-
Klart de gör! Och kom ihåg att "it's a number's game". Ju mer man har att jobba med desto bättre!callimero skrev 2011-09-19 21:21:32 följande:Ja, bara de hänger med när jag börjar spruta och är av rätta virket!
-
Vore intressant att jämföra kostnader för IVF i olika länder. Så här mycket kostar tex en cykel på min klinik i Frankrike.
3 ultraljud x 70 euro = 210 euro
Bestämning av när ägglossningssprutan ska tas = 110 euro
Äggplock = 275 euro (sker med narkos)
Embryotransfer = 104 euro
Summa: 699 euro
Är inte det ganska billigt för en hel IVF-cykel? På ett flott privatsjukhus med framstående IVF-läkare. Vad är skillnaden mot Sverige där det verkar kosta cirka 25000 för en cykel? Ingår medicinerna då?
Fick detta papper igår, hade inte riktigt bra kläm på kostnaderna eftersom man betalar efter hand. Av detta betalar franska försäkringskassan 312.78 euro, man själv eller ens tilläggsförsäkring betalar 386.22 euro.
Medicinerna tas i anspråk till 100% av försäkringskassan. Tror jag fick betala 18 euro för en Puregonpenna medan medicinerna som gick på över 2000 euro täcktes helt och hållet av försäkringen.
Utöver detta tillkommer labbkostnader. Blodprov LH/östradiol. Tror det går på ca 20 euro per provtagning (x 3).
Fick en ospecad räkning efter IVF:en på ytterligare 800 euro som togs i anspråk till 100% av försäkrningskassan, gissar att mikroinjektion/ICSI kostade cirka 400 euro och att frysa embryon ca 400 euro.
Man betalar alltså efter hand. Om man tex blir tvungen att avbryta en cykel kostar det inte mer än det man faktiskt har gjort, tex 1-2 ultraljud och får man ingenting till frysen så betalar man inte för det.
-
Ja verkligen Katten - hör av dig!Zinfandel skrev 2011-09-20 12:56:08 följande:Katte: varför känner du så? Är det "bara" en känsla eller är det nåt mer..? Hör av dig efter kontrollen idag. Jag tror nog att alla gravida, åtminstone efter IVF, känner så till och från. Bebbarna kommer ändå! Var rädd om dig, kram
-
Fjällsippan - hur gick telefontiden med läkaren idag? Vad kom ni fram till?Fjällsippan skrev 2011-09-14 13:20:32 följande:Tack så hjärtligt för informationen ! Jag ska diskutera det här upplägget som förslag för min läkare på tisdag då jag har telefontid. Han har tidigare nämnt att man kan ta "lite" Puregon för att stötta kroppen och ägglossningen med hormoner även inför vid FET. Så jag förmodar att det är av samma skäl som man gör det i Frankrike, för att få en fin slemhinna och för att kroppen ska ha bra "hormonstuns".
Jag har noterat att man tar LH-prov under IVF/FET-stimulering både i Frankrike och Italien. Jag har aldrig hört talas om att man tar det i Sverige - någon som har erfarenhet av det här? Hur som helst är det något som jag ska fråga min läkare om också.
Jag har nu efter blodprov och VUL fått ändrat till 50 IU Puregon idag och imorgon. På torsdag (dag 13) ska jag ta Ovitrellen. Dag 15 börjar jag med Progesteron morgon och kväll. På måndag (dag 17) FET med 2-dagarsembryon om upptiningen går bra.
-
Stort grattis på födelsedagen och stort lycka till nu med två finfina embryon. På måndag morgon ska jag gå igenom samma ångest.Inanna Li skrev 2011-09-21 10:48:45 följande:Tack !
Kliniken ringde precis (fick mig lite orolig) men de ville bara fråga hur jag mådde och om det är OK att de börjar tina 2 embryon nu inför FET kl 13:30. Hoppas allt jag kan att 2 embryon ser fina ut. -
Det känns skumt men kul. Så kan man sammanfatta det. Jag tror inte jag mentalt hade ställt in mig på att göra fler IVF/FET och jag är egentligen helt nöjd som det är men det känns rätt att försöka iallafall med de vi har i frysen.Zinfandel skrev 2011-09-20 22:28:55 följande:Det ska bli så kul att följa dig igen Oceanney! Hur känns det nu med en liten hemma och igång i processen igen?
-
Kul! Då blir vi ett stort FET-gäng denna månad!Mia69 skrev 2011-09-21 10:54:21 följande:EGO: Troligen FET mitten av nästa vecka men väntar in den "glada gubben" som jag känner är precis på gång.
-
Spännande! Hur vet man om det är en bra cykel för FET?Fjällsippan skrev 2011-09-20 23:13:09 följande:Jag hann aldrig ta upp stimuleringsdiskussionen idag på telefon. Min första punkt på listan tog tid att ventilera och slutade med att jag ska gå på undersökning på torsdag för att dubbelkolla om det här är en bra menscykel för FET över huvud taget. Så då ska jag fråga vidare om stimuleringen.
Låter som en klockren FET-planering för din del . Om jag inte kör helt ostimulerad FET så hoppas jag verkligen att jag kan få ditt upplägg. -
Zinfandel, 39 år i Skåne, 5:e försök. FET 8/9, TD nångång 20-25/9 ;)
Zin - ruvardag 14 idag? Hur känns det? -
Zinfandel skrev 2011-09-21 21:33:53 följande:Det är möjligt men så är det ju med det mesta. Det finns egentligen inte särskilt mycket belägg för Trombyl/Pred el Fragmin heller, eller ens AHA och andra metoder, man får försöka lite olika grejor... Det finns forskning som visar både på det ena och det andra, man får ta det man tror mest på, tradigt men sant. Man vill ju prova allt. Jag tar gärna mer info av dig sen när jag är igång i den karusellen, om det är ok? Återkom och berätta hur det går för dig, lycka till!En dum fråga - du har säkert tänkt på allt - men är din sambos simmare ordentligt kollade och har ni tänkt på ICSI/mikroinjektion? Ser att du får ut bra antal ägg men att det inte blir så många embryon. Ursäkta, bara en tanke...