• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack, Zinfandel ! Min inställning är att jag redan har haft min stora tur när jag fick sonen. Men det är klart att det vore roligt med ett syskon; framförallt för sonens skull.

• Fjällsippan
    Hönan skrev 2011-03-29 10:08:28 följande:
    Hej Turlid och Inanna! Tack för ert stöd Har kört långa metoden m nässpray och gonal-F m Äp den 16 mars och började m progesteron vid insättningsdagen 18 mars o fick mensen ruvdag 11. Har tagit test och det var negativt :( mensen är i gång för fullt.... Fått höra att man helst ska vänta en cykel för att få börja igen o min gynekolog nämnde tidigare att han också måste titta så inga cystor har bildats. Ringde till kliniken som gjorde insättningen och började böla såklart... Hon sa att de har v 20 vilket är i maj ledigt än så länge o att min gynekolog bör boka mig så det ej blir fullt. Funderar på att kolla på andra kliniker då jag vet att denna har sommarstängt om jag skulle behöva göra en tredje gång som blir i juli augusti i såna fall. Just nu går vi privat m står också i kö för landstinget. Vi har råd än så länge. Har beslutat att komma igång m träningen igen efter ett alldeles för långt uppehåll. Har gått upp 10 kg sen oktober då jag började m pergotime och inseminationer. Det enda jag får plats i och skulle tycka vara bekvämt är typ ett tält.... Ska försöka rycka upp mig o tänka att det ännu finns hopp! Lättare sagt än gjort... Det är dock denna länk som inger hopp för oss som är runt 40 när man läser om både lycka och förtvivlan. Kram på er alla och lycka till!
    Beklagar verkligen mens och minus , fy vad det är tungt. Vad gäller val av ny klinik så misstänker jag att alla har sommarstängt; och jag har hört rykte att det är väldigt fullbokat överallt i maj/juni. Men om du ska göra långa protokollet igen så kanske du kan börja spraya i juli så att du är redo för plock i augusti när klinikerna öppnar igen; det upplägget har jag gjort flera gånger. Kram!
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-03-29 09:46:20 följande:
    Fick en glad gubbe på stickan igår kväll och en väldigt glad gubbe i sängen också Flört.  Det var bara att glömma mitt onda knä.

Grejen är att jag känner ingen ÄL alls just nu. Hade ont i magen i söndags men inget utslag då eller innan. Kan jag ha fått utslag efter ÄL? Har ju läst om att man kan få utslaget väldigt sent strax innan ÄL, men inte efter. Brukar annars hålla mig till exakt 15 dagar efter utslaget till mens, så att statistiken tyder på att kroppen inte spökar utan fungerar klockrent, men man undrar ju.

Jaha, det är bara att ladda för en till portion mys ikväll med dåKyss. Vad var det ni sa att lila string skulle hjälpa till på traven? 
    Härligt med 2 glada gubbar . Jag tycker också att det är svårt att analysera den faktiska ÄL i relation till ÄL-testet; men nu när jag har fått göra VUL i samband med ÄL-test (inför FET) så har jag märkt att ÄL-peaken tycks komma när äggblåsan är runt 20 mm och redo att släppa; men ÄL-flytningarna och känningarna kommer cirka 2 - 3 dagar innan ÄL-peaken på testet. Nu har min gynekolog sagt att jag ska sluta lägga pengar på ÄL-tester vid hemmaförsök. Han tycker att det är bättre att börja när jag har ÄL-känning/flytningar och sedan göra det cirka 3 gånger dagarna framöver. Så det blir nog det upplägget den här månaden.
  • Fjällsippan
    Tack, Snösport, för att du delade med dig av din undersökning idag! Och vilket bra beslut att åka dit! Men man blir ju onekligen orolig för egen del med tanke på vad gynekologer tycks missa; såsom cystor och bakterier. Jag har ingen erfarenhet av chokladcystor själv, tror jag. Jag fick cystor av Pergotime men de försvann av sig själva efter cirka en månad; och läkaren kallade dem enbart för cystor och inte chokladcystor. Så jag vet inte vad det var för cystor...? Vad fick du för medicin mot bakterierna?

Zinfandel: jag delar din åsikt gällande att oförklarlig barnlöshet inte existerar (jag har själv den "diagnosen"). Om ett tiotal år tror jag att man har fått klarhet i många av de "fel" som idag benämns som oförklarliga. Men tyvärr går forskningen för långsamt! Och i Sverige känns klinikerna ovanligt sega på att ta in nya synsätt, provtagningar och metoder. 

Spears: instämmer med Zinfandel....kanske borde du ta ett gravtest? Hoppas, hoppas! 

turlid: imorgon ska jag försöka hinna med att kolla upp någon som kan göra prov på bakteriell vaginos i Stockholm. 
  • Fjällsippan

Välkommen hit Enya70 och tjorvas!

Mia: grattis till jättefin äggskörd! Håller tummarna för många till frysen. Ta hand om din mage nu; vissa tycker det är skönt att lägga en varm vetekudde på magen efter ÄP. Kram.

turlid70 skrev 2011-03-30 14:10:36 följande:
    Jag har i alla fall bokat tid hos en privat gynmottagning (ej fertilitet) just för att kolla vaginala bakterier enbart. Och det var inga problem att komma dit och göra en test, jag var så välkommen så.
    Var bokade du någonstans? Om det är i Stockholm så blir jag jätteglad om du delar med dig (du kanske kan inboxa om du tycker att det blir för privat).

När jag gjorde mina landstingsförsök på Huddinge så fanns det en bm som alltid gick till mikroskopet vid varje undersökning. Hon hade som standard att kolla upp bakterier/bakteriell vaginos. Nu efterhand så förstår jag vilken "stjärna" hon var! 

Snösport: vilken gedigen behandling! Nu ska varenda liten otäck bakterie bort! 

• Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-03-30 21:45:04 följande:
    Bokade tid hos gynmottagning på Täby närsjukhus (slog upp dem på google), väntetid ca 2 veckor. Perfekt, man kan också ringa och jaga återbud, då kommer man in riktigt snabbt sa dem. Jag ska dit den 14/4.

Ingen bm på Huddinge fanns med i bilden när vi var där, inte den som gick till mikroskop, har inget minne av det i alla fall. Kan dem ha kollat det på något annat sätt utan att vi tänkte på det? Hur är det på CvL, finns det en bm där som kollar det? Kan man begära att dem kollar?
    Tack för tips om Täby. Ska höra mig för imorgon. Tyvärr så tror jag att barnmorskan på HS numera är pensionär. Kerstin heter hon, och forskade på livmoderslemhinnan. Det var bara hon som verkade ha den här rutinen (tyvärr).  Jag känner inte till CvL's procedurer, jag behandlas av hemortsläkare. Min hemortsläkare gör säkert en koll om man ber om det; men jag vet att han har lång väntetid nu. Och på något sätt så skulle det kännas bättre om någon annan gynekolog gör den här undersökningen. Någon "ny" som inte har tröttnat på mina 1 miljon frågor .
  • Fjällsippan

Ni som gör IVF i andra länder; har ni fått göra kontroller innan IVF vad gäller eventuella bakterier? Jag har hört att i vissa länder ger man penicillin i förebyggande syfte innan IVF, något som ni har fått?

• Fjällsippan
    Enya: vad bra det verkar vara på din klinik i Köpenhamn. Intressant att det blev bra resultat vid längre sprutperiod; den IVF'en som vi lyckades med fick jag spruta i 2 extra dagar. Det blev iofs inte fler ägg, men det blev en son. 

Vad gäller att försöka prata med sambon om behandlingarna så känner jag igen hur motigt det kan vara. Jag gick i terapi under våra första 10 återföringar; så där kunde jag ventilera min oro och ilska. Men Familjeliv har också betydd otroligt mycket för mig, och mina FL-väninnor har gett mig ett otroligt stöd att orka kämpa på. Jag höll alla mina IVF'er superhemligt för samtliga i min omgivning; och när jag väl blev gravid så berättade jag först i vecka 20 om graviditeten (när vi firade min 40-årsdag). Och då berättade jag ALLT (om IVF'erna också). Det mottogs med mycket tårar, vissa var nästan chockade över att jag lyckats hemlighålla både behandlingarna och graviditeten. Jag är jättebra på att hålla hemlisar .
    Inanna Li skrev 2011-03-31 12:07:24 följande:
    Trrots att jag är deppig själv  vill jag ändå be dig att våga hoppas på det embryo du bär på! Det finns många som har lyckats trots liten skörd och få befruktade och en ålder runt 40! Stor kram och lycka till! Stora och små mirakel inträffar varje dag!
    Bra skrivet Inanna! Så här deppig var jag RD 8 när jag plussade med sonen http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-54/b18911p887741.html. Jag var helt säker på att det var en minusruvning; men mirakel sker.

{#emotions_dlg.flower}Och jag håller tummarna stenhårt för ruvarna i tråden att det blir många mirakel framöver!{#emotions_dlg.flower}

• Fjällsippan

Ni har skrivit så mycket klokt och fint idag; så jag har ingenting att tillföra förutom att jag skickar en jättekram till dig, Sunseed Hjärta.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?