• Fahlvik

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-06-01 07:29:38 följande:
    Tack för att du påminner mig om det, det låter lugnande. Men denna vecka (igår, idag eller imorgon faktiskt) ska hjärtan börja slå och det är första milstolpe i graviditeten man passerar, MF risken minskar till 20% efter det. Det händer mycket med embryot enligt beskrivningar just nu, men det känns att jag tvärtom får ännu mindre symptom. Det är verkligen plågsamt, men bara vänta och se.

När fick du dina symptom, jag är i v5+5 idag?
    Jag kände av första illamåendet i slutet av vecka 5 men innan det var det ingenting, kanske lite rund om magen. Sedan var jag inte illamående varje dag men det började då. Samtidigt började jag känna av att jag får kväljningar om något berör halsen, kunde inte ha halsduk på hela vintern! Men det är nog ett relativt ovanligt symptom, tack o lov.
    Alla blir ju inte illamående överhuvudtaget, måste vara underbart!

Minns precis hur glad jag blev när det faktiskt slog ett hjärta på första ultraljudet, det var ganska overkligt till dess. Och är det fortfarande även om det är ett väldans liv därinne. Maken börjar också tro att vi faktiskt ska ha barn för han vill köpa större bil medan jag velat vänta och se...
    Har du fått datum för första ultraljudet?
    Håller tummarna!
  • Fahlvik

Hej tjejer!

Lägger in ett par rader bara för att ni ska veta att jag följer er med spänning. Ser på senaste listan att det hänt mycket positivt på sistone, man undrar ju om inte solvitaminerna hjälper till! Gravidlistan har ju förlängts med flera 100%!

Jag har kommit till vecka 34 och håller på att förgås av värme (och tröttheten som verkar bero på detsamma). Har varit ledig i 5 dagar och då är man ju mer aktiv förstås men idag slappar jag i kontorsstolen igen... Jobbar till midsommar och sedan bär det av till Dalarna. Hoppas hinna hem innan förlossning så vi inte blir kvar med en nyföding hos svärföräldrarna.

Må gott och jag håller tummarna som vanligt!

• Fahlvik
    Fjällsippan skrev 2011-06-13 12:46:44 följande:
     Jag började med ÄL-stickorna idag, så jag hoppas på att joina dig i mitten på veckan. 

Är så trött på dyra Clearblue-stickor, har aldrig provat dom där billiga-köpa-på-nätet-stickorna. Vet ni om dom är ok? 
    Jag använde "Billigatester"s stickor. De visade rätt och jag hade ingen defekt sticka under flera (10-15?) månaders testande. Använde även deras gravtest som till slut visade plus (inga felaktiga plus innan det tack och lov).
  • Fahlvik
    turlid70 skrev 2011-06-13 16:36:06 följande:
    Erik satte mig på 50 mg levaxin. Jag frågade IVF läkare om det var ok när jag börjar spreja spruta och ökade han rakt av till 75 mg, vilket jag tar nu, men hörde också att alla dessa hormoner inte påverkar TSH. Jag tror att dem gör det i alf, därför är det ok att höja levaxin under behandlingen.
    Jag har förstått att man ska börja med Levaxin i mindre doser för att öka långsamt... 25 mg till att börja med. Antar att det gått bra ändåCool
  • Fahlvik

Inanna: Grattis till Plus! Allt tydde ju på det men det var skönt att du fick det bekräftat också! Äntligen!

Turild: Grattis till Hjärta! Det blir mer verkligt är man får se det lilla hjärtat picka därinne. Äntligen!

Roligt med flera glada besked denna veckan, nu känns allt mer hoppfullt!

Varma kramar till er två och alla som ska komma dithän inom en snar framtid!

• Fahlvik
    turlid70 skrev 2011-06-16 10:49:25 följande:
    Om jag har missat tacka någon så vill jag skicka ett varm tack till er alla underbara tjejer fom finns alltid här och ställer upp i alla väder. Tack och kram!

Igår var vi ute och åt middag med avdelningen, jag satt nästan mittemot min chef och kände mig tvungen att beställa en öl för att inte framkalla några funderingar. Jag drack dock bara halva. Tidigare under dagen igår presenterade chefen våra planer för framtiden och sa att han hoppas att vi inte blir färre. Ucsh kände mig som en liten skurk Skrattande att jag kan bli den första som måste ersättas. Gillar verkligen min chef, så kunnig och snäll.
    Du må känna dig som en skurk, en LYCKLIG skurk..!
  • Fahlvik

En kort rapport jag lade in i en annan tråd:
    Vi åkte in vid 9 då jag hade lindriga värkar var 15-10 minut och de sa att de vill göra en kontroll. Det visade sig att jag var öppen 5 cm och värkarna tilltog plötsligt i intensitet. Då var vår 5-åring med så det blev lite panik, maken fick absolut inte åka iväg och barnvakten var 40 minuter bort. Som tur är kom de till sjukhuset snabbare än så och jag blev bara "lämnad" i 10 minuter. (Maken var tvungen att trycka på i ländryggen för varje värk annars skulle det inte gått ;)
    Sonen kom på 5 h och epidural hanns inte med. Lustgasen hjälpte inte tyckte jag så det fick vara. Fick spinalbedövning när jag var öppen 8 cm men jag kände ingen effekt av den heller. Den hamnade lite fel för jag kände allt ändå och efteråt fick jag läckage av spinalvätska (=huvudvärk om jag inte ligger ner).

Han vägde hela 4330 gr och är 52 cm lång, och helt underbar ;)

-------

Blev kvar på sjukhuset till i torsdags så jag har missat en hel del. Läste mig i alla fall till att Inanna och Turild behöver extra omtanke nu och det får ni av mig.

• Fahlvik
    turlid70 skrev 2011-07-24 15:08:46 följande:
    Fahlvik, jätte jätte jätte grattis till sonen!!! Hjärta Så underbart att han är ute nu och ni mår bra. Tänkte på dig här om dagen, om det inte varit dags. Tror att du gick något över BF tom, men jag kanske minns fel. Har ni något namn för plutten?

Tack för omtanke.
    Tack för alla gratulationer!
    Allt känns väldigt overkligt då jag hela tiden varit förberedd på att något går fel. Har inte köpt mycket kläder eller babysaker för det hade känts så sorgligt att inte ha någon som använder dem... Antar att det blir så här när man provat så länge och att det är så mycket som ska klaffa för att det ska bli en frisk liten bebis till slut. Är så glad att jag har nära till gråten hela tiden.

Glömde skriva att han kom den 17 juli, en dag före utsatt tid och han ska heta Lycke.
    Hoppas ni alla får små mirakel snart!
  • Fahlvik
    turlid70 skrev 2011-07-25 12:45:27 följande:
    Förstår dig till helt och hållet. Vi ska inte heller köpa saker innan vi vet med säkerhet och då ska det bli bara en bilstol till bebisen typ.

Lycke, fint namn! Vi hade tänkt, eller snarare bestämt, att ge det till en tjej, fast med två k istället. Nu vet vi ju inte än vad vi får och vi har inget bestämt namt till en pojke. Jag visste inte att namnet passar till pojke också, kul!
    Jag funderade också på en stavning med två k eftersom jag är finsk och där används inte ck men tänkte sen att det blir för komplicerat.
    Har även tänkt på att det kan uppfattas som ett tjejnamn (bl.a artisten Lycke Li) men det finns ju fler namn som kan innehas av båda könen. Det finns så många fina tjejnamn men ont om killnamn så tiden får väl utvisa om det blir ett passande namn på en kille.

Ni kan ju använda namnet oavsett vad det blir!

Hade det blivit en tjej hade hon fått heta Liv.
  • Fahlvik
    Uppdaterar nu när Lycke anlänt :)

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Snösport, 42 år, sista försöket i höst Falun , bor i Luleå.
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, 5e och troligen sista Syskonförsöket i Aug. Sparar en eskimå till sen.
    mamman0301 39 år IVF Cura Malmö IVF 2 börjar med sprutor ca 15 aug
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti 
    Maryhe 42 år, Pozzolo Formigaro Italien, IVF1 på Centro Promea Turin augusti.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL (FET) i aug, ÄL 13/7, BIM 31/7 
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2:a FET i sept. ÄL 9/7, BIM 24/7
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska maj 2011. ÄL 2/7, BIM 17/7
    Enya70, 40 år Uppsala, BIM 1/7
    pralinen.jessica, 38 är, 2 ET, sätter in 2 eskimåer i aug ÄL 30/6
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***       
    buzanss 39 år Fertilitetetskliniken IVF 1 sprutstart 26/5                     

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Thuleslapper, 38 år, IVF 3, USÖ/ Gripen ET 9/6 TD 24/6

***GRAVIDA***

dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011.

• Fahlvik
    Inanna Li skrev 2011-08-01 09:34:00 följande:
    Tack alla! Det känns bra att ha i frysen men jag är lite orolig över de frysta embryonas inre kvalité och om jag nånsin kommer få nåt annat än MA.

Fahlvik - Grattis till Lykke! Så underbart att han äntligen blivit välkomnad till världen!
    Tack Inanna! Skickade tankar till dig i ett inlägg men gör det igen. Hoppas du också får uppleva en bebis i din famn snart.
  • Fahlvik

Grattis Turlid! Längesen jag tittade in här men nu var det ju snart dags för dig så jag kikade in. Helt fantastiskt, underbart mm att det kom en liten kotte till slut. Värt all väntan, eller hur! Min Lycke är nu ett halvår och jag förundras fortfarande dagligen över hur bra allt gick, att han finns och faktiskt är VÅR underbara bebis, tacksamheten känner inga gränser. Antar att det är likadant för dig en lång. (evig?) tid framöver. När man kämpar så länge för en bebis förstår man verkligen barns värde när man väl får en. (Därmed inte sagt att andra inte uppskattar sina barn. Vi har ju också en som kom till på första försöket.) Och vilket fint namn! Får vi. En tredje så blir det en Levi ;)

• Fahlvik

Inanna: Stort grattis till sötnosen. Har inte varit inne på länge, sedan i januari, och då plussade du (?). Tänkte att det skulle vara dags nu, blev jätteglad att allt kämpande äntligen resulterade i en mini-Inanna ;) hon är verkligen jättesöt! Nu har ni underbara dagar framför er!

• Fahlvik

Hej, var med i denna tråden tills lillen kom för 2 år sedan :) Först och främst håller jag förstås tummarna för alla här men vill också informera om en artikel i Göteborgsposten idag eller igår, det stod att amh-värdena varit felaktiga! Labbet som analyserade proverna hade gjort fel. Minns inte under hur lång tid men jag hoppas alla berörda blivit informerade...

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?