• Skruttefia

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid - har tyvärr noll fantasi just nu (julfest igår ) så du får hoppas på de andra i tråden.

Blev uppring av S:t Göran igår (uppföljningssamtal) och läkaren tyckte att det var motiverat att göra ytterligare någon IVF eftersom vi får fram fina embryon även om sedan chanserna för en 43 (snart 44) åring är ganska små. Hon förstod dock vårt beslut att tacka nej och nöja oss med de försök vi gjort och tyckte det var väl värt att fortsätta försöka hemma eftersom det inte finns några konstaterade "fel" på oss och dessutom har lyckats bli gravida på egen hand tidigare.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

turlid - du har ingen skyldighet alls att säga något om att du är gravid! Jag skulle absolut inte gjort det! Tidigast efter 12:e veckan, men du behöver inte säga till då heller om du inte vill

Tekniskt sett räcker det att du säger till 2 månader innan du tänker gå på föräldraledighet, men sannolikt lär det märkas tidigare än så

Kram o lycka till!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Turlid - så ledsamt med mensen. Hoppas verkligen att du kunnat njuta av julhelgen ändå, och framför allt att du kan glädja dig åt det nya jobbet!

Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Apropå adoption har jag en kompis som adopterat  i "mogen"ålder (strax innan 40-årsdagen) - intialt som ensamstående sedan träffade hon sin livskamrat. De har gjort ett antal IVF:er utan att lyckas och fick sitt godkännande för syskonadoption precis innan hennes 43-årsdag som är gränsen för kvinnan. Hon fanns redan "i systemet", så då gick det snabbare tror jag. Dessutom kan varje kommun ha egna regler för åldergränser! Min kompis bor i Bromma.

Vad gäller manlig åldergräns har jag för mig att den ligger runt 55, men är inte säker.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Angående adoption så har jag förstått att det tar ofta lång tid att "köa",  så det är bra att sätta bollen i rullning om man har eventuella planer på adoption (även om man alltså inte är helt definitivt klar med sitt beslut). Det finns risk att det blir för sent annars, även om man alltså inte hunnit fylla 42/43 när man ställer sig i kö.

Dessutom är det så att förutom att inte bara Sverige/respektive kommun har sina regler för adoption - därutöver tillkommer respektive lands adoptionsregler som kan skilja sig väldigt mycket åt. Vet t ex att något land inte accepterar mer än 7 års åldersskilnad mellan mannen o kvinnan

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Grattis till lyckat FET idag, Turlid! Så skönt att det löste sig med godkännande via telefon

Kommer ihåg att jag läst tråd här på FL om en stackars tjej som blivit lämnat av sin man/sambo och funderade på om hon skulle fuska med namnunderskrift eftersom det fanns embryon i frysen... Kommer inte ihåg hur det gick till slut däremot.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

pp08 - håller tummarna att det ska lyckas denna gång!

turlid - hur går det?

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Turlid m fl - även jag blev gravid på ett tvådagars embryo vid FET hösten 2008. Det resulterade i lillasyster Louisa som föddes i juni 2009. Jag var ca 41,5 vid ET och påföljande FET (som lyckades) och ca 42,5 när Louisa föddes. Jag fick två embryon tillbaks id FET, båda fäste (!) men ett avstannade tidigt. Man såg inte någon hjärtaktivitet i det andra embryot vid första VUL och jag fick därför göra ett extra VUL 2v senare på Sophiahemmet för att följa upp och "räkna hjärtan". Ett hjärta tickade fortsatt på som det skulle och blev en underbar liten tjej som idag är 19 månader!

Så visst kan man bli gravid på 2-dagarsembryon också Solig

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    oceanney skrev 2011-01-27 16:16:21 följande:
    Jag har nog missat början på denna diskussion men varför skulle man inte bli gravid på 2-dagarsembryon? Min knodd i magen sattes in som ett fyrcelligt 2-dagarsembryo. Skrattande
    Diskussionen gällde FET, dvs frysta nedfrysta och upptinade 2-dagarsembryon

Och jag har ungefär samma info som er andra, dvs att embryona mår allra bäst i magen. Idag är det en hel del klinker som långtidsodlar om man uppfyller vissa kriterier, som t ex många befruktade ägg dag 2 (minst 5 brukar vara gränsen) eller som i Turlids fall så var det några ägg som var sådär dag 2 men som långtidsodlades i stället för att direkt kasseras.

När jag gjorde IVF på Sophaihemmet 2008 så långtidsodlade de inte alls. De låg i startgroparna, men jag har inte koll på om de har börjat med det än?
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?