-
Det var ju roligt att ingen mens i sikte än och hoppas det är rätt sort värk du känner. Håller tummarna så hård jag kan att det går vägen för dig den här gången. Klokt att inte testa tidigt, onödigt liksom att oroa sig. Tar du vaggisar förresten?Inanna Li skrev 2010-10-09 16:02:39 följande:Hej! Tack för att du frågar ! Jag är på ruvardag 10 (motsvarande dag 12 med en 3-dagarsodlad)och cykeldag 39. Som tur är ingen mens ännu. Jag har en del vattniga och vita flytningar som jag hoppas är graviditetssymptom och jag har molande värk i magen till och från. Testdatum är exakt om en vecka! Jag vet att jag borde kunna få svaret redan nu men jag väntar nog lite till. Jag är alltför nervös för att testa.
-
Vi hade ingen sex när jag ruvade, nu tyckte min man inte att det var för länge, men jag skulle ändå inte tillåta att vi hade sex då. Jag skulle nog inte våga ha sex på hela 9 månader om det hade gått bra. Du kan ju mysa med honom på annat sätt så att han släpper på trycket, killar brukar väl gilla det, min gör det i alla fall. Lycka till!underverket 06 skrev 2010-10-09 16:34:13 följande:Vad har ni andra fått för restriktioner angående sex under ruvningstiden? Någon ve efter ÄP ska man väl inte ha samlag pga av infektionsrisken, men sedan då. På vår klinik, CvL i Uppsala säger de att det är ingen fara med samlag, men jag är helnojig. Blir lite sur på sambon som börjar "tjata" om sex. Vi hade det några dgar innan ÄP om nu tycker han det börjar gå för lång tid. Jag vill dock inte ha samag innan testdag o förhoppninsvis blir det ett + o då vill jag inte ha innan ve 7. Är jag tokigt som tänker så?
Hur går det med ruvningen annars? -
Det låter hoppfullt, jätte roligt! Kram!Inanna Li skrev 2010-10-11 13:04:49 följande:Hej! Fortfarande ruvare. Nu har jag hunnit till ruvardag 12 Det är 18 dagar sen jag hade ÄL. Jag har inte tagit vaggisar då jag bestämde mig för att försöka utan. Det är ju ostimulerad FET. Min vanliga lutealfastid har jag redan passerat med ca 5-6 dagar. Förutom mina tidigare symptom med kramper i magen och flytningar har jag nu också väldigt ömma bröst och känner ett lätt illamående. Jag hoppas så att det ska gå bra men tar en dag i taget. Jag har testdag i helgen.
-
Men visst! Oroa dig inte i onödan, lätt att säga, men försök. Och jag tänker på dig, om det går bra för dig så ger det mig hopp också, det gick ju ganska lika för oss hittills. Därför håller jag tummarna för dig så hård jag kan.Inanna Li skrev 2010-10-11 13:20:54 följande:Tack! Kram tillbaks! Jag hoppas det inte är skengravidsymptom! Jag försöker tänka på att jag har två till i frysen för att stilla oron!
-
På lönesamtalet pratar man inte om sånt, det gör man väl på utvecklingssamtalet eller?underverket 06 skrev 2010-10-11 08:53:22 följande:Hoppas allat haft en trevlig o mysig helg.Sambon o sonen har varit sjuka. Sonen skulle börjar förskolan idag, men det blir imorgon, så han får vila en dag extra.
Jag känner mig inte så upplyft efter ett lönesamtal med min chef i fredags. I feb tog började jag jobba o sambon var föräldrarledig med vår son. Jag hade jättetufft i början för det var så jobbigt att vara borta från sonen. Man blir så tajt när man varit hemma i 15 mån o haft honom i magen innan o så. Chefen tyckte att jag inte fokuserat så mycket på jobbet o inte var där mentalt. Sedan började hon prata om när jag gjord mina IVF behandlingaer. Vi lyckades ju med andra på sonen. Då var jag inte heller där mentalt hela tiden o sedan när jag var gravid tyckte hon jag var för mycket uppe i det o inte så mentalt på jobbet. Visst, hon förstod ju att det kan blir så, men samtidigt var det inte så kul att höra. Tyckte jag gjorde så gott jag kunde. Tycker det är tufft att kämpa med IVF behandllingar o det påverkar jobbet o sedan mår man dåligt ,som jag gjorde i våras, går det också ut lite över jobbet. Hur gör ni andra? Har ni berättat på jobbet? Funkar ni bra på jobbet när ni håller på med IVF? Tycker ni inte det är jobbigt ibland o kan inte fokusera på jobbet.. Känner inte alls för att börja jobba om veckor. Skulle nog vilja jobba med något annat har jag kommit på. Jag är förskollärare o det är inte det optimala jobbet när man själv har småbarn.
Bry dig inte om chefen. Om du får lite mindre i löneförhöjning överlever du det. Var glad att du kan ta avstånd till jobbet och tänka mer på dig själv. Om du ger järnet på jobbet så kan du bli stresad och stresshormoner är skadliga för kroppen, adrenalin t.ex är direkt giftig för fostret och jag tror inte du vill ha det istället. Du har gjort så gott du kunnat så att du ska absolut inte ha dåligt samvete.
Själv har jag då inte berättat om våra IVF försök till någon på jobbet och jag är väldigt engagerad och tar för mycket ansvar på mig själv för allt möjligt och det är bara jag som lider av det, företaget har då aldrig tackat mig för min prestationer. Jag måste sänka krav på mig själv, men hur gör man det? -
Har ni hört om kinesiska örter som sägs underlätta att bli gravid vid just IVF. Har någon provat?
Ännu bättre effeks blir det ihop med akupunktur sägs det, jag ska börja med det mot stress via företagshälsovård, men jag kan ju inte nämna något om IVF och kinesiska örter, men dem kan jag kanske köpa själv någonstans som komtliment. Någon som vet var kan man köpa dem och vilka? -
Hallå här! Hoppas ni alla mår bra denna lördagsmorgon.
Själv sitter jag här med mens- och PMS liknande värk och är glad för det, ju snabbare mensen kommer desto gladare blir jag. Då är det närmare till FET för oss :)) Trots det tänker vi inte skydda oss mot ev naturlig graviditet. Det är okej att ha oskyddad sex enligt barnmorskan i samma cykel som FET. Om vi lyckas med båda då kanske vi får tvillinar, om vi lyckas med en då vet vi inte vilken som tog sig, andra alternativ vill jag inte tänka på just nu.
Hur är det med er andra? Hur går det med ruvningen ni som ruvar? -
Självklart, chansen finns så länge mensen håller sig borta. Hoppas det blir din lyckodag imorgon!underverket 06 skrev 2010-10-16 10:43:23 följande:Turlid70: Jag testade negativt på ruvardag 13 o idag är det ruvardag 15. Ska testa imorgon igen på riktiga dagen. Chansen finns ju än.
-
Suss, kul att du hittade hit. Välkommen! Har kan du prata om allt och få massa bra tips om allt möjligt. Underlättar faktiskt att man inte behöver disskutera saker med vänner som inte vet vad det här handlar om.suss74 skrev 2010-10-16 14:37:30 följande:Hej, ny på denna tråd. Ja ny överhuvudtaget på denna sidan faktiskt.
Har väl liksom ni andra här inne haft en lång resa innan denna vår första ivf.
Ångrar att jag inte gått in på dessa sidor tidigare, men bättre sent än aldrig :)
Är i ruvarstadiet just nu, superlycklig att vi kommit så långt, TD 1nov.
Många ups and downs och har hållit det mesta inom mig själv eftersom jag inte
haft någon direkt jag tyckt jag kunnat anförtro mig till, förutom min man då förstås.
Men han har ju haft alla hormoner stabila ;) När man kommer upp i 35+
så har ju de flesta vännerna redan lyckats skaffa familj och för min del har det
känts så oerhört svårt att prata och berätta för vännerna vad vi går igenom.
Har nu "släppt nyheten" för arbetskollegor eftersom det blev helt ohållbart annars
pga alla resor fr/till Sahlgrenska. Men tycker fortfarande att det känns så otroligt
utlämnande att berätta - vet inte varför, har ju sett att vi är så många och eg inget
konstigt med det. MEn när de nu frågar "hur går det" vet jag inte vad jag skall svara
på, vill inte att de skall veta så exakt när det är ÄP och återinförande och TD osv.
Fler som känner igen sig? Har inte läst igenom tråden än, så förlåt om detta diskuterats
en massa innan.
/ kram till er alla / suss
På jobbet har jag inte berättat något alls. Det här är mit första IVF i för sig, men jag sjukskrev mig den mest intensiva veckan. Maken hade det lite svårare på jobbet, men snart får han väl erkänna. -
Det glädjer mig att du fortfarande ruvar och det låter verkligen hoppfullt, hoppas hoppas hoppas. Kram vännen, och jätte lycka till!Inanna Li skrev 2010-10-16 15:24:22 följande:
Hej alla! Jag ruvar vidare. Jag är nu på dag 17 (motsvarande dag 19 med ett 3-dagars embryo)och har ännu inte vågat testa. Jag vet att jag är tokig men jag är så vansinnigt rädd att det inte ska bli plus. Min sambo köpte ett test förut när han var ute och handlade så jag ska förhoppningsvis testa imorgon bitti. Kliniken vill att jag ska testa på dag 20 på tisdag men jag kan nog inte vänta til dess även om jag kanske skulle vilja !
Idag är det 23 dagar sen jag hade ägglossning så jag är minst 7-10 dagar över tiden redan. Jag har molvärk och stickningar i magen till och från och något ömma och spända bröst. Jag känner inget illamående men jag är vansinnigt trött (lite kan bero på koffeinabstinens) och jag kissar minst en gång i timmen (även på natten). Jag hoppas verkligen det är gravidsymptom. Det vore hemskt om min cykel har ballat ur av andra skäl. Jag är ju på cykeldag 46 (!!!) nu.