• Skruttefia

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Turlid - beklagar verkligen minuset. Instämmer med Inanna att den bästa trösten är att ni har eskimåer i frysen, även om det känns tungt just nu.

Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

underverket - åh vad skönt att det var fler äggblåsor idag! Håller tummarna för att de växer till sig fint till ÄP!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Upptäckte spottings nyss. Blääää Har egentligen aldrig det, men gissar att det är pga vaggisarna. Jag håller ut ändå o fortsätter med vaggisarna och tjuvtestar inte förrän blodet forsar

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Tack för tumhållning, underverket

Som svar på din fråga angående sex, fick jag rådet från S:T Göran att helt undvika sex, bad, bastu efter ÄP  - och sedan efter ET fortsatte restriktionen i ytterligare 7 dagar. Orsaken till rådet är ev infektionsrisk pga "operation"/sår i underlivet som jag förstod det.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    pp08 skrev 2010-09-29 09:47:12 följande:
    Hoppas det bara är vaggisarna som spökar. Håller tummarna!!!
    Tack, men det blir bara mer o mer
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Grattis till blastisen Inanna! Nu håller vi tummar o tår för att det är en riktig liten uthållig överlevare Solig

underverket - jag var (nästan) 42,5 när min andra dotter föddes. Jag var knappt 41,5 när jag gjorde färskförsöket. Blev dock inte gravid efter ET utan fick vänta till efter sommaruppehållet och efter ett lyckat FET vid drygt 41,5 års ålder blev jag alltså gravid.

Vad gällde mina chanser att lyckas så fick jag bara generell statistik från Sophiahemmet. De klumpade ihop de äldre åldersgrupperna i tvåårskategorier - dvs 39-40 åringar hade ca 30% chans att bli gravida och 41-42 åringar hade ca 20% chans att bli gravida - men... baby-take-home-raten (ja, det heter så Förvånad) var bara 12% (dvs missfallsrisken var ca 40% när man väl lyckats bli gravid). Jag frågade inte specifikt efter chansen att bli gravid med FET.

Denna gång som dryga 43,5 åring vill jag inte ens veta mina minimala chanser att lyckas Fast, jag har googlat lite på amerikanska IVF-sidor och har sett att sannolikheten att plussa är ca 8-10% (och detta är innan ev missfallsrisk alltså).

Tack för alla hejarop. Spottingen har övergått i ljusrosa sparsam blödning nu...

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

underverket - håller tummarna för att ÄP-resultatet ska vara finfint Solig 
    Jag har inte haft särskilt ont efter ÄP eller känt av ÄP. Påverkad av drogerna - ja. Trött - ja. Svullen efteråt - ja, men i övrgit OK.

Jag har fått två embryon tillbaks varje gång pga min ålder, 40+. SET (Single Embryo Transfer) är huvudprincipen, men två embryon (max) kan man få om man t ex är "gammal" (ca 40+), har många misslyckade försök bakom sig eller ev inte har embryon av toppkvalitet (tror dock inte man får två tillbaks första gången om man är ung).

Och jo, chansen ökar något att det lyckas, men den dubblas inte (ökar endast med några procent om jag kommer ihåg rätt). Var det inte turlid som fick siffror på hur stor chansen var med två ägg ist f ett i hennes fall? Sedan Sverige införde SET har frekvensen av flerbördsgraviditeter i samband med IVF minskat drastiskt och är nu nästan nere i samma nivå som vid "vanliga" graviditeter. Googla på Socialstyrelsen så hittar ni relevant statistik

Min status är tyvärr oförändrad - spottingen har övergått i sparsam ljusrosa blödning. Håller mig till TD, dvs imorgon, men har inte så stora förhoppningar kvar.

Kram till alla!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Tyvärr lyckades inte IVF:en. Vi fortsätter i hemmaverkstaden - det finns ju inga konstaterade "fel" på oss förutom min i fertilitetssammanhang aktningsvärda ålder

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Inanna Li skrev 2010-09-30 09:51:09 följande:
    Tack! Alla tummar behövs! 19 oktober är testdag men det är ju på tok för sent! Så nu kommer jag oroa mig varje gång gör toabesök framöver. En faslig tid den här ruvarperioden! Blastisen borde fästa idag och senast imorgon enligt allt jag läst! Jag undrar om man kan känna något?
    Ja, vilken sen TD - särskilt med tanke på att du har en blastis!!! Men som sagt - det måste ju vara en stark liten kämpe som klarat 5-dagarsodling, nedfrysning och upptining Solig

Första gången jag gravid fick jag en skärande smärta precis i samband med implanteringen. Eftersom det var (relativt) ovetenskapliga hemmaförsök så förstod jag inte alls vad som var "fel" förrän en vecka senare då jag testade positivt

Andra gången (som ju var IVF/FET) upplevde jag inte alls den där smärtan. Däremot började ett lätt illamående smyga sig på kort efter implanteringen, vilket innebar att jag anade att jag lyckats.

Kram o lycka till!
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?