• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack Vi 4, ska läsa intensivt nästa nästa och förhoppningsvis återkomma med något klokt Flört Jodå, allt detta finns nog där nånstans hela tiden Oskyldig

• Zinfandel

Man ska nog inte förkasta en hel världsdels läkekonst som funnits lång innan den västerländska ens hade börjat gro. Jag tycker att båda kompletterar varandra på en optimalt sätt, den österländska ser till hela kroppen och människan bakom, man lagar inte ett fel i kroppen utan ser till orsaken bakom felet och börjar laga inifrån. Däremot fixar den inte brutna ben och svåra sjukdomar, då är vi glada för att vi har vår västerländska medicin med all fantastisk forskning. Men jag tror inte man bara ska förlita sig till den bara för att vi är vana vid det, lika lite som att tro att svenskt kött är bäst, svensk skolgång är bäst eller svensk vård skulle vara bäst. Man måste vara öppen för andra sätt att tänka och i vårt fall, i vår situation finns inget piller mot infertilitet, man måste söka de bakomliggande orsakerna och det gör österländsk medicin väldigt bra. Om inte annat så är det en underbar stund för vila, reflektion och återhämtning, som alla behöver precis lika mycket som motion, massage, ansiktsbehandling eller vad det kan vara. Jag träffade en gång en läkare som själv skickar sina barn till homeopater eller akupunktur när de är sjuka, läkaren visste mycket väl att läkare alltför gärna bara sätter in penicillin och andra medikament. Vi tänker alldeles för enkelt syntetiska & artificiella mediciner så fort vi har någon åkomma. Jag tycker det är sunt att tänka utanför boxen och bredda sina ramar! 

• Zinfandel
    Vi 4 skrev 2011-10-29 19:52:29 följande:
    Zinfandel, jag håller helt med dig om att tänka utanför boxen, att få ett helhetsperspektiv och att allt inte kan hjälpas med eller förklaras med vår västerländska medicin, jag kanske formulerade mig lite klantigt. Akupunktur är ju nu något som man verkligen börjat  ta till sig även i den västerländska medicinen. Det finns dock andra sk. alternativa metoder jag ställer mig ytterst tveksam till och det var väl eg. det jag tänkte på när jag skrev att  jag är en person som är skeptisk av mig.

Hoppas ni har en trevlig lördagkväll!
    Det var inte alls menat mot dig, det var bara en allmän fundering! Glad Det är bra att lyfta detta ämne!
  • Zinfandel

Turild: jag blir lycklig av din historia, det är skönt att höra när det lyckas och allt går väl! Stora krama till er lycka, den är ni väl värda!! Hjärta

• Zinfandel

Söte: vad är det som tynger dig...? Är det hormonerna du reagerar så mot, situationen överhuvudtaget eller något annat (eller en kombination av allt Gråter)?

Inanna: Hjärta 

• Zinfandel

Kalimero, Fjällis & Myran: hur har ni det våra ruvare..?!

Victoria: visst var det skönt att det var sista avsnittet Flört Det har varit kul att följa dem som vilket program som helst men nä, det har inte gett något.

• Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-11-01 10:20:37 följande:
    Tackar som frågar ! RD 4 idag; och det är i dagarna som implantationen SKA påbörjas. Nu börjar Ovitrellen fasas ut helt; och jag hoppas så innerligt att mitt egna hCg avlöser lydigt de närmsta dagarna.

kalimero: jag drömde en vansinnig dröm om oss, måste berätta kort. Du och jag var i Japan då vi hade luskat reda på en ny metod där man räddade embryon under tidig ruvning genom att spruta in ett näringspreparat i livmodern (ja, visst låter det fantastiskt!). Vi var mycket förväntansfulla, men för att hålla nere kostnaden för denna dyrbara behandling hade vi gått med på att dela hotellrum med en japan. Det sista som hände i drömmen var att vi låg i en dubbelsäng med en jättesur man emellan oss; och vi fick ett sådant hysteriskt skrattanfall att jag vaknade. Som ni hör så är fertilitetsbehandlingar djupt integrerade i mitt undermedvetna då jag t o m drömmer konstruktiva drömmar om eventuella framtida lösningar
    Haha, helt underbart!! SkrattandeSolig
  • Zinfandel
    kattenizze skrev 2011-11-01 10:55:54 följande:
    Dessutom Fjällis, så är din bild (avatar) så underbar. Känns nästan som du skulle kunna skriva en bok om dina erfarenheter, om att aldrig ge upp heller.
    Jag tycker att det sista programmet på SVT var okej, speciellt gillade jag professorn i barn-och ungdomspsykiatri och Barbro Westerholm har jag alltid gillat eftersom hon är så öppen för nya idéer. Om hon fick råda skulle det bli lite fart på det här i Sverige också. Det jag gillade framförallt var att professorn tog upp denna motsättning mellan biologi och adoption, jag tycker det är uruselt att vi inte har flera inomlandsadoptioner eftersom det verkligen behövs i vårt land. Sen gillade jag deras åsikter om att utredning borde och ska startas inom ämnet surrogatmödrarskap där alla aspekter belyses. Jag personligen är för ett altruistiskt surrogatmödrarskap men vill helst att det sker i Sverige, men alla aspekter måste belysas.
    Håller helt med!!
  • Zinfandel
    Victoria71 skrev 2011-11-01 09:09:41 följande:
    Nä, precis. Det talas ju mycket om stress och graviditet, att det påverkar. Någon som vet vilken typ av stress, eller i vilket samband, som påverkar negativt?
    Detta måste vara det känsligaste ämnet här på FL, inget kan väl få igång tjejer som detta...! Tack för att du tar upp det med den ton du gör, det är faktiskt intressant att diskutera utan att folk får horn i pannan... {#emotions_dlg.djavulsk} Jag antar att anledningen att folk får det är att förutom att det är tungt nog att bära att man inte lyckas bli gravid så vill man inte känna skuld över att det kanske är för att man stressar. Det behöver det inte heller vara.

Först och främst ska man nog definiera stress, det är stor skillnad på att ha en lång to-do-lista, att vara stressad eller stressa upp sig. Det är synd att ordet är så negativt laddat! Jag tillhör dem som gillar att ha mycket att göra, min tillvaro kan verka stressig men för mig är det stimulans. Jag kan visst vara stressad men det är inte mental stress. Tjejerna som går igång på detta laddade ämne har ofta som argument att i så fall skulle det inte födas barn i krigzoner, en sanning med modifikation eftersom hela länder inte kan dö ut (nativitet/mortalitet), kortisolnivåerna inte stiger hos alla pga situationen samt att vi de facto inte vet hur många som inte lyckas bli gravida där... Dessutom brukar de hävda att för att stress ska påverka, så ska man vara så stressad att cykeln blir rubbad och att mens/ÄL uteblir. Såklart är det så men det stämmer inte riktigt heller helt eftersom det inte behöver märkas. 

Så vad det handlar om är lite kort hormonlära, here we go. Kortisol är ett steroidhormon eller ett antiinflammatoriskt hormon som frisätts från binjurarna när vi är stressade och fungerar som ett aktiviteteshöjande hormon. Förutom att det gör oss starkare tillfälligt, så blockerar det östrogen och minskar därmed vår fertilitet samt den skyddande effekt som östrogen har.  En del av oss kan märka att man får eksem, psoriasis & allergier under stressiga perioder, ett jämnt kortisolvärde har en viktig antiinflammatorisk effekt, för att balansera inflammatoriska angrepp. Kortisol styr överhuvudtaget otroligt mycket i kroppen och brist ökar autoimmuna reaktioner, minskar blodsocker & cellskydd, glukosbildning i lever, kaliumnivåer osv. Av denna anledning testas kortisol alltid i samband med sköldkörteln/tsh, eftersom det samverkar med thyriodeahormonerna. Här kommer vi då också osökt in på vikt eftersom kortisolnivåerna även kan vara relaterade till vikten Flört.

Ja, blabla, hoppas budskapet framgick något sånär! Slutsatsen är att man kan ha förändrade kortisolvärden utan att egentligen känna av det men det påverkar tyvärr fertiliteten. Väldigt höga/låga kortisolvärden ger symptom, ofta i form av trötthet & depression. Om det är detta folk menar med stress så ja, i så fall påverkar det. Men man kan alltså heller inte bara säga att stress=mycket att göra, inverkar, det behöver det inte alls. Så nästa person som säger något om stress/fertilitet till dig kan du fråga om de kan sin hormonlära Flört
  • Zinfandel
    kattenizze skrev 2011-11-01 14:39:14 följande:
    Nu måste jag fråga er kunniga på det här med immunologin, en släkting till mig har haft flera MF/MA i rad nu, hon är drygt 41. Nu har hon efter MYCKET tjat äntligen fått levaxin utskrivet och är gravid igen. Läkaren tror att det har varit problemet hela tiden. Visst borde hennes chanser ha ökat nu när hon äter levaxin? Fast det kanske inte har med immunologi att göra, utan bara med att hennes hormoner är i obalans...Nåväl jag hoppas så att det går hela veckan nu, de har iaf sett på ett tidigt VUL att grav sitter på rätt ställe, men för tidigt för hjärtaktivitet. Äter några här levaxin?
    Helt klart, grattis till henne!! Be dem hålla extrem koll på hennes tsh nu!! Ja, jag är Levaxinare Flört
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?