• Snösport

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya70: det låter ju som att det kan bli bra till slut efter liten paus då
    Jag började med Gonal-f och hade bara halvbra resultat på ett ägg och inte lika på andra och 3:e ..fick två i mej men menopur fick jag direkt finfina ägg men fortfarande få så läkaren först inte ville plocka mej alls men vi diskuterade och då blev det plock pga mina andra bra värden som han sa avgjorde. Så det är ju såå olika från person till person.
    När ska du göra IVF igen..blir det din 7:e då?

Jag ska undersökas 2 veckor från mens start och se om cystan gått ner då min gyn säger efter att ha sett bilden att hon tror det är en gulkroppscysta som kan gå upp och ner i strl beroende på tid i cykeln. Hoppas hon har rätt hon tror inte jag har endome...   Vi får se om några veckor.

• Snösport

Hispan:
    Jag vet flera stycken som fått barn efter 40+ så händer något dumt eller komplikation så kunde det likväl hänt annars också så är det, vet kompissar som fått Down Syndrom barn fast hon födde när hon var 27 år, en annan någon typ av förgiftning så det blev akut kejsarsnitt fast hon var runt 30. Så visst allt kan hända...men kommer det att hända dej? Troligtvis inte.

Man kan ju bli lite avslagen ibland, det är väl fullt normalt då allt man fokuserat på är att få till ÄP och ET och när det väl är gjort är det ju bara väntan och eventuella tabletter och sprutor att hålla reda på.  Här får du ju snacka av dej!!
    Vill sambon skaffa barn och ni gör IVF så kan du säkert snacka med honom...min karl hade en massa funderingar efter vårt 4:e IVF och vi snackade länge och jag som inte trodde han var så intresserad av alla sprutor, vad som händer mm då livet mest flyter på som vanligt fast jag tar läkemedel.  Han kasnke förvånar dej om du säger att jag vill rensa hjärnan lite för jag har ju ingen att ventilera med.    Däremot så har väl vi mer moderskänslor och tidspress som gör att man känner sej  lite stressad ibland.   
    Hoppas ruvningen går toppen!!!! Håller tummarna nu.

• Snösport

Enya70: Ja vi får sehur det blir med cystan. Just skrivit ett mail till min läkare i Falun om vad han tycker och tänker mm.  Maj hade funkat bra men om det blir i juni funkar det men får eventuellt välja bort en väldigt stor rolighet inom företaget då....men det är det ju värt.  

Härligt du ska igång så snart!! KUL!! Staffan , min läkare i Falun verkar tycka att om jag mår bra och är lugn som sista gången så blir allt fint så vill jag vila lite så kan det vara lika bra sedan ...fast det skiftar också från gång till gång har han sagt.  Viktigt att må bra och ha sinner på den positiva sidan...eftersom jag inte har massor med ägg mm men fina så har väl detta hjälpt mej kasnke?   Hoppas som alltid man får fram några bra ägg.

Jag kör korta metoden fr o m förra gången då mitt TSH värde svajjade för mycket av nedregleringsmedicinen--fick alltså mycket bättre resultat och mådde i stort mycket bättre av korta metoden..dock reageradde jag på bägge "hålla kvar äggen"- mediciner som jag fick totalt i 4 dgr.  Jag är klassad som hög allergirisk person av kliniken nu...blev behandlad som en princessa sist..bättre än vanligt. Jag är ju hedersgäst där nu känns det som.

Ska följa dej hur det går. 14:e är snart!!!!

• Snösport

Mia69:  Härligt att det gick så bra för äggen..hoppas du blir bättre nu i helgen. Vilken skörd verkligen!!!

Innan68: Du ska inte behöva göra en IVF till, du ska ju lyckas nu. Jo, så är det bara!!!!!

Boe: 5 april är ju snart   Härligt. Lycka till!!  jo midjemåttet samlar på sej när man gör IVFer tycker jag med.

Toaskräck har jag aldrig haft för det mer för förstoppningarna som TSH och progesteronet skapat  hi.hi.hi ....men jag får ju aldrig mens innan test eller avslutad behandling, men man hinner fundera en hel del ändå.

• Snösport

Dallas: GRATTIS så härligt!!! skönt att du fyller på GRAVID listan, det behövs för oss som andra att se att det är möjligt.

Sunseed: Bra att mannen valt dej, sådan man har jag med och det gör ju en mycket lugnare och tryggare. 
    Jag går ibland upp lite kg just månaden efter IVF inte under tiden för då är jag ganska fokuserad på att äta bra och mindre godis mm. Hur var det med ditt TSH? det har ju fått mej att gå upp endel men alltså inget besvärligt 4 kg i höstas och gått ner 1-2 av dem..och började ju med Levaxin i februari 2010 och ner 5 kg i maj-juni men jag idrottar väldigt lite just nu då man som sagt blir tröttare av hela IVF grejjen psykiskt så då förbränner man ju därefter också faktiskt = är du inte överviktig så det kan vara risk att du väger för mycket för graviditet så bör du försöka lägga bantarhetsen mm på hyllan och må bra men äta bra och vara aktiv på det sätt du tycker är kul. 
    När kompissar blev tjocka 6 månader efter de träffar en kille där i 20 års åldern och hade ett förhållande så går  jag alltid ner i vikt när jag skaffar mej ett förhållande...av ren lycka och mindre öl och tröstätande mm...menar lycka gör ju sitt för själen, kroppen och sinnet.
    HUR NI ÄN GÖR SÅ GÖR NI RÄTT!!  glöm inte det vännen.

• Snösport

Sunseed: Kram!!
    Jag känner så igen mej från hur jag mådde i höstas och undrar bara igen även om jag är tjatig....jag tvingade läkaren att ta ytterligare TSH prov då jag läste att man kunde må just så som du och mitt värde var 0,5 vid test på sommaren och 3,5 när jag väl gjorde test men då var jag ändå i ganska bra skick,,,,dvs det måste varit ännu högre när jag bröt ihop i 3 veckor som sjukskriven ..var hemma i 5veckor = 3,5 i TSH 3:e veckan och jag kom tillbaka och mådde mycket bra först när dosen höjts igen på mitt Levaxin.  Känner du inte igen dej alls så stå på dej på test för de ville ge mej antideprissiva som jag kände att detta är inte alls likt min positiva hjärna att slå bak ut...blev så vid spraystarts 3:e dag. 
    är du säker på att det inte är det så är det inte men som sagt jag fick tvinga läkarna att testa igen.

Zinfandeln: Klappa dej själv för du verkar vara stabila muren här   Jag är mest glad över att jag inte verkar känna mej så nojjig och orolig av mej....eller är jag konstig som tar en timme i taget

• Snösport

Sunseed: bra kolla lite vidare..jag kollade ju TSH flea ggr på sista och näst sista IVFen för att se om TSH höll sej stabilt...där fick jag svaret på många frågor.
    T4 som Zinfandeln sa..jag hade när jag startade IVF1 4,5 och t4 på 10...under 12 är lågt över 22 eller 23 är högt.  Min dåvarande gynläkare tyckte jag hade perfekt TSH....så om läkaren säger bra värde så begär att få veta siffrorna!! 

...kom nyss hem från 30-års fest---kul, badtunnebad och allt, nä jag är ju nykter nu och framöver i år iaf tänkte jag...funkar för mej
    Nattinatt

• Snösport
    chichisita skrev 2011-04-02 23:50:14 följande:
    Jag gör IVF i Guatemala och här får man antibiotika i fyra dagar i samband med ÄP och desstuom ska man göra en "vaginaldusch"   morgon och kvälldagen innan ÄP, för att undvika infektioner.
    Hoppas det går bra för dej nu!!
    Vaginaldusch= vad innebär det mer detaljerat?
    Min läkare som gav mej medicin mot bakterier i underlivet sa  att man inte dår typ duscha upp i underlivet..gör ju aldrig det men vaginaldusch blev jag då nyfiken på, om jag nu ska vara noga värre bakteriemässigt. Kanske inte skulle badat badtunna då heller? hmmm, men det var skönt!
  • Snösport

chichisita: Tack för info om vaginaldusch....och din historia om sorg o barnlängtan.

Jag avviker nog från många av er då jag ännu inte sörger utan än känner hopp ändå nere på jorden tycker jag och mina nörmaste (inte huvudet i sanden utan realist med hopp)  och även om det kasnke inte går av ålder eller annan anledning eftersom jag inte ens någonsin fått ett pluss i hela livet så vem vet det kan hända...jag ältar sällan länge och lever i nuet och därför känns det som jag inte kan bearbeta en sorg och göra min kropp, ur min synvinkel,en "otjänst" och må dåligt psykiskt innan jag vet resultatet i slutändan. vill inte ge uppmina chanser innan mina chanser är helt slut...kanske tävlingsmänniskan i mej som vill komma i mål. Gråter dock endel lättare så det bearbetas nog endel trots att jag inte deppar ihop.
    Tycker också att folk ibland som inte känner till IVF eller inte haft motgångar i livet eller med att få till en graviditet , de kan vara okänsliga och rent av dumma i sina påstående och uttryck. Men de vet inte bättre, antingen upplyser man dem eller idiotförklarar jag dem tyst i min fantasi  för det är ingen idé att ens ägna dem min energi känner jag...jag går vidare för det finns så mycket bra människor att få energi av istället.

Jag jobbar dock med mina tankar ibland och med motivation, avslappning och sambon och jag gör aktiva saker som vi tycker är superroliga och som mattar ut kroppen och fyller sinnet med lycka och glädje för att orka lite till. Har dock inte samma entusiasm och energi nu när jag inte tränar så mycket samt för psyket har fullt upp att bearbeta käppar i mina hjul och ta in intryck av allt jag googlar ...somt ex cystan nu när jag just skulle bestämma att göra min sista IVF i maj som nu blir uppskjutet litet men hoppas det blir av ....men det löser sej säkert..tar problemen när de dyker upp iställer för i förväg liksom.

Vi alla kämpar, syskonförsök eller ej så tycker jag vi är såå tålmodiga och fantastiska värre faktiskt!! Det här är tuffare resa än man kan föreställa sej.

• Snösport

chichisita: säkert ineg som uppfattade dej så utan som zinfandeln sa ...oavsett längtan efter barn blir ju livet helt annorlunda i en familj utan barn än om man har ett givetvis.  Jag kände ett tag att de som beklagade sej mest var unga, hade redan ett barn och kände pressen från andra att skaffa syskon snarast och tvi den som vågar berätta att man gjorde något så pinsamt som att säga att man tar hjälp av IVF. Vet flera i min lilla hemort som vägrar prata om det som om det barnet ska aldrig få veta denna pinsamhet...de vet heller inte att jag vet.  Sådant tyckte jag var jobbigt att höra faktiskt.
    Tycker att denna tråden där vi är runt 40 känns så mycket mognare och vi står ju även i zonen att kanske aldrig få ett eget barn så där har jag mycket mer förståelse om psyket och tankarna spelar en ett spratt, kroppen mm kan bryta ihop då tid, ägg och penningkassan verkligen håller på att rinna ut utan framsteg.

Zinfandeln: håller med någon som sa att du kunde bli psykolog eller samtalspartner. Jag är för hektisk i mina åsikter hi,hi,hi och hade ju helt klart sagt till den typen du beskriver i inlägg #3404 att skärpa sej..så får ju inte en psykolog säga har jag hört. Foten i munnen

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?