• pp08

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

slemtorsk: varför sprayar du så tidigt på kvällen. Tror att 12 timmar emmelan är OK för Suprecur men du har nu 13 timmar. Kan inte du ta sista sprayen innan läggdags?

♀ 090619
  • pp08

Slemtorsk: man brukar ju ta sprutorna på kvällen också så det är en bra rutin att göra sprayning och sprutning ungefär samtidigt (man brukar halvera sprayningen till bara ena näsborren när man börjar med sprutorna).

♀ 090619
  • pp08

Slemtorsk (igen ) : jag brukade spraya mellan 7-8 (vid frukost), sedan 12 (lunch) och 20-21 (kväll). Då blir det ganska jämn fördelning och OK med lite längre under natten.

Denna gång sprayar jag Synarela, 2x dagligen bara.

♀ 090619
  • pp08
    Lillismaj skrev 2011-11-02 13:15:00 följande:
    Ska man ine spraya var 8:e timme?
    Jag sprayar 05.00, 13.00 och 21.00 (började med 6,14 och 22 men ändrade pga av vintertid och det är bättre för mig som är såå trött på kvällen).
    Det står att man ska spraya med jämna mellanrum. Dock på natten är det OK med 12 timmar emellan. Försöker man sedan lägga den sprayen mitt på dagen någonstans emellan blir det nog bra.

Är dock viktigt på slutet av sprayperioden när man tar sprutorna att inte låta nattintervallet vara för långt annars riskerar man för tidig ägglossning.
    ♀ 090619
  • pp08
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-11-02 14:48:39 följande:
    det står faktiskt i instruktionerna till iaf suprecur att man ska spraya fyra ggr /dag så jag tycker inte det är så konstigt... är lite orolig för att jag har fått just 3 ggr/dag på grund av det.....

Man kanske skulle ringa o ifrågasätta trots allt*S* man är ju helt kollrig nu när det dragit i gång
    Jag har alltid sprayat 3x med suprecur. Och även de andra jag känner som gjort det.
    Man kan använda suprecur och synarela för andra behandlingar (tex. behandling av cystor) och då gäller kanske en annan dos.

Ska du spraya i ena näsborren eller i båda? Jag fick spraya i båda näsborren först och sedan reducera till enbart ena näsborren nar jag började med sprutorna.
    Suprecurs bipacksedeln för 3 x spray dagligen är i båda näsborrarna.. för 4x spray dagligen enbart i ena näsborren.

Det som just din klinik /läkare har bestämt gäller för dig.
    ♀ 090619
  • pp08
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-11-02 15:25:03 följande:
    båda borrarna till att börja med sen ska jag dra ner till ena när jag börjar med sprutorna.
    Men då är det nog lungt och räcker det med 3x dagligen Lycka till
    ♀ 090619
  • pp08
    Inanna Li skrev 2011-11-03 11:41:06 följande:
    Mina sprutpaket har rysk text och är överklistrade med svenska etiketter som sagt! Helskumt! Nu efter bara 3 dagars sprutande har jag lite värk i högra äggstocken och har redan börjat få ÄL-flytningar.Det känns lite väl tidigt.  Känner mig vansinnigt orolig för att jag ska ägglossa för tidigt. Första Orgalutan-sprutan ska jag inte ta förrän imorgon kväll.
    Är ju bara pga parallelimporten. Kan komma fr vilket land som helst. De gör allt för att spara pengar.

Tror inte att det är ngn fara än, du ska ju inte ta Orgalutran för tidigt heller. Orgalutran på dag 5 låter helt normalt.  FLytningarna du har är pga förhöjda hormonvärden. Använder du Menopur? Då är det ju även LH i den (som detekteras med ÄL test). Värk i äggstockarna betyder ju på aktivitet, så det är bara bra
    ♀ 090619
  • pp08

Grattis Kalimero. Hoppas det blir ett finfint embryo du får tillbaka snart.

♀ 090619
  • pp08

Slemmis:  jag har sprayat lite längre än du och vi har inte planerat något besök eller kontroll. Jag har dock haft en normal till lite längre blödning som började efter ca 10 dagars sprayning. Jag ska börja med sprutorna imorgon och då har jag då sprayat i 3.5 vecka. Kunde ha börjat tidigare, men denna planering passade mig bra så vi höll till planeringen.

Jag har inte heller haft några biverkningar, inga humörsvängningar, huvudvärk, illamående eller vad som helst. har dock märkt att jag har lite mindre flytningar än vanligt. (Har ju under de senaste åren nästan konstant varit under ngn behandlning eller gravid med olika former av flytningar så det är väl det enda som jag märker är annorlunda mot vanligt).

♀ 090619
  • pp08

slemmis: jag har väl sprutat mellan 8-11 dagar vid mina behandlingar. Har inplanerat ett VUL efter 7 sprutdagar, dvs nästa torsdag. Så om jag räknar denna gången med minimalt antal sprutdagar blir det tidigast ÄP på lördag, om jag ska ta ägglossningsspruta torsdagkväll. Men...jag tror att de försöker undvika ÄP på lördagar och gör det bara om det inte är möjligt längre, så jag tror att det blir tidigast måndag för mid del, vilket innebär då 9 sprutdagar.

♀ 090619
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?