• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

tjorven01 skrev 2012-03-11 11:00:04 följande:
    Nej en gyn sa åt mig att ta progynon från mensens första dag men han kunde inte säga ngt om pergo eftersom han ville överlåta det till kliniken och klinikens samarbetsläkare tycker inte att jag behöver progynon trots för låga östradiolvärden utan hon tycker att de inte är så dåliga och slemhinna på 8mm som den är ibland (när jag påpekade att den ibland bara var 6mm så ignorerade hon det) tyckte hon räckte
    Men VADDÅ!!!!!! Värdena ligger ju klart under referensvärdet hur kan det då va ok??????
    Nej funderade på att självmedicinera eller kolla om ngn annan fått ngt liknande
    Både pergo och progynon?
    Eftersom det tyvärr verkar som att LH stegringen obetvinglig infinna sig :-/
    Jag hänger inte med riktigt - är du ordinerad Pergo inför FET? Eller har du tagit Prognynon från CD1? Jag tror att Pergo och Progynon krockar (och har aldrig hört att någon fått ordinerat dem samtidigt). Progynon bygger upp slemhinnan men ger ingen ÄL, och de gånger som jag gjort STIM FET med Progynon så har man stämt av slemhinnan innan återföring. 
  • Fjällsippan

*flyttar fram*

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket våren 2012
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) -72, Halland, 3 IVF:er.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun i maj.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, planerad IVF-start på CFC i början på mars.
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- väntar på FET
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 7 ICSI, Kanske April
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket troligen i april, CFC.
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, neg. 
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland, 1 IVF försökmens RD 14.

***SÄNGHALMSLIGAN***

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.

***ÄP/ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Victoria71, Göteborg, Nordic IVF-centrum, IVF-försök nr 2, korta metoden menopur, testdag 7/2.
    Finafina 43 år, IVF 3, korta metoden, Gonal f 375, på CFC TD 9/2
    Sunseed 41 år, IVF 2, korta metoden. ET med blastocyst (femte insättningen) 4/3. TD 17/3.

***GRAVIDA***
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12 
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-201 

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.

• Fjällsippan

tjorven: förstår fortfarande inte riktigt; men om du har ätit Progynon från CD 1 så kommer du sannolikt inte få någon LH-stegring. Progynon bygger upp livmoderslemhinnan; men oftast inte några äggblåsor. Det är därför som det är den vanligaste stimuleringen inför FET eftersom ett fryst embryo ska återföras och inga äggblåsor/ÄL behövs.  Om du stimulerar med Pergo för att få ÄL så bör det inte vara något hinder att börja med Progynon efter återföringen som östrogenstöd under ruvningen. Men jag hade ändå stämt av med den läkare som ordinerade Progynon. Det bästa kanske är att köra Progynon under hela behandlingen (stimuleringen och ruvningen) så att det inte blir några krockar. Stimulerar du med Progyonon måste du göra ett VUL på cirka CD 11 - 14 för att se när livmoderslemhinnan har blivit tjock nog för återföring.

• Fjällsippan
    myran6801 skrev 2012-03-08 08:39:40 följande:
    Godmorgon, jag har just varit på första vul, sprutdag 4, och det är 3 blåsor runt 10 mm. Så man kan ju inte direkt säga att det är super. Men de är ju jämnstora.
    Håller tummarna inför kommande VUL - är det imorgon? Har du hittat någon ok samarbetsgyn nu?
  • Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-03-10 23:15:21 följande:
    Jag skulle vilja ha svar på en fråga. Om inte den här femte insättningen med toppenblastocyster (som vi har haft hela resan) lyckas så tror jag inte längre på att det bara är otur. Så... Jag har mediciner hemma som heter barnalbyl och prednisolon och är beredd att "offra" en blastocyst genom självmedicinering för att prova en annan väg än den svenska läkare vill ge.

Jag vet att det finns många kloka kvinnor här. Hur hade ni gjort om ni hade varit jag?
    En fjärdedels barnalbyl och 10 mg prednisolon per dag? Hur länge? T o m vecka 12? Hade ni delat upp Prednisolonet till 5 mg två ggr per dag eller hur hade ni gjort? Och om det skulle bli plus, hur fasar man ut? När slutar man?

Jag har ingen läkare utomlands att vända mig till och jag gör detta på helt eget ansvar. Men jag tar gärna emot tips och råd innan jag kör igång själv. För jag kommer att köra själv, utan kunskap, men med ett stort hopp. Och ja, jag ska vänta in resultatet på den här ruvningen först, och troligtvis kör vi en full IVF i alla fall innan vi går på dom frysta. Allt för att få ut ägg medan dom är så fina som dom är. Men jag vill jättegärna ha lite svar så att jag kan ha en plan B, C, D, E eller F eller vad vi är på nu.. :) 
    Först och främst så håller jag tummarna stenhårt inför din TD i nästa vecka, och att den här ruvningen har lyckats{#emotions_dlg.flower}!

Men jag förstår på dina inlägg att tankarna springer iväg just nu, och att du tycker att det känns bra att ha en planer framöver om det blir minus. Min ordination från Falun vad gäller Prednisolon var 10 mg samt Trombyl från ET. Jag tog Pred på morgonen, och fick ändå svårt att sova. Och jag skulle inte vara rädd för att självordinera med de här preparaten. 
  • Fjällsippan
    tjorven01 skrev 2012-03-11 13:44:21 följande:
    Tack
    Fjällis och förlåt för att jag inte förklarade mig ordentligt
    Nej jag har inte börjat äta något av dem men funderar på hur jag ska göra och vem av läkarna jag ska tro på
    Min mens är lite oregelbunden och jag verkar inte få någon lh stegring i naturlig cykel heller trots att jag sedan får mens

Om man inte får några äggblåsor och ingen ÄL med progynon hur vet man då när man ska återföra
    Jag kommer givetvis inte att självmedicinera utan vill bara ha på fötterna när jag tar diskussionen med kikaren som verkar tycka att pergo bara är bekvämast för henne men min känsla är att progynon skulle vara bättre med tanke på mina värden
    Du måste göra VUL för att kontrollera livmoderslemhinnans tjocklek; när den är över 8 mm så brukar man göra FET. Därefter behandlas man med Progesteron och vanligtvis fortsätter man med Progynon (tror jag). När man har oregelbunden mens eller knepig LH så tror jag att man brukar rekommendera Progynon. På vilken klinik ska du göra FET. Är det Huddinge så brukade de köra med Progynon (på min tid) vid stimulerad FET.
  • Fjällsippan
    tjorven01 skrev 2012-03-11 14:05:35 följande:
    Tack snälla fjällis för ditt svar
    Jag gör mitt sista FET på cvl det blir totalt den 11e insättningen och hoppet är ganska lika med noll
    Jag tror de föredrar pergo eftersom de då inte behöver göra lika många ultrljud om ens något alls för att kontrollera ÄL
    Och sedan återför de bara tre dagar efter
    Ok,  jag förstår. Men om du känner att Pergo är helt fel så tycker jag att du ska fråga CvL igen om det finns möjlighet med Progynon-stimulering. Jag pratade med en sköterska där inför mitt FET i höstas, och som jag förstod det på henne så brukar de även köra Progynon-stimuleringar. 

För mig blev det tionde gången gillt - och för dig håller jag tummarna för att det ska bli elfte gången gillt{#emotions_dlg.flower}!
  • Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-03-11 13:59:49 följande:
    Tusen tack. Ja, tankarna far iväg lite just nu. Idag känner jag mensvärk (BIM imorgon) och en förnimmelse i kroppen säger att det inte har lyckats den här gången heller. Jag vet inte, man bara känner det på något vis. Jag kommer inte att få någon blödning då jag äter Progynon.

Inför nästa försök så blir det självmedicinering. Glad. Skulle du köra fram till testdag eller längre om det blev plus?
    Jag hoppas att dina kroppsliga förnimmelser spelar dig ett spratt och att det blir ett fint plus!

Kortisonet hade jag bara kört fram till testdag. Trombylen/albylen hade jag kört längre, åtminstone till v 12. 
  • Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-03-11 14:33:15 följande:
    Tack igen! Skrattande

Nu jädrar ska det bli åka av i pillerskåpet framöver! 
    Men visst, jag ger inte upp ännu. Inte förrän framåt fredag-lördag. Men det är skönt att ha en plan OM det inte går den här gången. Man får ett hopp om att man kan göra något annorlunda och det känns tryggt på något vis.

Kram 
    !
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?