• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mia: Ska du ta samma dos med Puregon de här 3 dagarna?Kliniken har säkert superkoll på läget, och om risken var stor för OHSS så skulle planen se annorlunda ut. Då skulle de säkert välja att "coasta" dig över helgen. Sa de någon om ditt östrogenvärde (E2) idag? Hur som helst, vila så gott det går i helgen och drick mycket vatten; det brukar man rekommendera kvinnor som löper risk för OHSS.  Det finns ju alltid en viss oro i samband med många äggblåsor; men på din fråga om du ska vara glad eller orolig så skulle jag, i samma situation, känna mig nöjd över att min kropp kan göra så många fina blåsor; men samtidigt skulle jag vara lyhörd inför de symptomen som du redan beskriver (såsom svullnad över buken). Vilken klinik går du på?
  • Fjällsippan
    Eviglängtan skrev 2011-03-25 22:34:36 följande:
    Fjällsippan: tack för svaret ang Fostimone. Hur många färre äggblåsor fick du, och var det långtid mellan försöken, varför fick du det? Själv fick jag återigen Puregon som står mig upp i halsen. Visst vi har haft bra med utdelning, bra kvalite men ingen bebis. Så därför skulle jag vilja prova Fostimone. Men jag trodde det hade samma styrcka som Puregon...., och skulle därmed inte ge sämre antal. Vet du något om det?
    Nu när jag tittar tillbaka på min "äggstatistik" så blev det egentligen inte så mycket färre ägg med Fostimon. Det blev 4 ägg; varav 2 befruktades och återfördes. Det som var stor skillnad med Fostimon var dock att det var svårt att få igång med östrogenvärde och därför hade bara 3 blåsor vid första VUL'et, men det lossnade till slut och jag fick upp ett hyfsat värde och det blev 6 blåsor. Jag gjorde den långa metoden. Fostimon liknar Menopur på det sätt att båda är framställt ur mänskligt urin. Min läkare kallar Fostimon för "sur" och att just denna surhet passar ibland oss äldre bättre. Men det är verkligen som Snösport säger att man måste prova själv för att få veta hur preparatet passar en själv. Synd att dina läkare inte vill prova ett nytt preparat; stå på dig!
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-03-26 10:56:30 följande:
    Funderar på att döpa dem till Li och Lo som karaktärerna i min första läsebok i början av 70-tal
    Li och Lo kommer jag ihåg ! Jag gick första klass i Göteborg.
  • Fjällsippan

Eviglängtan: jag vet inte hur min nuvarande klinik resonerar; men gissningsvis så är de inte så pigga på långtidsodling över huvud taget (går på Linné nu). Däremot så gick jag i Falun tidigare; och där odlar de, som sagt, vidare allt som går. Det är väldigt intressant att embryon som ser "mindre bra" ut på dag 2 faktiskt kan bli fina blastisar. För mig har det även varit tvärtom; embryon som ser superbra ut på dag 3 inte har velat bli blastisar. Det är verkligen ett lotteri.

Spears: hoppas att mensen kommer nu/snart så att du får börja med sprutorna! 

Den här månaden är den första på väldigt länge som jag inte behöver tänka på huruvida jag är gravid eller inte. Det blev inga hemmaförsök för oss den här månaden då sambon var sjuk med hög feber vid ägglossningen. Men det är faktiskt rätt befriande och skönt att slippa tänka på och analysera mensankommandet för en gång skull.   

• Fjällsippan

Flyttar fram listan.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL?
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Myrslok, 41 år, 1:a IVF, Carl von Linné 
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3                                                                                                       

***ET***
    Hispan 39 år, IVF nr2,  korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3
    Hönan 38 år, Stockholm ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3, ruvar 2 embryon TD 3/4-11
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA, ET 22/3,TD 2/4
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

• Fjällsippan

Snösport: Kör försiktigt, och jag håller tummarna för att mensen håller sig borta! Ska bli väldigt spännande att höra om undersökningen. 

• Fjällsippan

Nu har jag fått klartecken från kliniken. Det blir ett nytt försök i maj. Och för första gången ska jag prova det korta protokollet. Spännande.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 till våren när solen skiner!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Turlid, 40 år Norrtälje, IVF2 på CvL april/maj
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Myrslok, 41 år, 1:a IVF, Carl von Linné 
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.

***SPRUTAR***
    Mia, 42 år, IVF1, korta metoden, sprutstart 18/3                                                                                                       

***ET***
    Hispan 39 år, IVF nr2,  korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3

***FET***
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun

***RUVARE OCH TESTDAG***
    No Ka Oi, 38 år Göteborg, IVF 2 (syskon) - ET 6/2, ruvar på blastis, TD 17/2
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Chichisita, 40 år, Guatemala, IVF 1, TD 21/3
    Hönan 38 år, Stockholm ÄP 16/3 (ICSI) ET 18/3, ruvar 2 embryon TD 3/4-11
    dallas, 37 år(38 i maj), syskonförsök nr 1,korta metoden, sprutstart 5/3, CA, ET 22/3,TD 2/4
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 2, 2 embryon, ET 23/3, TD 12/4

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!

• Fjällsippan
    Mia69 skrev 2011-03-28 13:58:24 följande:
    EGOrapport:
    Varit på nytt VUL idag och det verkar som om det är stor risk för att jag håller på att bli överstimulerad.  Det ser mörkt ut vad gäller att bli ruvarare denna månad. Rynkar på näsanÄggplock på onsdag och sedan troligen frysning av de som ser bra ut på fredag. Om det ser ut som att man vågar sig på ET blir det bara 1 embryo och inte 2 som jag hade hoppats pga överstimuleringen. Många stora äggblåsor var det i alla fall (minst 15, förmodligen >20). På förfrågan kan de kan tänka sig långtidsodling om jag vill detta (ja, vad vill jag...) Om man långtidsodlar kanske man vågar sätta in ett embryo i början av nästa vecka när man fått se hur överstimuleringen utvecklar sig. Men om man långtidsodlar kanske inte något embryo överlever. Nu skall man ju först och främst få ut ägg och sedan skall ju de bli befruktade så jag får väl oroa mig för en sak i taget...
    Hoppas att östrogenet stillar sig i kroppen de närmsta dagarna så att det blir ET. Det låter bra att du tar en sak i taget; och du kan ju avvakta beslut om långtidsodling till dess du vet hur många befruktade ägg det blir. Lycka till med ägglossningssprutan ikväll!
  • Fjällsippan
    Snösport skrev 2011-03-28 13:32:09 följande:
    Fjällsippan:
    Strålande sol, fria vägar från snö och solbrillor på. loggar ut nu

Efter att ha varit i Gränsen och insett att jag tränat så lite i år så jag blir så flåsig och trött av 40-50 cm puder med telisskidor i 2 dgr av 3...det snöade ju hela lördagen så är alla vägar efter det bra vägar ..och ljus..inte flatljus= TACK!

Japp jag ska referera som en reporter efteråt.
    Härligt med solbrillor och snöfria vägar
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?