• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

En liten fundering gällande dosering: jag är inte alls insatt i den korta metoden; men brukar de ordinera en lägre dos när man gör den korta?

• Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-03-09 11:00:58 följande:
    Oj, bra fråga. Det har jag faktiskt ingen aning om. Undrar om det räcker med lägre dos när man gör IVF i naturlig cykel som den korta metoden innebär.
    Eftersom kroppen har kvar sitt egna östrogen i naturlig cykel (till skillnad från vid lång metod och nedreglering) så borde det kanske behövas mindre dos...?
  • Fjällsippan
    Tovaliten skrev 2011-03-09 11:24:05 följande:
    Fjällsippan!

Jag fick något högre dos vid korta metoden (å andra sidan var det några år senare också).  Funkade superbra på mig. Fick ut 10 bra, vara 6 blev perfekta och kunde användas.
    Tack för svar . Okej, så då verkar det trots allt som metoden inte spelar så stor roll vid val av dosering. 

• Fjällsippan

Jag hittade en intressant liten faktaruta i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning"  http://www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/3525_3529.pdf

Åldersgränser för IVF-behandling
    Lägesbeskrivning av Socialstyrelsen (SoS-rapport 1998:8): åldersgränser för offentligt finansierad IVF i Sverige: kvinnor 35–45 år, män 53–60 år.Socialdepartementet (Ds 2000:51): ingen fast åldergräns, men behandlingen bör vara slutförd inom den tid kvinnan genomsnittligt är fertil. 

Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar åldersgränserna: kvinnor 43 år, män 55 år.

Här står det ju att Socialstyrelsen har en generösare inställning till kvinnors ålder (upp till 45 år), men att Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. Vad synd att klinikerna tycks ha kört fast på den lägre åldersrekommendationen utan att ta hänsyn till kvinnans fertila status!

• Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-03-09 09:11:28 följande:
    Förlåt Betty Boop. Jag som trodde att jag varit noga med att ta senaste listan. Bra att du fixade min dumhet! Tack för grattis och kram till dig!
    Misstänker att det är jag som började med att ta fel lista häromdagen och därav tog även Inanna fel; förlåt!
  • Fjällsippan
    Eviglängtan skrev 2011-03-09 16:49:05 följande:
    En studie som snart skall avlutas visar att det inte är någon större skillnad på 225 ie och 450 ie av t ex Puregon, för dem som inte har PCO. Idag har vissa kliniker högsta dosen 450 och andra 300 ie, det är således ingen skillnad i antal äggblåsor. Inte heller om man går ner till 200-225 ie. Så 225 ie, är en ganska hög dos, förmodligen är det så att om man inte svarar bra på 225 svarar man heller inte bättre på 450 ie.
    Mycket intressant! 
  • Fjällsippan
    Tovaliten skrev 2011-03-10 19:54:36 följande:
    Hej tjejer!

Tycker det låter lite konstigt att era kliniker har åldersnoterat er och fällt märkliga kommentarer... På min klinik (St Göran) har de aldrig på något sätt, ens i en bisats, nämnt min ålder (f 68). De sade bara att det ofta är bättre med korta metoden när kvinnan är lite äldre.

Tycker att det där med procentsatser också låter märkligt. Ingen på någon av de kliniker jag gått på har vågat sig på en sån bedömning. Det finns ju så mycket de inte kan bedöma! Ett toppembryo behöver inte fästa i en 25-åring medan ett skruttägg kan bli världens finaste unge i en 42-åring!  Det känns som om mina ägg har fäst när de haft minst förutsättningar för det. Sista frysisen varje gång, t ex...

Att leva som vanligt efter ET tror jag på, MEN efter mina 12-13 behandlingar tror jag på:
    - Inte stressa
    - Inte hoppa och studsa
    - Inga IPREN!!!!!
    - Max 5 dl koffeinhaltig dryck om dagen

Det där med Ipren hade ingen sagt till mig vid mina första behandlingar och det är skitviktigt! Sprid gärna det till alla som försöker få barn!

Lycka till allesammans - fler gravvirus sprids här från denna 42-åring ********************************************
    Jättebra inlägg! Jag har gått på 3 kliniker och har aldrig heller fått någon procentsats på chanserna att lyckas. 
  • Fjällsippan

Jag har både avstått helt och tagit något enstaka glas rödvin under spray/sprutperioder. När man har genomgått fjorton ruvningar så har det funnits "möjlighet" att skaffa sig olika inställningar till vad som gäller (om ni förstår vad jag menar). Ska det skålas i bubbel så avstår jag inte numera; men jag dricker inte upp hela glaset. Till saken hör att dagen innan ET inför vår lyckade ruvning/graviditet, så drack jag ett halvt glas vin till maten. Jag och sambon var i Falun på restaurang och kände oss allmänt deppiga över att den behandlingen på det stora hela hade gått så dåligt (med få ägg). Så jag sa uppgivet "äh, jag tar ett glas rött till maten, det spelar ju ingen roll vad jag gör det blir ju aldrig någon bebis ändå". Men 9 månader senare kom bebisenHjärta. Men jag tror att ni gör helt rätt i att avstå från alkohol helt. Det är absolut det bästa. 

• Fjällsippan
    Spears skrev 2011-03-12 12:28:38 följande:
    Vilken dag fick ni stegring på ägglossningtest efter misslyckat IVF? Jag har inte fått glad gubbe ännu är på dag 16 men det ser ut som det börjar bli starkare streck så det kanske är på G! hoppas det blir glad gubbe , är ju inte helt säkert att det blir nån heller....
    Efter misslyckad IVF har jag haft ÄL-omslag mellan dag 13 - 19; min vanliga menscykel har jag ÄL-omslag mellan dag 12 - 14.
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-03-13 08:52:02 följande:
    Vågar inte säga något till min man att jag tjuvtestade imorse och fick tyvärr fet minus Gråter. Det kan vara för tidigt, har BIM på onsdag-torsdag, men jag känner inget positivt i magen förutom vanlig mensvärk just nu. Tyckte att jag kände massor efter återföringen och fram till i torsdags då, sen var nästan allting borta. Så hemskt ledsen.
    Ge inte upp hoppet ännu, vännen. Jag släpper i alla fall absolut inte tumgreppet förrän på TD! Kram.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?