• sushikatten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Innana: Vad härligt och jätte grattisar! Ja kolla nu allt du kan kolla! TSH är jätte viktig. Njut och känn dig gravid. Nu håller vi tummarna. Underbar nyhet. Började undra.

• sushikatten

maryhe: Håller tummarna för att de ska vara några fina som väntar på dig. 

slemtorsk: Det är nog ingen idé att hålla på testa för även om man fått mf så kan man ha höga halter av hcg iblodet. Det tog mig en hel månad sist att bli av med hcg,n. Försök att slappna av men jag förstår att det blir oroligt. Tyvärr så  är det inget man kan göra. Ta det lugnt och vila-

Själv har jag dränkt mig i arbete för det är det bästa för mig just nu, Självklart så kommer massa tankar omkring detta. åldern är inte precis något jag kan göra något åt.

Kalimero: Förstår dig verkligen. Jag har en arbetskamrat som är gravid som bara klagar och är sjukskriven stup i ett. Åhhh vad jag hade bytt med henne.  Skönt faktiskt att det inte är så många på jobbet. Ska iväg på vul på fredag och prata med kliniken. Funderar faktiskt på att fråga efter pergotime medan vi  väntar tills våren. Vet inte riktigt än hur vi ska göra då. Tack för all stöd. Vi får sörja ett tag här nu och ta nya tag. 

Vinkar till Er alla andra 

• sushikatten

Maryhe: Lycka till!  Nu håller vi tummarna och allt det går att hålla.

Ego: jag känner oxå som många av er att den här tråden passar mig väldigt väl o precis som ni säger beror på att vi är ungefär i samma ålder och har haft samma upplevelser. Vi stöttar varandra utom att vara för mycket på och visar mycket hänsyn. Själv börjar jag bearbeta mf och det som är jobbigt är det att alla hormoner är kvar och jag känner mig fortfarande gravid och illamående. Inte speciellt kul. Fredag ska på VUL o hoppas allt kommit ut. Skit att vi som är lite äldre ska behöva drabbas av det här oxå. Räcker det inte att det tar tid att bli gravid. Nu blir det även här hemmaförsök ett tag. Funderar på om jag ska försöka pergotime några månader.

Fjällsippan: Jag har läst många som följt stränga dieter och intehar det  hjälpt speciellt mycket. Jag undervisar i näringslära och tror att det är bra att man följer talltriksmodellen och äter bra med mellanmål. Det viktigaste tror jag nog är motion och sömn. Lagom av allt! Ät så du mår bra och utsätt dig inte för några konstiga dieter. Utesluter man kolhydrater så kommer din hjärna inte funka speciellt bra. Försök istället äta fullkornsprodukter när det gäller alla kolhydrater.  

• sushikatten
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-12-07 07:41:24 följande:
    fast det där med kemisk graviditet händer ju även när man inte gör ivf och utomkveds är ju inget man kan undvika heller genom att undvika att testa..för min del handlar det om att jag tycker att det är roligt att testa, lite som att köpa trisslotter (som någon beskrev det i en annan tråd)

Spelar det eg någon roll om man testar för tidigt eller inte? Jag ville bara ha svar på min fundering men förstår att det där med testande tydligen är ett känsligt område för många- förstår inte riktigt varför men det får man väl acceptera.

Jag hade agerat likadant om jag hade fått missfall kan jag berätta.. testat med jämna mellanrum för att se när kroppen är helt fri från HCG, för att det är mitt sätt att hålla kontrollen, jag tycker egentligen inte att det är mer annorlunda än att man vill ha total kontroll över medcinering och sköldkörtelvärden som ni är väldigt duktiga och insatta i, något som inte rör mig riktigt då jag har haft väldigt bra värden där alltid men jag kan bli lite fascinerad av att ni blir så väldigt besatta av det.. jag har mina tester och det ser kanske ni som besatthet men jag gillar att testa

Men jag tar mina testfrågor till de andra forumen i fortsättningen men jag ville bara höra vad ni trodde som faktiskt gjort några IVF (de flesta av er)
    Hej! 
    Jag hade nog missuppfattat, det där med test för att kolla ägglossningshormonerna. Självklart kan man testa för att se om ägglossningsprutan gått ur kroppen. Och självklart får alla testa hur mycket man vill. Vi är ju så olika och det är ju det som är charmen. Jag är så inne på det där med missfall på grund av att jag drabbats just nu  och att jag under långt tid hade hcg nivåer i blodet som visade gravid. Herregud tycker du att det är jätte spännande med tester så fortsätt med det. Du är den som vet vad som är bäst för dig. Själv tycker jag att det är jätte jobbigt att testa och kolla hcg nivåerna. Hoppas min klinik tar blodprov och jag får återkomma efter några veckor och kolla så att det har sjunkit. De jäklar hormonerna kan spöka hur länge som helst. Jag tror inte att någon retar sig speciellt mycket på vad vi gör utan jag upplever snarare att vi försöker hjälpa och stötta varandra.

Jag är så glad att vi har varandra här och har fått så mycket stöd och viktig information. 
  • sushikatten
    Maryhe skrev 2011-12-07 19:39:01 följande:
    Hej!
    Tillbaka efter en turbulent dag där jag tillslut fick ta mig hem kollektivt. Kliniken var flera timmar försenad och sambon fick åka hem och ta hand om mina dagbarn. (Han var helt slut, men det är bra träning) Kom hem klockan 19.

Det blev två 4-celliga tillbaka. testdag den 21/12. Kliniken godtar bara hcg test, men jag åker ju till Sverige då så jag får väl testa en dag tidigare. Nu mat, Clexane spruta och soffläge! I morgon är det helg i Italien, inga dagbarn mer denna vecka då det är klämdag på fredag. Så jag ska bara plugga o vila. skönt!
    Vad härligt och helt underbart att det blev två stycken. Nu får det bli soffläge hela helgen och bara ta det lugnt. Grattis till ruvning! 
  • sushikatten

slemtorsk: Man vet aldrig vad det är för typ av  blödning. Det är bara att vänta o det behöver inte betyda att det är kört. Blödde en annan gång och det blev plus även om det tyvärr det inte gick vidare. Håller tummarna.

Ego:Jag är helt chockad  och vet inte vad man ska tro. Var idag hur min läkare och ville bara få det bekräftat att det var mf men fick ingen enkel svar tillbaks. Jag hade två hinnsäck, det ena var tom men den andra var det en lite blödning men inte självklart att det inte fanns något där. Han vill absolut inte utesluta att det fortfarande fanns en graviditet. Jag kommer att se det som ett mirakel om det är kvar men lite hoppas jag givetvis. Jag som hade tänkt supa till i helgen får vänta en helg till. Vi får se  torsdag får jag besked.  Jagt känner mig nämligen superillamående och det brukar går över för mig och inatt kissade jag typ minst tio gånger. Ja ja! Nu måste jag äta. Går in sen mer.

• sushikatten
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-12-09 17:26:38 följande:
    oj.. vilken vändning.. tänk om det finns ett litet frö där iaf som vill fortsätta vara där!?!?!?!?  Mirakel minst sagt!!

Nä du gör rätt i att skippa supandet..särskilt om du mår illa och springer o kissar hela tiden...Håller tummarna för dig..

Min blödning tog ju slut i stort sett direkt.. jag funderar på om jag kan ha skrapat slemhinnorna med progesteronstaven i morse.. det sved till lite faktiskt...men jag vet inte.. bara att vänta o vänta o vänta...
    Ja det här väntande kan göra en tokig!
  • sushikatten

Tack alla för stödet! Vågar inte hoppas för mycket men lite finns där!

Skytten: Beklagar verkligen för det finns inget mer ångest laddat.
    Styrkekramar till dig. 

• sushikatten

Mia69: Det sker ingen skada med det lilla alkoholen och är du gravid så producerar din kropp progesteron själv. Jag känner igen det där att man tror att det är kört. Kolla på mig och innana som plussat fastän man trott att det är kört. Har du visat plus så är det plus. Det finns inte att det visar plus och det inte är det. Nu håller vi allt det går att hålla. Ta det lugnt!

• sushikatten

Maryhe: jag var helt blå oxå när jag tog sprutorna men då var det fragmin.

Skytten: Jag är jäklig trött på allmänvården i Sverige. Jag var förra helgen på kvinnoakuten på Sahlgrenska och läkaren där säger att jag ser ingenting och det är med största sannolikhet mf. Det är tomt och bara lite blod. Vi tar inte och ger dig citotec direkt men kollar om 10 dagar. Det skulle för fan vara mord om det hade gett mig det direkt. Skit maskin till ultraljud. Igår på Calanderska: Läkaren säger här ser jag två hinnsäckar som har fäst ena är tom och den andra har en liten blödning och därför svårt att se om det är något i den så kom tillbaks om några dagar. Det kan absolut finnas en graviditet där. Puhhhh vad matt man blir. Så jäkla trött på att misstro allmänvården. Har råkat ut för det flera gånger och sambon sökte för en stor fläck i ryggen och läkaren säger på vårdcentralen att det är säkert svamp  och när han går privat så gör det massor med prover och ger antibiotika. Näää ska inte klaga mer.

Ego: Jag är lite gladare nu när jag tänker efter att båda faktiskt fäste. Tänk så häftigt om det hade gått vägen med båda. Nu hoppas jag på att det finns något i den andra säcken även om det var en liten blödning där för jag mår så illa just nu och trött så jag förtjänar faktiskt det. Nu ska jag försöka tänka positivt och ni vet att man vågar inte hoppas för mycket för då blir besvikelsen större. Lider verkligen mer er som fått minus för det tar så mycket kraft att börja igen och våga hoppas. Ge inte upp och vem vet? 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?