• pp08

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-05-05 12:21:43 följande:
    Och jag är sjukgymnast så jag kan se till att vi mår bra under behandlingarna!
    Jag är i fullständig chock, har idag fått reda på att vi väntar tvillingar, vilket jag iofs har misstänkt eftersom jag mår så illa, men ändå...Tänk er själva att gå ifrån ofrivillig barnlöshet under närmare 10 år och sen ha 3 barn nåt år före 40 (om det nu går hela vägen vilket jag verkligen verkligen hoppas). Så många känslor av obearbetad sorg, glädje naturligtvis, osv osv. Ska kontakta en jättebra kurator jag känner för att prata av mig. Alla är IVF-barn, helt bisarrt. Tack Dr Edwards!
    Dubbelgrattis då till er
    ♀ 090619
  • pp08
    Zinfandel skrev 2011-05-06 14:11:56 följande:
    Om ni ökar dosen nu så sätter det ju fart på produktionen! Då har vi nog ÄP samtidigt ;) De låter inte äggen ligga i "onödan", om de inte ska långtidsodlas. Det förvånar mig om inte en så stor klinik som CvL sätter in på helgerna?! Jag har ÄP på onsdag och ET på fredag. Av någon märklig, ovanlig anledning långtidsodlar man inte gärna på vår klinik, det gör man bara om man inte redan har ett perfekt ägg efter 2 dagar, då låter man dem ligga längre, alltså är det lite negativt... Konstigt, men så säger de, anledningen är man är övertygad om att bästa platsen är i livmodern. Låter ju klokt men alla andra blastocystodlar ju som en fördel men hos oss är allt lite annorlunda Flört
    CVL har också öppet på helgerna. Även om de försöker planera att inte göra ÄP på helgerna då de har begränsat personal på plats brukar de göra ET och VUL, i enstaka fall kan det också bli ÄP.
    ♀ 090619
  • pp08
    Hönan skrev 2011-05-06 12:26:39 följande:
    Zinfandel: Grattis!! Själv var jag på UL igår o hade sådär resultat m Menopur. Hade 1300 i östradiolvärde o 8 blåsor varav den största var 11 mm har jag för mig. Så igår ökades dosen Menopur t 300 o ikväll ska jag även ta Orgalutran för första gången. Magen ser ju redan ut som en nåldyna så det är väl bara att fortsätta med 2 sprutor så den ser ännu värre ut ;) Ska tillbaka på måndag på UL. Han trodde ÄP skulle bli på onsdag eller torsdag, undrar hur de gör insättningen om de plockar först på torsdag? Antar att CvL har stängt på helgen. Låter de äggen ligga 2 dagar till då tro? Nån med erfarenhet?
    Som sagt ovan, om de gör ÄP på torsdag blir det ET på lördag. De har inte öppet så länge så ET sker oftast strax innan eller efter lunch (på vardag brukar det vara på eftermiddagar).
    Lycka till!!
    ♀ 090619
  • pp08

grattis turlid, hoppas att du sprider dina gravbaciller här och nu !!

♀ 090619
  • pp08

Kalimero: ussh vad jobbigt. Kanske det finns lite hopp i alla fall. Kram!!!

♀ 090619
  • pp08
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-20 13:07:12 följande:
    jo vi har pratat om det... men så vitt jag har förstått så finns liksom inte tiden att han kan vara med mig vid äggplocket OCH få ut sina simmare.. jag vet ju inte hur det går till.

Det är ju frågan om tid också och jag vill ju ha honom intill mig genom det hela, men om han ska sitta i 30-45 min och försöka få ut sina simmare....då skapar det ju problem för äggplocket eller?

Vi får snacka om det om det helt enkelt, denna helgen är min son här och vi har bestämt att bara vara med honom och ha roligt....sen har vi ju snart vår tid hos läkaren och får väl ta upp det med henne.
    Det borde gå att lösa.

Vi har ibland gjort så att min kille fick lämna sitt prov innan ÄP, och ibland efter. (berodde på hur mycket tid vi hade, när det blev för tajt inför pga bilköarna fick han lämna provet efter). Jag vill alltid att han ska vara med på själva ÄP. Första gången missförstod han hela och det var nästan så att de skulle ta med honom till ett annat rum när jag skulle in för ÄP. Just den första gången gjorde det jättemycket ont, förmodligne eftersom jag var på gränsen till överstimulerad och jättesvullen. De andra gånger har det inte gjort lika mycket ont, men har jag även fått mer smärtstillande. Nu tror jag nog att jag skulle klara det själv (skulle bli 6e ÄP i så fall), men tycker endå att det är bra att han är med.
    ♀ 090619
  • pp08

Någon som har bytt fr korta metoden till långa metoden?

Själv står jag i valet och kvalet att starta nästa IVF (mens om några dagar, korta metoden). Planeringen blir kanske inte optimalt, och då kanske väljer vi att starta efter sommaren istället. Då är det ju många som vill komma igång. Det borde vara lättare att planera när man gör långa metoden.

Dessa behandlingar har jag gjort tidigare: Brukar alltid plockas på ca 5-9 ägg (flera mindre äggblåsor kan dock ha funnits)

1) lång metod puregon (många ojämna blåsor, risk för överstimulering), ET 1 embryo
    2) lång metod menopur, ET 1 embryo
    3) kort metod menopur (ET 1 embryo, gravid, flicka född 09)

syskon:
    3a) FET med 1 fryst embryo fr IVF3
    4) kort metod menupur (insättning av 2)
    5) kort metod menopur (insättning av 2, gravid med 1, men v.6 missfall).

Menopur korta metod verkar den som fungerade bäst. Speciellt sista gången då jag sprutade ca 1 dag längre och hade 5 av 6 befruktade ägg. Så kanske vi ska inte ändra????

♀ 090619
  • pp08

Stort grattis turlid. Härligt att få se lilla plutten!

♀ 090619
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?