• Fjällsippan

Här sitter jag och känner mig låg efter samtal med Svend på CFC. Vi har ju, som ni vet, själva tvivlat på om vi ska göra fler behandlingar och nu har det tvivlet förstärkts betydligt. Svend konstaterade att han egentligen inte kan göra något annorlunda/mer än mina svenska kliniker (och hemortsläkare) har gjort. Han avrådde inte direkt att göra fler behandlingar; men han gav inget hopp heller. Han verkade mest förbryllad över min IVF-historia och alla embryon som gått under. Nåväl, han föreslog vissa förändringar vid en eventuell behandling som jag inte provat tidigare. Men jag vet inte. Just nu känns det som den sista uns av hopp som jag hade byggt upp for sin kos. 

• Fjällsippan

Tack, kära ni, för kramar och stödHjärta!  Igår var jag redo att ge upp, men idag känns det bättre igen. Jag tror att jag blev chockad och förvånad av Svends bemötande; att han ifrågasatte ytterligare en behandling när jag inte ens fått nej från mina svenska kliniker. Men jag förstår vad Svend menar; att mer eller mindre alla embryon som återförts har varit perfekta enligt klinikerna poängsystem. Och att han inte kan göra något annorlunda eller mer än de svenska klinikerna redan har gjort. Han hade dock några förslag på förändringar. Nu inväntar jag de provsvar som Dr Wikland har tagit, och sedan får vi se om/hur vi går vidare. PGD och intralipider hade varit fantastiskt i mitt fall - men pengarna är slut (det står till och med i min journal - "anledningen till att inte fler behandlingar görs är för att pat inte har råd"). 

Någon som har koll på skillnaden mellan Prednisolon och Medrol? Jag ser att det är olika aktiva substanser, och på Svend lät det som man kunde få en annan effekt med Medrol än med Prednisolon. Jag har bara haft Prednisolon tidigare. 

Vad gäller embryobedömning så kan jag bekräfta att klinikerna verka köra sina egna poängsystem. Falun verkar ha ett liknande poängsystem/bedömningskriterier som det som Maryhe beskriver. Innan ET/FET så brukade jag gå igenom embryoprotokollet med läkaren och siffrorna stämmer överens med de som Maryhe beskriver. CvL har en skala på 10 poäng, och har utarbetat ett eget bedömningssätt, om jag har förstått rätt. När jag gjorde landstingsförsök på Huddinge använde man ytterligare en annan scoring (där max var 3,5 om jag minns rätt). Det som skiljer Falun åt är att de även bedömer "zonan", skalet runt embryot. Tror dock inte att zonan representeras av en siffra i "scoringen". Vid tjockt skal gör de AHA. På CvL görs inte den bedömningen, så vitt jag vet.

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-03-09 22:07:59 följande:
    Fjällis: åh vas kul att du kom till wikland! Var han bra, vad sa han, hur var han? Medrol är långtidsverkande.
    Jag har bara pratat med honom i telefon hittills. I onsdags lämnade jag blodprover, och ska träffa honom om 2 veckor när proverna är klara. Det blir spännande .

Ok, Medrol är långtidsverkande...förstår dock inte vad det gör för skillnad i påverkan av immunförsvaret vid ET? Förstår du?  
  • Fjällsippan

Maryhe: Medrolens effekt på dig låter väldigt bra  - därutöver är det ju härligt med bättre hår och hud . Vilken dos tar du? Mina eksem försvinner med Prednisolon, men smyger sig tillbaka efter tag.  Dessutom blir jag superspeedad och får sömnsvårigheter. Jag är verkligen glad över att Dr Wikland tar sig an mig; det blir rapport i tråden så snart jag har träffat honom. 

• Fjällsippan
    MissBoring skrev 2012-03-09 22:56:09 följande:
    Fjällis. Skönt du landat lite och iaf har en liten plan på G.
    tack också för info om Falun, intressant att ha lite i bakfickan när jag får svar. Konstigt då att Tuva inte kunde få ett bättre svar...
    Ja, klinikerna är återhållsamma med sina scorings av någon märklig anledning. Embryoprotokollet är exempelvis inte med i de journaler som har skickats till mig från Falun. Däremot så har jag bett om informationen i samband med ET/FET och då har det inte varit några problem. 

• Fjällsippan
    Maryhe skrev 2012-03-09 22:18:49 följande:
    Vad skönt att det känns bättre idag Fjällis. Vad bra att du fick tag på Dr Wikland, ska bli intessant att se hur det gick. Förstår dig ang. PGD och intralipider. Vi har inte heller råd. Ska fråga på kliniken när jag ska dit inför FET vad PGD kan kosta men känner på mig att det är mycket.
    Något hände med mitt inlägg och allt kom inte med, så här kommer lite till: Jo, det kostar säkert en rejäl slant med PGD. Det är så frustrerande att vi begränsas av ekonomiska skäl. Jag har följt en tjej här på FL som har fått göra PGD i Sverige p g a genetiska sjukdomar, och förstår det som att man riskerar att skada embryot då man tar en hel cell för provtagningen. Men å andra sidan så bör kanske ett friskt och välmående embryo klara av den hanteringen. Ska bli intressant att höra vad din klinik säger. 
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2012-03-10 13:27:23 följande:
    Jag har varit sjuk i en vecka (feber och förkylning) men är nu på bättringsvägen. Jar inte orkat kommentera innan. Jag har också varit orolig för mitt RUL som jag gjorde igår. Tack och lov fick jag vid denna graviditets hela åttonde UL veta att allt ser bra ut med barnet! Tyvärr fick vi inte veta könet då Li inte ville vända rätt sida till! Nu vågar jag för första gången hoppas på riktigt att det ska gå hela vägen och att jag ska få bli mamma vid nästan 44 års ålder!
    Grattis till RUL, Inanna.Åh, vilken lycka!!!  Hoppas att du kan finna mera ro och njuta av graviditeten nuHjärta.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?