Eviglängtan skrev 2010-12-14 17:42:00 följande:
Ett litet inlägg, angående korta resp långa metoden. Jag har gjort både och. Fått ut lika många ägg, men har fått fler av bättre kavlite som gott att frysa med den korta. Jag tycker det är skonsammare för kroppen med den korta metoden, så min fråga är, varför väljder ni eller kliniken den långa för vissa, någon som vet?
Har inte så mkt att berätta om idag..., mer än att kroppen håller på att återhämta sig. Har funderat på en sak, att om jag måste göra fler FET, så tänker jag nog göra det i ostimmulerad cykel, varför, jo för att slippa alla förbaskade hormoner. Annars är det skönt med stimmulerad just för att slippa alla ägglossningsstickor.
Hur som helst, min eller rättare sagt vår plan är, vi tänker göra två IVF till, och FET om så behövs av det som finns och av det som ev kommer att finns. Där efter får vi ta oss en funerare på om det är värt att fortsätta. Skulle så gärna vilja göra PGD eller vad det nu heter. Vi får alltid så många fina ägg, men de tycks ju vara defekta, så av den anledningen hade det ju varit bra med en extra koll.
Kram till er alla, lycka till med sprayandet, ruvandet, FET och inte minst i sänghalmen -;)
Nästa år är det vår tur, då skall denna sida bli en riktig tur sida. Vi får börja med turlid70 som ligger närmast till håller tummarna.
Beklagar verkligen att det inte gick vägen denna gång... Så trist....
Angående korta och långa metoden: vad jag har förstått handlar det mera om klinikens planering, det är iallafall en aspekt. Med långa metoden får man mycket mer kontroll och kan tidsplanera. Tex kan man bestämma långt i förväg vilket datum man ska göra äggplock etc. När man gör korta metoden blir det som det blir, det kommer när det kommer och kliniken måste vara mer flexibel med sånt. Sen finns det säkert andra fördelar och nackdelar med bägge metoder. Jag har bara gjort korta, och jag tyckte det var väldigt behagligt eftersom det gick så fort.