 2- åring att ta hand om då! I höstas vid vårt första syskonförsök var jag mammaledig o då var ju livet inte lika intensivt som nu med jobb, hämta på förskolan, fixa allt hemma etc. Nu är jag helt slut på kvällarna. I o för sig brukar jag vara rätt trött på kvällarna, men sedan sprutstart är jag extremt trött o stupar i säng om kvällarna.

Vilka har fått 2 ägg tillbaka o hade ni lätt att få 2 tillbaka? På CvL är de ganska restriktiva med att sätta tillbaka 2 o gör det bara om man är runt 40 o det ena ägget inte är av toppkvalitet o de bedömmer chanserns som små att båda ska fästa. Skulle jag få många befruktade ägg o chansen att få sätta tillbaka 2 ägg skulle jag nog vilja det, men samtidigt vill jag ju helst inte få tvillingar. Vet inte hur jag skulle orka med tvillingar + min son? Ibland kan jag tänka att "hur sjutton ska man orka med 2 barn när jag knappt orkar med ett barn", så tvillingar skulle ju vara tufft, men risken är ju inte så stor att båda fastnar. Fast det skulle vara ganska kul o tufft med tvillingar.

• underverket 06

Inanna68; Tänk på att du lycktats bli gravid en gång o då kan du bli det igen. Tror min läkare sade en gång att har man gjort en 4-5 försök utan minsta lilla + då minskar chanserna att lyckas för varje gång, men du har ju plussat o då ska oddsen vara bättre att lyckas. Missfallsrisken är ju stor men man ska tänka på att chansen att lyckas är större än att få missfall. Vet inte vad missfallsrisken ligger vid 40+, men mer än 40% är den väl inte o då är det ändå 60% att inte få missfall.

Ringde CvL idag, för de hade inte ringt o kl var 14.30 o de stänger 15.00 på fre. På tis blir det ÄP o det känns väl sådär. Fattar inte varför jag inte får spruta längre. Mina äggblåsor var ju ganska små igår även om de var 10 st. Nu ska jag bara spruta idag o imorgon o så på sön ÄG sprutan. Med långa metoden har jag haft 11- 13 sprutdagar, men denna gång med korta metoden är det bara 9 sprutdgar. Någon som vet varför man får spruta så få dagar?  Borde ju inte vara risks för överstimulering? Varför inte ta några dagar till så alla blåsor hinner växa till sig? Är rädd att alla inte hinner blir tillräckligt stora? Men jag antar att läkarna har full koll när de bestämmer o de har väl sina skäl för att göra som de gör.

Hur många blåsor har ni andra haft o hur många ägg har ni fått ut o hur många har blivit befruktade? Funderar på vad som är bra resultat för oss över 40. Förra IVF hade jag bara 7 äggblåsor, 5 uttagna ägg o bara 1 befruktat. Den gången sonen blev till fick de ut 14 ägg o 6 befruktade, 1 till mig som blev sonen o 2 till frysen. (äggblåsor vet jag inte hur många det var). Då var jag ju bara 37 å andra sidan.

• underverket 06

Hur gör ni andra med ledighet under ÄP o ET? Förra gången vi gjorde IVF var jag föräldraledig o de 2 tidigare gångerna vi gjort har jag sjukskrivit mig dagen för ÄP o sedan börjat jobba igen dagen efter ET, en gång tror jag t.o.m jag var sjukskriven en dag efter ET också. Nu har jag ÄP på tis oförhoppningsvis ET på tors, så jag sjukskriver mig på tis, ons o tors. Fre vet jag inte. Skulle nog vilja vara hemma o vila mig på fre med, inte för att det behövs rent medicinskt, men kan ju ändå vara skönt! Men borde väl jobbba då iallafall. Men jag har lite dåligt samvete redan för att jag ska vara borta 3 dgar, för jag vabbade 4 dgar förra veckan. Kan ju inte hjälpa om sonen blir sjuk, men iallafall! Men i o med att man sjukskriver sig dagen på ÄP ser jag ingen anledning till att jobba dagen mellan ÄP o ET iallafall. Har ju ändå tagit en karensdag. Isåfall ska man ju ta en semesterdag eller något, men det blir ju dyrt att göra så 2 dgar.

• underverket 06

Jag hade ju 10 blåsor i så olika storlek, så jag antar att läkarna var rädda att om de väntar för länge kanske de stora blir övermogna o de små hinner ändå inte växa till sig! Någon annan anledning kan jag inte se. Ångrar mig att jag inte frågda sjuksköterskan igår när hon ringde, men allt gick så fort då o ibland vet ju inte sjuksköterskorna hur läkarna bedömt iallafall.

Trevlig lördagskväll på er alla!

• underverket 06

Chichiisita: Lycka till imorgon!

Hjälp! Någon annan som gjort korta metoden? Sjuksköterskan sade i telefon i fredags till min att idag kl 21.00bara ta min ägglossningspruta. ÄP är på tis. Nu läste jag i informationen jag fått generellt om korta metoden att när man tar sin ägglossningsspruta ska man den dagen ta sista oregutransprutan. Det sade hon inget om, så nu hoppas jag jag får tag i någon på tel tiden idag, annars vet jag inte vad jag ska göra?

• underverket 06

En fråga bara, tror jag ställt den förut, men iallafall. Hur många IVF tänker ni göra? Hur många har ni gjort? Hur mycket pengar har ni hittills lagt ut? Hur många IVF är rimligt? Detta är min femte IVF, men då har vi ju lyckas en gång o fått en son. Detta är tredeje syskonförsöket. Sammanlagt är vi upp i nästan 100000, men då har vi bara betalat en del själva .Det mesta har vi fått sponsrat från mina föräldrar.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?