• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel: Jo, är ledsen därför att sambon inte förstår att jag också tycker situtionen är jobbig. Han är mest sur på att jag inte är intresserad av sex. Eller visst har jag lite lust, men jag är nojig. Att jag går upp i mig själv har han ingen som helst förståelse för. Det kommer ju sluta med att jag går med på att ha samlag, även fast jag är nojig över det. Är ju dessutom hemma med halsont, så har ju ännu mer tid att tänka. Men nu ska jag röja lite hemma här o sedan får vi se hur samtalet mellan mig o sambon går ikväll.

• underverket 06

Zinfandel: Tack för uppmuntarade ord. Jo, min sambo är väldigt närvarande i behandlingar o följer alltid med o fixar mina sprutor( menopuren som ska blandas) o förstående o så. Dock, tycker han jag går upp helt i ruvandet o inte bryr mig om honom o det stämmer nog när jag tänker efter. Ska försöka tänka på det o ändra mig. Dock har vi inte samma syn vad gäller sex under ruvning. Jag är orolig över att ha det, samtidigt vill jag ju vara nära honom. Det är ju inte där problemet ligger utan självan oroan att det ska vara farligt, Tyvärr är min sambo inte någon som skulle kunna vara utan sex mer än i max 2 veckor (om det nu inte föreligger medicinsk hinder att ha det, då skulle han ju såklart avstå för mig skull). Att inte han sex på flera månader under graviditet som en del kanske inte har,skulle vara helt uteslutet för honom. Vad jag känner i sammanhanget är mindre viktigt, för han menar att jag bara går upp helt i allt o att ha sex gör att jag slutar gå upp i allt i detta kring ruvandet. Vår läkare på kliniken har ju sagt att det fritt fram att ha samlag, jag frågade extra om det vid ET. Dock gör ju inte det att jag kan slappna av helt iallafall o tror att det är ofarligt.Det är ganska komplicerat. Känner att min sambo inte riktigt förstår att jag är lite orolig.

• underverket 06

Ruvardag 12 här o ingen mens än. Visserligen fick jag en liten väldigt mörk gegig blödning av mer bajskonsistens idag (ursäkta äckelvarning, men det var verkligen så). Vet inte vad det var? Så jag hoppas än iallafall. Vill inte tjuvtesta än iallafall.

• underverket 06

Turlid70: Vilken läkare var det? Var det Holte? Oddvar brukar alltid vara förstånend o inte stressad, likadant med Thomas, men Jan Holte upplever jag kan var stressad. Det var han vid mitt vul i höstas när jag gjorde försöket då.

Stor blödning här, så nog är det kört. har inte testat dock, men ska göra imorgon på TD. Vi fick 2 stycken 4 toppcelliga ägg tillbaka nu o det fick vi när sonen blev till också. Så varför lyckades det då, men inte nu? Är det åldern? Elelr är det bara slumpen? Oddsen att lyckas var ju runt 25-30% mot kanske 45% när sonen blev till, så visst är oddsen sämre, men ändå. Känner mig ledsen nu o vet varken ut eller in eller hur vi ska gå vidare. Hade ganska stora förhoppningar om att lyckas denna gång med 2 toppägg insatta.

• underverket 06

Mamma gås: Finner inga ord. Livet är så orättvist. Ta hand om dig o din familj.

Skytten: Det kommer gå så bra. CvL är en jättebra klinik. De flesta blir inte deprimerade. O du överlever en nedreglering, men nu slapp du väl den o får göra den korta o den är ju skonsammare.

Själv är jag superdeppig. Hade lönesamtal idag o mina chefer var inte alls nöjda med det ansvaret jag tar på jobbet. Är förskollärare. På utvecklingssamtalet i feb lät allt ganska bra, men nu tycker de inte alls att jag är mentalt närvarande på jobbet. Hur du nu ser det, som är på förskolan kanske någon timmer per vecka? Antar att IVF tar all min energi o kraft, men vad ska jag göra? Har så dåligt samvete för att min kollega dragit ett tyngre lass än vad jag gjort denna termin. Vill bara gå o dra något gammalt över mig just nu. Satt o storgrät under samtalet med mina chefer o det känns ju inte alls bra att bryta ihop så inför de. Känner mig ganska värdelös just nu i min roll som förskollärare. Men barnen gillar ju mig iallafall, Fick en massa spontana kramar innan jag gick hem o det kändes såå bra.

• underverket 06

Turld70: Grattis till alla 10 äggen! Toppenresultat. Vilken läkare hade du på ÄP om jag får fråga? Vad tycker du om läkarna på CvL?

• underverket 06

Turlid70: Grattis till ruvningen. Tror du gjorde helt rätt som satte in ett ägg. Vi fick tvillingrisk på 14,7% o gränsen låg på 15% för att sätta in 2, så antar att du låg på gränsen. Gillar Oddvar jättemycket som person, men man får inte så vettiga svar ur honom tycker jag. Han har inte heller direkt gett oss några procentsatser om hur stor chans vi har att lyckas vid ET i höstas.Han pratar mest om att eftersom vi lyckats en gång o fått ett barn, så är det ändå stor chans att vi då kan lyckas igen. Hade honom vid uppföljningsamtal i nov för då önskade jag honom o efter mycket om och men började han prata om vilken procentsats vi kan ha att lyckas. Han tog dock väldigt god tid på sig att svara på våra frågor. Samtalet tog över en timme o jag upplever aldrig honom som stressad. Han menar  mer att det är naturen som bestämmer om man lyckas eller ej medans de andra läkarna går mer på ålder, statistisk etc. Thomas gillar jag också bra o han går mer på fakta o statistik.

Jo, tack det är rätt ok iallafall. Vi har ju trots allt vår underbare son, men ¨såklart är högsta önskan ett syskon. Vi kommer nog göra ett sista försök i höst, förutom det FET vi har i frysen då.

Kattenizze: Jag var inte det minsta illamående när jag var gravid o inte heller så trött i början, så det är väldigt olika jur man mår. Har hört att illamående är bra får då minskar missfallsrisken. Någon mer som hört det?

• underverket 06

Zinfandel: CvL gör någon slags matematisk uträkning på hur tvillingrisken ligger till. De lägger ihop en massa faktorer, vet inte vilka, men tror det är kvinnans ålder, hur många försök man gjort etc o utifrån dessa faktorer bedömmer de tvillingrisken o den får högst vara 15% för att de ska sätta in 2.

• underverket 06

Lyckat till alla ni som ruvar!

Spears: Ett stort grattis. Ditt + bådar ju gott för oss andra 40+ are.

Vet att någon tidigare skrev om olika metoder o ruvardagar o vilket preparat man ska ta. Har man fått ett barn genom IVF tidigare som jag, så tittar läkaren bara på hur det var den gången vi lyckades. Det är svårt att gå ifrån ett vinnande koncept. Då hade jag menopur o långa metoden. Nu i höstas tyckte främst min samarbetsläkare tillsammans i samråd med läkare på CvL att jag skulle prova korta metoden med menopur o det är jag glad för. Långa metoden med menopur funkade ju inte alla i höstas, men korta med menopur gav ju många fler ägg o befruktade ägg nu senaste gången. Så nu när jag är 3 år äldre än när sonen blev till kanske korta metoden är bäst.

Går ni uppföljninssamtal eller tar ni det på tel med läkaren? Efter ett minus menar jag? Ni som har samarbetsläkare, pratar ni med de eller läkaren på kliniken?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?