• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Victoria71 skrev 2012-02-07 20:02:55 följande:
    MINDFULNESS - är något av det bästa jag gjort, avundas dig som just börjat med detta underbara! Jag är skeptiskt lagd vad gäller den typen av saker, men har verkligen haft stor hjälp av dess filosofi om acceptans och vara i nuet.
    Vi 4 skrev 2012-02-07 19:41:07 följande:
    själv har jag börjat på mindfulnessgrupp igår och hos min gamla psykolog idag, måste få ner stressnivåerna i kroppen, detta går bara inte. Har så ont i magen i dag igen att jag går dubbelvikt och ständig huvudvärk. Blä. Ska försöka få akupunktur också.
    Victoria och Vi 4: jag har också bra erfarenhet från mindfulness; nu är det några år sedan som jag gick kurserna men "mindfulnesstänket" använder jag mig fortfarande av från och till. Vi 4; jag vet hur tärande det kan vara med skenande stressnivåer; hoppas att mindfulnessgruppen (och psykologen) kan hjälpa dig att landa.
  • Fjällsippan
    Vi 4 skrev 2012-02-08 11:53:18 följande:

Här är ur rapporten Victoria hänvisade till. Tänkte det kunde vara intressant att se för er som inte orkar läsa i rapporten. Det står också att för de som är 42+ är chanserna att kommahela vägen till förlossning mycket små på alla kliniker. Det finns motsvarande tabeller för ISCI och frysta embryon.
    Men oj vad intressant; jag vill se tabellerna för ICSI och FET också! Vilket år är de från?
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2012-02-08 13:42:33 följande:
    Hm hm Sophiahemmet har hög statistik, men det beror säkert på att de kastar ut en om man gjort ett försök som misslyckats och har lite sämre odds. Som de gjorde med mig och min man!!!
    myran; jo, dom är tydligen väldigt "rädda om" sin statistik på Sophiahemmet! De verkar som att de prioriterar siffror framför människor.
    Victoria71 skrev 2012-02-08 12:24:18 följande:
    MEN HALLÅ! Kan någon som är bra på att läsa sånt här säga om det kan vara sant att Umeå och GBG Kvinnoklinik ligger så långt efter de andra? (Se t.ex. tabellen Vi4 klistrade in.) Visst är det procent i horisontella skalan nedtill? Hur ska jag tolka detta? Går vi till Sveriges sämsta klinik, och är det så stor skillnad?
    Jo, du tolkar rätt. Men tyvärr är statistiken från 2007, och mycket kan ha hänt de senaste 4-5 åren.
  • Fjällsippan
    En undran: nu när jag går igenom mina journaler så ser jag att man ibland väljer Cook's kateter vid ET, och ibland Sydney's. Någon som vet skillnaden?
  • Fjällsippan
    Victoria71 skrev 2012-02-08 14:21:33 följande:
    fast - den senaste rapporten, den som står under Ansökan 2012, har siffror för 2009, det var ju inte så längesedan.
    Okej, jag läste i en gammal tabell. I anslutning till tabellen står en förklarande text varför vissa kliniker visar ett sämre resultat, och att jämförandet kan bli missvisande.
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2012-02-08 16:22:15 följande:
    Hej alla! Var hos läkaren kl 14. Allt såg bra ut med bebisen. Hon kollade livmodern och såg inte längre nån pågående blödning även om det kommer en del brunt fortfarande. Jag tog även cellprov. Har ganska ont i magen nu efter undersökningen. Hon tycker inte att jag ska vara jätteorolig för missfall även om det förstås aldrig finns några garantier. Hon tror på känsliga och lättblödande slemhinnor som orsak. Hon ville inte heller sjukskriva mig längre än t om idag så jag tvingas gå till jobbet imorgon. Det känns nervöst men jag intalar mig själv att det blir bättre att starta med en kortare arbetsvecka på 2 dagar. Läkaren tycker inte att oro för blödningar under gravidtet är anledning för sjukskrivning. Så jag får kämpa imorgon. Problemet är att det brukar blöda mest på morgonen och när jag är i rörelse så jag är lite orolig för morgondagen. Men det kändes skönt att få ett långt samtal med denna läkare och en grundlig undersökning. Kram till alla

*pustar ut, har tänkt på dig hela dagen* Åh, vad skönt att allt ser bra ut! Förstod inte sjukskrivningen framöver; ska du jobba heltid eller 2 heldagar i veckan. Lova, hur som helst, att du går hem och vila om du känner att du behöver det. Stor, stor kram.
  • Fjällsippan
    Nu Syskon skrev 2012-02-08 20:51:19 följande:
    Var det någon som hade hittat tabelleR från tidigare år, var? Jag är lite intresserad av att fördjupa mig lite mer i siffrorna. Jag tyckte inte att underlaget för 42+ ICSI var tillräckligt stort och ville se lite fler siffror. Jag kanske kan titta lite mer på dessa siffror men kan inte lova att det kommer ut någon skrift till websidan om det var vad du avsåg, Zin.Men kanske
    Kolla under "Ansökan" för varje år, tabellerna ligger sist i dokumenten.

http://www.kvalitetsregister.se/register/obstetrik_och_gynekologi/qivf-_nationellt_kvalitetsregister_for_assisterad_befruktning 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-02-08 19:10:31 följande:
    Maryhe: strålande idé med dropboxen!!

Fjällis: kanske har du lust att ringa några myndigheter istället och kolla några få saker som statistik & vissa regler?

Maryhe: instämmer, strålande med dropboxen. Inboxar min e-postadress.

Zinfandel: visst kan jag ringa; du får gärna inboxa mig vad du har tänkt dig.  
  • Fjällsippan
    Vi 4 skrev 2012-02-08 20:42:11 följande:
    Inanna, tack ör att du hör av dig och berättar! Då utgår vi från att bebisen har det bra, och även om det inte finns några garantier för något här i livet, så mår bebisen bra i v15-16 så är sannolikheten väldigt, väldigt liten för att det inte ska gå vägen! Ta det så lugnt du kan på jobbet och verkar det bli minsta värre av att du jobbar/rör på dig eller så så kontakta en annan läkare!!! Det kan inte vara meningen att man ska vara "rädd" för FK och deras regler som läkare. Behöver du ta det lugnare för att klara graviditeten så ska du ju vara sjukskriven. Så gå vidare i så fall. Varm kram.
    Inanna: mycket kloka ord från VI 4. Jag var sjukskriven hela min förra graviditet (jag skriver förra eftersom jag hoppas på en till ).
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?