• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack alla för Era tröstande ord Hjärta.

*uppdaterar*

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Mimmsann72, 39 år, planerad spraystart 21/3
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 på CvL?

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Myrslok, 41 år, 1:a IVF, Carl von Linné 

***SPRUTAR***
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, korta metoden, sprutstart 9/3, IVF-kliniken
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3                                                                                                                 hispan: 39 år, bor i värmland, korta metoden, start 17/3, ÄP prel, v.13

***ET***
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA, ET 22/3

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET 3 april.

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon), två blasisar, TD 22/3
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3
    Hönan 38 år, Stockholm ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3, ruvar 2 embryon TD 3/4-11

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

• Fjällsippan
    dallas skrev 2011-03-21 09:21:26 följande:
    Imorgon är det dax för ET om allt går enl. planerna. Ringde kliniken nu och frågade hur det såg ut...4 st hade iaf gått vidare till långtidsodling, så jag hoppas 1 iaf kan bli en fin blastis....Men jag ropar inte hej förrän efter ET imorgon..hua, man slipper all nervositet när det är korttidsodling tycker jag (all och all, lite mindre då då! )
    Stort lycka till imorgon (i den här tråden också). 
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-03-22 08:41:21 följande:
    Trist att det inte blev bättre utfall på tipset. Önskar er  bättre tur nästa gång.

Var gjorde du din senaste behandling? Var det korta eller långa metoden ni körde?
    Jag gjorde den senaste behandlingen på CvL. Och den långa metoden. Jag såg att du ska göra din behandling där också; bra val! De är mycket vänliga, proffsiga och tillgängliga. 
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-03-22 10:21:46 följande:

Det blev bara 7 ägg igår. Livet suger då jag hoppats på minst 10 eftersom 10 blåsor var på gång. De 3 mindre hann dessvärre inte växa till sig tillräckligt. Nu är det bara att hoppas på att flera blir befruktade inför ET imorgon. Jag är så besviken på min kropp då jag förmodligen åldrats i rekordfart på 10 månader eftersom jag fick ut hela 15 ägg förra året. Men jag hoppas att det finns befruktade ägg av bra kvalité att återföra imorgon på ET kl 11.30. Jag är så ledsen och dessutom blöder jag fortfarande efter nålstickskador i slidväggen efter ÄP. Jag har lite svidande värk i magen men hoppas att blödningarna snart försvinner.

Sorry för min klagovisa! Och OBS att jag bara jämför mig med mig själv för ett år sen!

Tack alla vänner för att ni finns!

Jag förstår din besvikelse; det är inte roligt när äggmängden dippar. Enligt min läkare kan man dock inte avgöra från endast en behandling att det beror på åldersfaktorn. För att kunna se en "trend" måste det göras 2-3 behandlingar. För det är ofta stora skillnader från äggplock till äggplock även för yngre kvinnor. MEN nu håller jag tummarna stenhårt att det här är ditt sista ÄP, och att det bästa, finaste och mest fantastiska ägget väntar på dig imorgon! Jag tror på dig. Kram.
  • Fjällsippan

Idag tar jag nya tag efter gårdagens krasch. Solen skiner. Min grekiska svärmor är här och lagar Moussaka. Och på torsdag ska jag prata med min läkare om/hur vi ska gå vidare. Jag känner mig modig och hoppfull.

Snösport; Tack för dina tröstande ord Hjärta. Men jag är lite skeptisk till biverkningarna som DHEA kan medföra. Har du köpt via nätet?  

• Fjällsippan
    Mimmsann72 skrev 2011-03-22 08:28:07 följande:
    Tänker extra mycket på Er alla här som har haft det kämpigt de sista dagarna. Det är så orättvist!
    Jag har precis börjat spraya, känns som en evighet till ÄP...och sist blev inget av mina 6 ägg befruktade...suck.
    Denna gång ska vi få hjälp med ICSI. Hoppas det går bättre. Man vill ju som sagt, gärna få ruva en liten tid iallafall.
    Stor kram till Alla på vår tråd!
    Vad bra att det blir ICSI den här gången! Och jag hoppas innerligt att du får ruva i cirka 39 veckor efter nästa behandling. Kram.
  • Fjällsippan
    Mia69 skrev 2011-03-22 11:05:36 följande:
    Tänker också på alla er som har det jobbigt sista tidenGråter.
    Har inte tid att kika in på tråden så ofta som jag önskar.

Inanna: Förstår att du är besviken när du jämför men försök att inte jämföra. Det kan ju vara väldigt fina ägg som du fått ut nu. Jag håller tummarna för dig!

Själv har jag nu sprutat 4 dagar och känner NADA. Magen är inte! svullen och gör inte ont. Möjligen har jag lite huvudvärk på kvällarna men det kanske inte är medicinen. Men vi får se, VUL imorgon och på fredag. Kanske finns där ändå någon liten förskrämd äggblåsa men just nu känns det inte så positivt. Vi får se imorgon...
    Stort lycka till imorgon! Gör du korta eller långa metoden?
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-03-23 12:27:28 följande:

Skrämmande ang TNF-alfa som stimuleras i kroppen pga olika bakterier och återställs när dessa bakterier är besegrade.

"Men så går något snett i regleringen av systemet. Vissa personer får ett ständigt påslag av makrofagerna och en kronisk syntes och frisättning av TNF-alfa vilket leder till att alldeles för mycket TNF-alfa finns i kroppen.
    – Varför detta sker är det idag ingen som begriper, säger Ulf Andersson, men en teori går ut på att kroppen misslyckas med att förgöra inkräktaren och därför för ett ständigt krig emot den. Detta kan man se vid t ex cancer och hiv-infektion som i båda fallen resulterar i en utmärgling av patienterna som är typisk för kroniskt förhöjda TNF-alfa-nivåer."

Hittade ovanstående i en artikel. Hur kollar man sin TNF-alfa nivå då?

Ja, visst är det otäckt med TNF-alfa-värdet. Fråga din IVF-läkare/gynekolog om han vill ta det på dig? Vissa är mer positiva till att undersöka det här. Annars kanske man kan fråga sin husläkare. Jag har dock aldrig fått ta mitt värde. Däremot har jag fått Trombyl vid ett flertal ruvningar (bl a den där sonen blev till), och Trombyl kan sänka ett TNF-alfa som är lite förhöjt.
  • Fjällsippan
    dallas skrev 2011-03-22 22:27:33 följande:
    En parantes-har retainer i både över och underkäken efter tandställning i tonåren...Vad händer, jo när vi äter middag så är det nån broskbit?! i min ena Järpe som gör att "betonget" som ståltråden sitter fast i lossnar lite grann i ena änden-buhu, nu måste jag gå till tandläkaren inom en ganska snar framtid och få dom och gjuta fast tråden igen, tänker dock försöka vänta i det längsta-vet att dom kommer tjata om en riktig undersökning....det vill jag inte nu iaf! absolut inte efter det här med TNF-alfa....
    Typiskt att sånt här händer under ruvningen. Jag vet ju, som sagt, inte hur vanligt det är att TNF-alfa skjuter i höjden i samband med ett tandläkarbesök. Men, men, det kanske är bäst att vänta till dess att embryot har boat in sig riktigt ordentligt.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?