• sushikatten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel: Håller med att dialogen måste vidare angående IVF precis som innana säger. Jätte bra initiativ.

Söte: Jag har oxå mensvärk och hoppas att det är normalt. Har pratat med andra som varit gravida att det kan kännas så. Förstår din oro. Känner likadant. Jag har haft några missfall och då blir man extra känslig. Varför kan man bara njuta. Nu förstår jag, varför ni gör så tidig VUL. Härligt att kunna göra det innan resan.

34an: ja alltid är det nått! Nääää julen är verkligen inte någon hålla igen tid. Det man kan göra är att motionera lite extra där omkring.  

• sushikatten
    Skytten skrev 2011-11-22 09:29:57 följande:
    Hej alla!

Jag har en fråga angående det här med att ta blodförtunnande och kortison... 
    Det är ju ändå mediciner och mediciner som inte är bra för fostret. Jag förstår att man i vissa fall kan vara tvungen att ta dem för att graviditeten överhuvudtaget ska "bli" men jag undrar om ni sedan står under någon kontroll - hur påverkas fostret? En del av er verkar självmedicinera med låga doser och jag har ju själv funderat på om jag borde det.... Men då kommer funderingarna om påverkan på fostret.

Hej! efter så många missfall 4 så har jag kommit dit att jag testar allt. Igår pratade med Calanderska och läkaren sa att det finns inte anledning till att fortsätta längre än till v 7. Tror inte att fostret tar skada. Har varit inne på vissa sidor och det har stått med de låga doserna som man tar av trombyl ex ger det inga skada snarare att man sett att missfallsrisken minskar. Jag tar bara för tillfället 75 mikrogram och predinisolon 10 och det kommer jag göra endast tre veckor till. Håller med att det är så mycket att ta hänsyn till. Dessutom så finns det olika skolor där med. Jag tjatade även på läkaren att jag skulle fortsätta med crinone tills vecka 12 och han sa att det inte fanns någon anledning, samtidigt läser man andra som har fortsatt. Puhhhh vad ska man göra? Det är massor av frågor ständigt. Gör det du känner är bra för dig. Jag har kört vissa gånger med fullmedicinering och andra nästan utan något! 
  • sushikatten
    Maraki73 skrev 2011-11-22 12:13:33 följande:
    Hej alla !!

Jag har en så hemsk känsla att mina embryo inte har fäst :(  Jag har inte fått någon nidblödning som jag fick sist efter ett FET.
    Alla ni som varit gravida har ni haft någon nidblödning eller färgad flytning efter ET eller FET nån gång ? Om ni varit gravida fler gånger har ni haft nån färgad flyttning vid någon graviditet och nån inte någon flyttning.

Mina embryo är 6 dagar gamla idag och borde ha fäst vid detta laget.

Inanna68 hur går det för dig med ruvandet?
    Maraki73: jag har inte känt av något och hade precis samma inställning som du i den här ruvningen. Trodde absolut inte att det skulle fästa. Svor åt hela situationen. Att det aldrig ska ta sig...skit ,,,,, orättvist och se hur det blev. Jag håller med att man vill ha symptom men det är så olika. Jag har aldrig haft någon nidblödning i någon av mina graviditeter. Lite smått färgade flytning hade jag när jag körde progesteron och nu med crinone ingen färgning. Håller allt det går att hålla. Styrkekramar 
  • sushikatten
    Maraki73 skrev 2011-11-22 17:59:39 följande:
    Tack så mycket för ditt svar Glad

Det känns skönt att höra att de flesta inte får någon färgad flyttning när embryot fäster.

Just nu känns det jobbigt att vänta och inte veta och då är det skönt att FL finns så man kan få lite stöd.

kram        
    Ja det är här man känner att man kan ventilera o finna stöd hos varann. Det finns inga som kan förstå vad vi går igenom som inte gjort samma resa. Ruvtiden är klart den värsta tiden med oro och symptom letande. Jag tror att när jag hade färgad flyttning var att slemhinnorna var irreterade och hade faktiskt lite svamp och neg på stickan. Nu försöker vi vara positiva. Kramar
  • sushikatten

Zinfandel: Jätte bra svar angående medicinerna och håller med Er här att klinikerna är för dåliga att ta prover och kolla alla värden. De gör vad tredje år de allra viktigaste sen är det si och så där. Nu när jag skulle göra min sista ivf då gjorde de om mina prover och märker att jag har alldeles för höga prolaktinvärden och får vänta med att göra ivf men de andra två som gjorde utan att kolla? Tack Z att du är så noga och svarar. Underbart att ha dig här. 

Ja tjejer , ha koll på alla prover ni behöver ta och tjata. Säg att ni är oroliga och undrar. Medicinerna brukar inte vara något problem om man går privat som vi gör. SU i Göteborg bara vägrade att lyssna överhuvudtaget.

• sushikatten
    kattenizze skrev 2011-11-23 13:23:56 följande:
    Linköping: Oj vad ska man säga, grattis eller nåt! Men så överviktig är du väl inte? Jag hade (innan grav alltså!) BMI 29 och det var ingen som ifrågasatte det på min klinik. Så jag ligger precis på gränsen. Däremot så håller jag med om att det optimala för mig vore att gå ned till åtminstone BMI 25, vilket jag också planerar att göra. Men BMI är ett lurigt mått, som gammal idrottare lägger jag mycket snabbt på mig muskler som väger mycket. Så under denna grav har vikten inte alls varit några problem egentligen eftersom jag tränat mycket i början av graviditeten. Man kan ju inte bara stirra sig blind på en siffra på vågen, man måste ju kolla hur vältränad man är också och hur ens allmäntillstånd är.
    Kattenizze: Har du tränat mycket under denna graviditet? Jag styrkertränar och hårt normalt men alla har sagt att jag inte ska träna och känner att jag får panikGråter för vet inte vad jag ska göra? 

Hur har ni andra tjejer gjort när ni har blivit gravida? Har man en normalgravidetet så är det väl inte kosnstigt att man fortsätter träna men efter så många ivf så vill man inte äventyra det hela! Funderar på att vänta tills VUL och sen träna lite smått. Tänker fortsätta med lite promenader i alla fall.  
  • sushikatten
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-11-25 15:41:38 följande:
    hello girls... tillbaka från VUL och jag är väl nöjd... fick inte så mycket mer info än att det "såg bra ut".. han räknade till  11 ägg varav han mätte 5-6 st.. mellan 17 och 22 millimeter stora... vet inte om det är bra eller normalt eller i vilken del av skalan det hamnar men det blir äggplock på MÅNDAG och jag är lovad ett befruktat ägg på onsdag... så om det nu inte blir något befruktat ska de få skit *S*

Börjar fatta att det närmar sig... vill ju vara realist och ha båda fötterna på jorden och hellre tänka att OM det lyckas så blir det underbart och snarare ställa in mig på att det INTE lyckas.. men va fan... man måste ju vara optimist så jag tycker att det ska bli spännande, pirrigt och skithäftigt att iaf vara kemiskt gravid, sen hoppas jag ju så klart att det stannar och boar in sig i livmodern och blir en bebis...ett steg i taget dock....
    kanon resultat! Skönt när man ser att det är snart dags och nervöst givetvis. Ja så är du med ruvargänget alldeles snart! 11 ägg låter alldeles fantastiskt! Grattis till en fin skörd.

Innana: Förstår verkligen det där kring ruvandet att man kollar och genomför. Jag tror som du att det kan vara bra att inte ha för hög immunsystem då vid ET. Hur mår du? Funderar du på test snart?

Ego: Jag mår ganska ok! Lite illamående några gånger på dagen och lite molvärk då och då. Brösten är som vanligt. Ja då oroar man sig för det. Måste vänta 2 veckor till innan jag kommer till VUL. Prata om nervresa.

Söte: Hur går det för dig? Snart är det den 29 och håller allt det går att hålla att ni ska kunna se nånting i alla fall. Vilken vecka är du i då?Det är väl från vecka 6 som hjärtat börjar slå men kan vara svårt att se.
  • sushikatten

Söte: underbart att veta att hcgn stiger. Kanon roligt! Maten brukar inte vara någon problem i Thailand. Det mesta tillagas direkt och det du ska tänka på är färska sallader.Gud vad underbart att komma iväg till Thailand. Absolut min favoritresmål. Ja, försök njuta! 

• sushikatten
    Inanna Li skrev 2011-11-26 10:50:26 följande:
    Tack Glad! Känner konstigt nog inget speciellt idag. Är inte längre särskilt förkyld så det var nog bara "falskt alarm" att förkylning var på gång! Har inte heller känningar i vare sig tutar eller mage! Det känns med andra ord inte direkt positivt längre!
    Innana och Mariki  Oroa Er inte! Jag kände precis som ni och var faktiskt skitförbannade att aldrig skulle gå. Nu är jag gravid och känner faktiskt inte heller några jätte symptom i bröst. Efter TD då började jag må lite illa och lite molvärk. Så ge inte upp och försök tänka att ni är gravida tills motsatsen har bevisats. Styrkekramar

Maryhe: Skönt när det börjar närmar sig VUL inför ET och man vet att det är på gång. Känner du något i äggstockarna. Denna gången så hade jag otroligt lite smärtor. Håller tummarna och allt det går att hålla att blåsorna är fina tills på måndag.

Skytten: Ja FET på måndag! Hurraaaa! Håller med akpunktören och tror att det underlättar om inte annat att ta sig igenom denna resa. Jag hade samma inställning som du denna gången och tog ganska lätt på detn för jag hade bestämt mig att går inte det här så skulle jag börja resa igen och bara göra saker som gav mig styrka. Håller allt där med! kram 
  • sushikatten
    kattenizze skrev 2011-11-26 16:55:08 följande:
    Tjorven: Tycker det där lät helvettigt. Låter smart att inte stressa kroppen utan vila nu. Skönt det måste vara att livmodern var ok.
    Riskerna för en tvillinggravidtet hade vi ingen aning om när vi satte in våra embryon i våras. Jag har aldrig fått några siffror för chansen att bli gravid, det enda de sagt var att vi hade goda chanser. Skulle faktiskt egentligen velat ha reda på det men knappast nåt att göra nåt åt nu. Sen är det ju så att om vi bara satt in ett embryo är det mkt möjligt att det inte tagit sig, eftersom embryona hjälper varandra också att fästa.
    Visst inte att embryona hjälper varandra vid insättning. Spännande! Sen det där att man spekulerar och inte tror att det har tagit sig. Jag kan nog sluta säga att jag trodde till 100% att det var kört. Jag var så ledsen. Och några dagar innan TD så ett plus. Ge inte upp!

Tjorven: Låter vettigt att ta det lugnt och landa innan man börjar på det igen. Sen upplevde jag lika stressigt att köra på hemma oxå men det tog nog ett halvår när vi började känna oss stressade. Dock jätte skönt att slippa alla sprutor och mediciner. Ja ta hand om dig.

Kalimero: Ja spännande med ett nytt jobb och förstår att det är hektiskt! Saknade dina kommentarer för du sprider värme och omtanke. Nu håller vi tummarna att det ska ta sig. Vila nu ut på helgen och ladda ordentligt inför ny arbetsvecka. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?