• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vad gäller efterbehandlingen så tycker jag att ni ska fullfölja den om möjligt. Ludmila beskrev efterbehandlingen som "vin och sol på Riverian"; vilket en även utmattad vagina kan behöva emellanåt. Hon sa att jag såg trött och blek ut "därnere", inte konstigt efter femtielva behandlingar. Så jag kan tänka mig att boosta med efterbehandlingen även utan antibiotikakur.

Visst skrev någon om känning i munnen efter kuren; jag fick svamp på tungan. 
  • Fjällsippan
    Thuleslapper skrev 2012-02-09 23:06:15 följande:
    Haha, jag skulle vilja se minen på läkaren när man ligger i gynstolen inför IVF/ FET, man visar upp en skrynklig lapp med statistik-tabellen och säger:
    -Se nu till att höja er dåliga status 

!
  • Fjällsippan
    Nu Syskon skrev 2012-02-09 20:44:13 följande:
    Tack för kramar, det känns inte så farligt. Det känns som jag nästan har gett upp hoppet om ett barn till, men vi ska ge det en chans till. Sen tror jag det får vara nog, men det hade vi tänkt att syskon försök 5 skulle vara men då kunde vi inte sluta så man vet aldrig.
    Känner med dig; stor kram! Vi processar också syskonförsök och bestämde oss för avslut efter förra försöket (nr 6). Men det är svårt att ge upp, och nu är tankarna igång igen. 
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2012-02-10 11:14:03 följande:
    Jag skall verkligen köra efterbehandlingen då jag förstår det är viktigt. Har antecknat att man skall ta lactal och ovesterin varannan dag. Stämmer det? Det var bla jag som skerv om känningar i munnen, fy och usch då kanske svampen hamnat där. Vad gör man då?

Jag drack en massa vichyvatten, och då försvann den.
  • Fjällsippan
    Ludmilas kur:

Doxyferm 2 st första dagen, sedan 1 tablett i 8 dagar (dag 1-9). 
    Flagyl en tablett morgon och en på kvällen i 7 dagar(dag 1-7). Mannen får båda dessa kurerna också.  
    Dalacin (vaginakräm) (dag 1-7)

Canestentablett (dag 8-10)

Friskvårdsbehandling: 
    Ovesterin och Lactal varannan dag i 14 dagar (med uppehåll för mensen då man tog en paus). Efter det Ovesterin mån, ons, fre...men jag vet inte hur länge. 
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2012-02-11 16:39:36 följande:
    En fråga, ska man använd ovesterin vagitatorer eller kräm till efterbehandlingen?

Krämen.
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2012-02-11 17:39:42 följande:
    Ok, då får jag köpa den istället. Köpte såklart vagitatoterna idag.
    Tack Fjällsippan för info.
    ...men undra egentligen om det är någon större skillnad på effekt. Men om du vill ha krämen kanske du kan byta, ibland kan man det om förpackningen är obruten.
  • Fjällsippan

Vi4; så här tänker jag:

Fundering 1: jag hade satsat på återhämtning i ett par månader. Kanske nästa behandling i april - maj (så att det inte blir några konstiga krockar med sommarstängning).  Har du fått göra en MF-utredning som du väntar svar på?

Fundering 2:  Utan tvekan; korta metoden.

Fundering 3: Nej, jag hade inte berättat om utmattningsdepression, då kan din läkare neka behandling p g a generellt hälsotillstånd. Och eftersom jag inte tror att fibromyalgin kommer att ge dig tillträde till ökad provtagning så hade jag inte berättat om det heller. Tyvärr måste man vända kappan  efter vinden när det gäller svenska läkare; och eftersom din läkare inte verkar vilja fördjupa sig (inte vill  ha krångel), så hade jag valt att ha så lite som möjligt att göra med henne (hon verkar suga energi). Använd henne bara till det som du tvingas till; d v s VUL och dosering. 

Fundering 4: den klinik som jag har bäst erfarenhet av är Falun; de vågade att tänka helhet och är inte omöjliga vad gäller utökad behandling (Trombyl, Prednisolon, Fragmin och Progynon). 

Fundering 5: ska tänka under dagen om jag kommer på något.

• Fjällsippan
    Vi 4 skrev 2012-02-12 16:03:15 följande:
    fjällsippan, 1, ja, jag är inne på april-maj jag med, men maken åter till usa i april och än har kroppen inte kommit igång så jag vet inte när cyklerna kommer att börja, så det är svårt att veta om vi då hinner före sommaren. Hoppas hon kan se något om var i cykeln jag är i morgon. Kan också "skylla" på att maken är ortrest mkt om hon vill att vi kör direkt, han är borta en hel del, men jag kan ju skarva på lite till...
    2, Är ditt "utan tvekan korta metoden"-svar utifrån din egen erfarenhet eller för att du har någon speciell kännedom om att det är chans till bättre kvalitet eller så? Har för mig du har skrivit om det förr...Har letat tillbaka, men hittar det inte...
    3, Tror eg, inte heller att hon kommer ta in något annat, hon är en sådan som bara säger att allt har med gamla dåliga ägg att göra, så jag lutar än mer åt att inte ens knysta något efter dina ord  
    4, När det gäller klinik funderar jag på det du m.fl. säger om hur klinkerna ställer sig till olika saker, som predisnol osv -jag hann ju knappt prata med dem alls. Det var ju bara vid utplockning, då man mötte läkaren först i utplockningsrummet och han satte i gång direkt och därefter vid insättning, men även det ca 5 min. När hinner du och andra prata med dem och få koll på annan medicinering mm? Min läkare skötte alla andra kontakter, det kanske inte brukar vara så?
    5, du är hur gullig som helst som tänker över mina frågor!!!
    Vad gäller långa eller korta så har jag gjort den långa 8 ggr, och den korta 1 gång (senaste). Antal ägg och kvaliteten på embryona har blivit likvärdigt. När jag skrev "utan tvekan" tänkte jag nog främst på din situation; Synarela/Suprecur har som biverkning bl a depression och muskelvärk och med både fibromyalgi och utmattningsdepression att hantera, tycker jag, att det det verkar bättre att prova den korta för den är snällare mot kroppen. Speciellt nu när du behöver tid för återhämtning. 

Om du väljer en annan klinik, ex Falun, så tycker jag att du ska kontakta dem själv innan ÄP och fråga om eventuell kringbehandling. Hemortsläkaren ska agera som språkrör åt dig inför kliniken; och framföra dina önskemål. Gör hon inte det så får du försöka få fram dina önskemål själv. Min hemortsläkare var noga med att föra min talan; det ser jag i mina journaler nu. Och han rådgjorde med klinikläkarna angående val av preparat m.m. Men om jag hade ett specifikt önskemål så gick han sällan emot det; men stämde för det mesta av med kliniken först. Men jag brukar ringa själv till klinikerna också; för att höra mig för om ditten och datten. 

Lycka till imorgon; hoppas att du får klarhet i hur det står till med din menscykel. Och vad gäller tidpunkten för nästa behandling så tycker jag absolut att du ska "skylla på" mannens resor om det behövs.
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2012-02-12 15:45:29 följande:
    Vill bra reflektioner du fått Vi4!!! Bara att ta till sig! Jag är 41 fyllda i dec och jag tänker att jag behöver vänta några månader för att låta kroppen få balans. Hörrni alla, har nån av er tagit fragminsprutor i samband med IVF? Började ni då vid ET , senare eller tidigare?
    Jag har börjat med Fragmin vid ET.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?