Vi 4 skrev 2012-02-12 16:03:15 följande:
fjällsippan, 1, ja, jag är inne på april-maj jag med, men maken åter till usa i april och än har kroppen inte kommit igång så jag vet inte när cyklerna kommer att börja, så det är svårt att veta om vi då hinner före sommaren. Hoppas hon kan se något om var i cykeln jag är i morgon. Kan också "skylla" på att maken är ortrest mkt om hon vill att vi kör direkt, han är borta en hel del, men jag kan ju skarva på lite till...
2, Är ditt "utan tvekan korta metoden"-svar utifrån din egen erfarenhet eller för att du har någon speciell kännedom om att det är chans till bättre kvalitet eller så? Har för mig du har skrivit om det förr...Har letat tillbaka, men hittar det inte...
3, Tror eg, inte heller att hon kommer ta in något annat, hon är en sådan som bara säger att allt har med gamla dåliga ägg att göra, så jag lutar än mer åt att inte ens knysta något efter dina ord
4, När det gäller klinik funderar jag på det du m.fl. säger om hur klinkerna ställer sig till olika saker, som predisnol osv -jag hann ju knappt prata med dem alls. Det var ju bara vid utplockning, då man mötte läkaren först i utplockningsrummet och han satte i gång direkt och därefter vid insättning, men även det ca 5 min. När hinner du och andra prata med dem och få koll på annan medicinering mm? Min läkare skötte alla andra kontakter, det kanske inte brukar vara så?
5, du är hur gullig som helst som tänker över mina frågor!!!
Vad gäller långa eller korta så har jag gjort den långa 8 ggr, och den korta 1 gång (senaste). Antal ägg och kvaliteten på embryona har blivit likvärdigt. När jag skrev "utan tvekan" tänkte jag nog främst på din situation; Synarela/Suprecur har som biverkning bl a depression och muskelvärk och med både fibromyalgi och utmattningsdepression att hantera, tycker jag, att det det verkar bättre att prova den korta för den är snällare mot kroppen. Speciellt nu när du behöver tid för återhämtning.
Om du väljer en annan klinik, ex Falun, så tycker jag att du ska kontakta dem själv innan ÄP och fråga om eventuell kringbehandling. Hemortsläkaren ska agera som språkrör åt dig inför kliniken; och framföra dina önskemål. Gör hon inte det så får du försöka få fram dina önskemål själv. Min hemortsläkare var noga med att föra min talan; det ser jag i mina journaler nu. Och han rådgjorde med klinikläkarna angående val av preparat m.m. Men om jag hade ett specifikt önskemål så gick han sällan emot det; men stämde för det mesta av med kliniken först. Men jag brukar ringa själv till klinikerna också; för att höra mig för om ditten och datten.
Lycka till imorgon; hoppas att du får klarhet i hur det står till med din menscykel. Och vad gäller tidpunkten för nästa behandling så tycker jag absolut att du ska "skylla på" mannens resor om det behövs.