• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna68: Det var hårda ord av dina närmaste angående er ekonomi o att hjälp er ekomiskt! Mina föräldrar har betalat en väldigt stor del av de 100000, en väldigt liten del har vi betalat själva o en liten del har vi lånat av dem. Sonen kostade "bara" 44000, eftersom vi då kunde köpa 3- pack, men nu är jag ju för gammal för det. Det ev syskonet har ju redan kostat mer o ännu har vi ju inget +.

• underverket 06

Hej. Internet har krånglat hos de senaste dgarna, så har inte kunnat skriva förrän nu. ÄP i tisdags gick bra, 13 ägg. Väldigt bra tycker jag. Så många har jag bara fått den gången sonen blev till. 3 var för små o gick inte att befrukta, men av de andra 10 befruktades 6. Det tycker jag var superbra. 3 delades sig inte som de skulle. 3 jättefina 4 celliga kvar alltså. Av de 3 valde vi att sätta in 2 idag o en fick vi till frysen. Tvillingrisken låg på 14 % o är det inte högre än 15% får man sätta in 2 på CvL, illafall om man är över 40. Med 2 ägg insatta fick vi ca 10- 15 % procentenheter större chans till graviditet. Jag fattade inte riktigt hur han menade. Matte har aldrig varit min grej. Men det var inte 10- 15 % utan procentenheter. Vad är skillanden mellan procent o procdentenheter? Någon som vet. Iallafall är chansen större med 2 o jag tror vi fick 25- 30% chans att lyckas. Har ni andra fått någon procentsats för vilka chanser ni har att lyckas? Tycker iallafall att denna gång fick jag väldigt mycket bättre resulatt än i höstas med bara 5 ägg o ett befruktat som bara hade 2 celler. Jag är ändå 5- 6 mån äldre nu o ändå snart 41 o tycker att detta resultat borde vara jättebra för min ålder. Frågade läkaren om detta, Han menade mest att det var slumpen, ena gången för man färre ägg o nästa fler! Vad tror ni?

• underverket 06

Turlid70: Tack för att du lagt till mig till listan. Har fortfarande inte kläm på hur man gör. När börjar du spruta? Eller har dui gjort det? Vilket preparat sprutar du med?

ChippiChoppi: Tack för mattelektionen. Verkar lite konstigt om läkaren menade procentenheter o inte procent, för oddsen skulle ju öka väldigt rejält om han menade procentenheter. Blir lite osäker nu. Tror Iannna68 skrev att hon trodde oddsen ökade med 5- 7 % med 2 ägg o det verkar ju trorligare. 25- 30% tror jag var med 2 ägg medräknat enligt min uträkning igår, men det var väl inte rätt. Tror vi fick 20- 25 % chans med 1 ägg o sedan är det ju då om det var procent ellet procentenheter läkaren pratade om?

Hur gör ni andra med att vila efter ET. Jobbar ni som vanligt eller ej? Jag hade planerat att vila idag, men sonen har fått ögoninnflammation, så han måste ju vara hemma från förskolan. Blir lite svårt att vila med en aktiv 2,5 åring, så mina föräldrar kommer hit o hjälper mig. Inte för att jag har ont eller är jättetrött, men det skadar väl inte att ta de lugnt. Fast läkarna på kliniken säger ju att man ska leva som vanligt! Sedan är jag jättenojig medf lyft. Nu är min sambo borta på kryssning till imorgon ,så jag hoppas ändå jag lyckas undvika lyfta sonen. Gå upp o ner för trappan kan han om han håller i mig. Blir svårare om jag ska åka med bilen o få upp honom i barnstolen där eller om vi ska åka vagn. Han kan klättra i vagnen men inte klättra ur. Ska ju inte vara farligt att bära, men han väger ändå 16 kg. Men det kommer väl inte gå att undvika lyfta honom helt i flera veckor.

Mia69: Tycker ocksp 10% låter väldigt lite. Vad baserar de det på?

• underverket 06

Inanna68: På mig verkade korta metoden funka bättre, för den hår gången fick vi ju toppenresultat. I höstas med långa metoden blev resultatet mycket sämre, 1 halvdant befruktat ägg. Dock funkade ju långa metoden den gången sonen blev till, men då var jag ju bara 37 o nu är jag nästan 41. Fast läkaren sade att det kan ju skilja från olika ggr hur många ägg man får ut o hur många befruktade, så jag vet varken ut eller in vad gäller detta.

• underverket 06

Chisisita: Vad säger läkarna om sex o samlag under ruvning i Guatemala? Här i Sverige säger klinikerna olika. En del säger att det är ok några dagar efter FET när infektionsrisken gått över. Andra sägar man ska vänta längre tror jag.

Jag är jättenojig över att ha samlag under ruvningen. Ändå har jag fallti för sambons påtryck alla 4 ruvningar hittills o den gången när sonen blev till gick det ju bra, så är väl ingen fara. Blir sur på sambon som inte förstår att jag är nojig. Vill helst inte ha samlag under ruvningen. Efter ca 1,5 vecka utan sex börjar han tjata om sex. (varför han män sådant problem att leva utan sex ett tag, iallafall har min det)Ja, sex är ju ok, men samlaget är jag rädd för. Ska ju inte vara farligt, men jag tror vissa kliniken avrådder om samlag eller ruvningen: Eller har jag fel? Vad säger era kliniker? Avstår ni från samlag under ruvningen?

• underverket 06

Kattenizze: Grattis till ditt +. Vilken ruvardag plussade du på?

Grejen är väl den att man vill maximera sina chanser o inte i efterhand tro att ett minus berodde på nåt man gjort. Så jag har alltid slutat helt med alkohol o kaffe vid spraystart eller lite tidigare än så. Denna gång hoppas jag mannen tar ett NEJ till samlag o inte börjar tjura för det.

• underverket 06

Turlid70: Jag flög till Italien när jag var gravid med sonen i ve 7 o flög tillbaka i ve 8. Tänkte faktiskt inte på att det kunde vara farligt förrän efteråt, men jag vet inte om jag vill flyga igen  tidigt i graviditet om jag skulle bli gravid.

• underverket 06

Chisinita: Jag mår heller inget vidare. Har haft ont i halsen sen o lördags o inatt gjorde det rejält ont. Ska ringa vårdcentralen om en tid, så att de kan sjukskriva mig imorgon om det inte ger med sig. Har ju redan utnyttjat mina 7 dagars sjukskrivning med idag i o med att jag varit hemma sedan ÄP i tisdags. Kände mig lite illamående i lördags, men det kan ju knappast vara gravsymtom bara 2 dgar efter ET. Hoppas du kryar på dig!

• underverket 06

Tycker era män att ni går in för mycket i ruvningen, etc? För mig känns allt som ett kaos just nu. Min sambo tycker inte alls jag bryr mig om honom utan bara tänker på ruvningen. Visst, jag går nog in i mig själv mycket nu just nu o det är bra att han talar om det, för jag kanske inte tänker på det. Man måste ju kunna säga till den andra om det inte känns bra. Samtidigt känns det inte alls som han förstår mig o det gör jätteont. Vi får försöka reda ut när jag kommer hem, för just nu är jag bara ledsen o gråter.  Är hemma idag också för jag har så ont i halsen.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?