• pp08

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Underverket: låter väldigt bra. TIden för ÄP beror förutom storlek också på e2(estradiol) värdet. Oftast blir det ÄP när äggblåsorna är minst 20mm i storlek. Tror att de växer 1.5-2 mm per dag. Har man några jättestora och några jättesmå äggblåsor och ett gäng däremellan får man oftast spruta några dagar till, ett nytt VUL, de vill gärna att "mellanstora" blåsorna hinner växa till sig så det finns fler att välja vid sprutstart.

Tar man spray eller spruta för att förhindra för tidig ÄL borde inte de större blåsorna sticka i förtid.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

underverket: jag menar att välja vid ÄP (inte sprutstart)

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

UNDERVERKET:  jag har fått 2st tillbaka 2 gånger nu hos CVL (5 resp 7 celler) och 4 resp 5 celler. Varje embryo för sig hade goda graviditetschanser. Dock antal insättningar utan graviditet och ålder spelade roll, och även om det inte var självklart behövde jag inte tjata mycket för att få 2st. tillbaka. Sista insättning resulterade i graviditet (men mf) och då var det bara 1 som hade fäst.

Nu räknas det som jag har "goda" förutsättningar (hade jag ju redan eftersom jag blev gravid efter IVF3) men tror att jag kommer att få 2st. tillbaka igen om fillfället finns.

VI har diskuterat hemma och tar hellre "risken" att få tvillingar än inga syskon alls.

MYRSLOK: jättetråkigt att det bara blidades 1 blåsa, förhoppningsvis bättre nästa gång: Det behöver ju inte betyda att det är helt kört, man brukar ha olika äggproduktioner vid olika cykler.

INANNA: tråkigt att mensen kom. TYvärr säger inte alltid kvaliten eller antal celler något om graviditetschansen (har själv alltid haft finfina tillbaka utan grav, medan andra med skrutiga embryo blir gravida utan problem). Hoppas ni hittar kraft och tid för ny behandling!

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08
    Inanna Li skrev 2011-04-18 09:32:31 följande:
    Tack! Kram! 2-dagarsodlade verkar ändå vara allt jag får nuförtiden. Med 3 befruktade av 7 ägg blev det ingen långtidsodling och inget till frysen. Min "glansperiod" är nog över för gott. Märkligt att man kan gå från good responder till poor responder på bara tio månader. Från hyfsat bra chanser till ÄD som bästa hopp! Men det finns ju inget man kan göra åt det. Det är obarmhärtligt att passera 42 och se allt rasa i snabb takt! Och jag som inte ville ge experterna rätt!
    Inanna, jag går på CVL och läste deras senaste info på hemsidan. De säger att 2-dagars embryon har lika goda chanser  än 5-dagars. Det som skiljer sig är om de fortsätter att växa efter 2 dagar också, och då kan de välja ut det bästa ägget, säger dock ingenting om förmågan att fästa och utveckla sig vidare.  De återför sällan flerdagars embryon eller blastocyter och anser att mammans livmoder är bästa "värmeskåpen". Odlar bara längre om det finns tidigare historik om många återföringar utan graviditet, många åägg/embryo att välja/odla länge etc.
    Flicka 2009 ; MF feb2011
  • pp08

Turlid: jag flög 1 eller 2 dagar efter ET. Var då hela helgen upptagen med vandring (ca 2mil om dagen), men behövde ej bära något. Sov tom i tält!!! Och jag blev gravid den gången. Samma graviditet flög jag också i v.8.

Så, det ska inte ha någon betydelse, embryot ligger så fint inbäddat i livmodern.

I tidig graviditet ska det inte heller vara något problem. Det som kan ställa till med problem är att man kan må lite illa.

♀ 090619
  • pp08
    turlid70 skrev 2011-04-18 14:07:11 följande:
    Tack för info! Får jag fråga hur gammal var du då?

Svärmor fyller 70 på torsdag och vi vill bjuda henne på en resa, men då ska vi också följa med och det blir ca 3-4 veckor efter ET. Antingen vet man det ena eller det andra vid det laget, men som Zinfander sa, finns det en enda som avråder från att flyga så vill man inte ta risken. Ska lyssna med kliniken idag.
    Det var några dagar innan min 38års dag. Graviditeten gick ju fint och lilltösen blir 22mån imorgon!
    ♀ 090619
  • pp08
    kattenizze skrev 2011-04-26 09:57:20 följande:
    Snösport: det där låter hur härligt som helst! idag är det min TD, och jag är gravid. Skulle nån kunna lägga in på under gravid på listan? Enligt FL:s kalender ska BF vara 26/12.
    Grattis
    ♀ 090619
  • pp08

Grattis chichisita: lågt hcg behöver inte betyda att det är något fel. DIn kropp börjar producera hcg när embryot fäster, det fäster vid olika tidpunkter; så även om hcg:t inte är så högt borde de kunna se någonting på VUL. Om de tar ett nytt blodprov om några dagar kan de tom se om det stiger som det ska. Själv har jag haft svaga utslag på mina grav.tester när jag var gravid. Kunde ta upp till en hel vecka efter TD tills det blev riktigt starkt.

♀ 090619
  • pp08

Välkommen hit Jessica. Ruvardag 6 är lite speciellt, fr o m nu kan allt hända. Dina symptom kan likväl vara från progesteronet eller så börjar embryot fåsta sig nu. Försök inte leta för mycket efter symptom som kommer eller går. Njut av ruvningen

♀ 090619
  • pp08

Mamma gås: nej, vad tråkigt!!! Är väl ganska ovanligt att det händer så sent eller? Vet de vad som hände? Hade ni hunnit göra VUL /KUB etc. redan? KRAM!!!!

♀ 090619
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?