• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2010-08-03 18:00:42 följande:
    Tack oceanney för dina ord! De stödjer.
    Undrar varför fick inte jag göra korta metoden, vi är ju nästan lika gamla? Hur lång har du kommit nu förresten? Är allt som det ska och har du gjort UL?

Jag sprayar med Synarela tills mensen kommer, sen får jag veta när ska börja med sprutorna, också Puregon dock 300 ordinerad. ÄP senast v37 och testdag senast v40.

Ja, jag har barn sedan tidigare med en annan man, men de är så stora nu, så jag minns knappast hur det var då. Mådde jätte illa med dottern minns jag och var trött, men trött är jag nästan jämt ändå. Dottern är 15 nu och sonen fyller 20 snart och har egentligen redan flyttat hemifrån, men frikostar hos oss på sommaren, och på vintern, och påsken och några gånger till under året. Det är lite jobbigt ibland, men roligt är det alltid :))

Vi ska åka till Estland imorgon och bila i 4 dagar. Mina svärföräldrar ska med. Ska jag berätta för dem att vi har påbörjat behandlingen? Tycker ni det? De vet ingenting överhuvudtaget om våra resor, men de måste undra ju. Vi bor ihop i 12 år nu och har inte varit nära en bebis hittills.
    Åh vad kul med så stora barn fast du är så ung! Det måste vara kul.

Korta vs långa metoden. Jag gjorde min IVF i Frankrike och där verkar de vara lite mera service minded mot sina IVF-patienter (tex sövs man vid ÄP av rent humanitära skäl, upp till fyra försök upp till 43 års ålder på statens bekostnad på vilken privatklinik som helst, etc etc). Långa metoden innebär att klinikerna kan planera sitt arbete långt i förväg eftersom man får en exakt kontroll på vad som händer med din kropp. Därför kan man tex  redan nu planera att du ska ha ÄP i vecka 37.

Med korta metoden får man göra täta kontroller på slutet och när det är dags för äggplock då är det bara att plocka, spelar ingen roll vad som står på schemat och spannet när det sker är ganska stort. Från 9-10 dar upp till tre veckor. Korta metoden är mer skonsam för patienten eftersom man inte har den här långa perioden av nedreglering. Resultatmässigt, äggkvalitet och kvantitet, vet jag inte om korta eller långa metoden gör någon skillnad. 

Fråga gärna på om du har frågor. Jag är förstås inte någon expert efter en IVF men kanske kan vara till någon hjälp ändå... Det är synd om du går och oroar dig i onödan!

Berätta eller inte berätta. Det beror lite på vad man har för relation med svärföräldrarna och huruvida din sambo vill berätta för dem eller inte. Jag berättade för mina närmaste. Det är rätt olikt mig för jag är normalt inte den öppna typen men det här kändes viktigt att prata om så att folk nära en kan förstå varför man inte mår så bra ifall IVF:en inte gått vägen. Men man kan också må sämre av att öppna sig ifall det inte tas emot på rätt sätt. 

Gjorde ett UL i vecka 9 för att kolla läget eftersom vi fick två embryon tillbaka. Jag är nu i vecka 13, med en räka. Allt verkar bra. 

Kram! 
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2010-08-03 19:21:28 följande:

För mig händer inget just nu förutom att jag är ledsen för att jag just fått min mens efter tionde misslyckade försöket. IVF har jag dock bara gjort en gång och jag försöker trösta mig med att våra chanser utan hjälp förmodligen är mycket små. Mina tre blastisar ligger i frysen och väntar men det blir nog svårt att hinna med FET redan i augusti. Jag väntar på att Carlanderska sjukhuset ska ringa och boka in mig för hysteroskopi under augusti så att jag äntligen kan bli av med polypen i livmoderhålan. Sen finns det kanske inga fysiska hinder om det inte att är så att jag har antikroppar i livmodern som förhindrar implantationen av embryona... Så jag hoppas nu på FET i september.

Lycka till alla med spray ,sprutor och ruvning!

Spännande med operationen! Det har ju gjort susen för en del. Håller alla tummar och tår!
  • oceanney
    Tuvalina skrev 2010-08-04 08:23:35 följande:

Läser era inlägg med stort engagemang och intresse. Tack för att ni delar med er! Igår fick jag reda på provsvar, mitt FSH hade ett värde på 4, vilket ju är bra. Den 18 aug skall min sambo lämna spermaprov och tyvärr har vi inte fått en tid förrän den 16 sept så det dröjer nog ett tag innan jag kan börja spraya... fast iofs, så får jag väl mens i slutet på september så.... Vi ska ju ta alla andra prover också. Det känns bara spännande för tillfället. Jag kan dock förstå er som får olika ångestkänslor osv. Det är ju klart det händer en del inombords!

Om man har en bra relation med sina nära så är det ju självklart att man kan berätta i vilken process man befinner sig, men som någon anna skrev, det kan ju emottas på ett sätt som gör en ledsen och det tror jag att man vet vem som tar emot det med öppenhet och intresse och vem som tar emot det med dömande och kritisk aspekt... Jag kan bara tänka mig t.ex. vad min syster skulle ha för åsikter om vad jag håller på med. Hon har alltid åsikter om allt och är ganska dömande till sin person. Så, som sagt, det där har helt och hållet att göra med vem man har att göra med!

Glad Anne

Grattis till jättebra FSH-värde!!! Vad är det ni fått tid till först den 16 september?
  • oceanney
    Kristina 2010 skrev 2010-08-04 10:19:57 följande:
    Oceanny: vill jättegärna veta var (stad, klinik) du har gjort ditt IVF i Frankrike! Bor nämligen också där, och ska göra IVF nr 2 där. Har gjort ett redan privat, betalt själv, i Malmö som tyvärr slutade med minus. Vi har ingen aning om vilka sjukhus eller kliniker som är bra i Frankrike - vet endast att generellt är det lägre chans att lyckas där..har hört siffran 25 procent för alla ålderskategorier, att jämföra med närmare 40 i Sverige.
    Hej Kristina! Vad kul. Jag inboxar dig detaljerna om min klinik. 

Tror absolut inte att det är lägre chans i Frankrike. Tvärtom. Nationell statistik och framför allt en som räknar in alla åldrar skulle jag nog ta med en stor nypa salt. Det blir lätt äpplen och päron.

• oceanney
    Kristina 2010 skrev 2010-08-06 16:14:01 följande:
    Hej Oceanney! Tack för svar - inboxa mig gärna, men som ny på Familjeliv har jag ingen aning om vad det betyder..SkämsSkämsSkrattande. Statistiken så: jag såg en broschyr om ivf i väntrummet till en gynekolog i Frankrike, där stod det 20-25% chans till graviditet. Har även läst en annan artikel på nätet att många fransyskor åker utomlands, Barcelona är t ex populärt, för att de har hört att chansen är större där.. men som sagt, jag vet ingenting säkert! Tycker bara att det är oerhört svårt att få fram vettig info om IVF-kliniker om man googlar på franska, däremot dyker det upp en mängd kliniker som erbjuder sina tjänster på svenska google.. så det känns som det är krångligt och svårt att få till ett IVF enkelt och smidigt i Frankrike. Därför valde vi Sverige, och för att vi kunde kombinera det med vår sommarsemester. Tyvärr slutade det ju tråkigt men vi tar nya tag nu.

Jag vill gärna ha all info som du har, om du vill! Tack på förhand. Sommarkramar!
    Hej igen! Jag skickade ett meddelande till din inbox. Kolla på den grå raden längst upp under Familjelivsloggan. Först står det Logga ut, sen kommer två symboler, sen kommer symbolen för Inboxen, ett kuvert med en siffra på (visar att du har olästa meddelanden). Klicka på kuvertet. Meddela om du inte hittar, så får jag hitta på någonting annat sätt. 
    Skrattande
  • oceanney
    Kristina 2010 skrev 2010-08-07 11:20:47 följande:
    Tusen tack Oceanney för detaljerad info, känner mig så Förvånad för det var ju egentligen busenkelt...Vi bor i huvudstadsregionen så det blir kanske lite långt till Lyon, även om det går TGV. Antar ni bor i södra FR? Har du gjort många försök och hur har det gått?

Kram!
    Tack det har gått väldigt bra. Har gjort en IVF och är nu gravid i vecka 13 (efter första försöket) och har ett gäng embryon i frysen. Detta efter mer än 10 års oskyddat samliv utan en tillstymmelse till graviditet!

Det finns flera kliniker i Paris med gott rykte. En av dem är Diaconesses, men de tror jag har ett par månaders kötid.
    www.hopital-dcss.org/poles/polematerferti.htm

American Hospital i Paris tror jag också anses vara bra.
    www.american-hospital.org/

Jag diskuterar gärna var jag bor och var jag gjorde IVF via privata meddelanden (inboxen) - dock vill jag ej göra det i forumet som är väldigt sökbart på internet. Hoppas du förstår! ;)

Kram! 
  • oceanney
    blaise skrev 2010-08-06 17:09:46 följande:
    Hej allihopa.

Vill bara berätta att det inte alls är omöjligt med IVF vid 40.

Jag och sambon gjorde en utredning i Helsingborg förra sommaren. Fick till svar att sambons simmare inte hade någon bra kvalité alls och att det var dåliga antal + att mitt FSH värde var 18 - vilket är ganska så högt. Superminimal chans på naturlig väg alltså. Har under alla år vi varit ihop - 15 år, lyckats få ett missfall trots att vi aldrig skyddade oss. Snacka om dåliga odds.

Ringde till Cura mottagningen i Malmö men de ville inte ens träffa oss för att mitt FSH värde var så högt så med var meningslös att ens försöka med ett IVF. Jaha - hur kul var det. Ringde i alla fall till Öresundskliniken och frågade dem. De tyckte att jag skulle skicka ner min journal för att deras läkare skulle ta sig en titt och till vår förvåning så tyckte de att, visst kan ni ha chans med IVF och ICSI.

Jag fick göra korta metoden med Puregonsprutor. Började ganska högt med 325ml - inte så bra tillväxt på äggblåsorna, så jag fick öka till max på sprutan - tror det var 425ml. Det blev i alla fall lite bättre tillväxt. Plockades på 6 ägg varav 4 blev befruktade och två var av bra kvalité så de sattes tillbaka. De andra två var inte tillräckligt bra för att frysas.

Allt har fungerat ypperligt med sprutandet och enda biverkningen som jag kände av var att magen svullnade upp och det blev nog 2 extra kilo på vågen.

Slutresultatet blir en liten kille som föds med planerat kejsarsnitt på onsdagen den 11/8.

Så inget är hopplöst, utan se till att prova så mycket och så länge som ni kan - för mig fungerade det ju konstigt nog på första försöket, trots de dåliga oddsen.

Lycka till alla.
    Underbar historia och vilket tur att du inte gav upp efter det första nedslående samtalet! Fyra dagar kvar!! Stort lycka till nu!!
  • oceanney
    sushikatten skrev 2010-08-08 21:28:49 följande:

blaise: Underbart att höra när man tror på det som minst! Ja  ni vet tjejer det går upp och ner och just nu är det väldigt mycket ner.

Såg i din presentation - ska du  FET nu i augusti eller har du redan gjort?
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-08-15 20:31:00 följande:
    Äntligen har min mens kommit Glad Är igång reelt nu!

Ska ringa till kliniken imorgon och får reda på när jag ska lämna blodprov och och börja med sputorna. Vore skönt att börja med de innan nästa helg.

Ha det bra allesammans! 
    Stort lycka till nu!!
  • oceanney
    Tuvalina skrev 2010-08-26 15:40:21 följande:
    Tack! Jag tittar gärna in här... jag vet ju inte än hur detta kommer gå heller. Jag vill gärna se hur det går för er! Gravida runt 40, finns det ett sånt forum?

Anne
    STORT GRATTIS!! Vilket mirakel! Som Inanna68 säger varmt välkommen till www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50095714.html
    Det är många gravida 40-taggare i tråden, men inte bara, alla är välkomna.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?