• Rita70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack Maryhe! Det känns lite tungt nu, men jag ger mig inte så lätt!

• Rita70

Victoria71: de säger nej p g a mina dåliga resultat de senaste tre behandlingarna, vilket jag förstår. Jag har urdåligt AMH, 0,1. Jag har tagit bort en äggledare och det är stopp i den jag har kvar, så chansen at bli gravid utan IVF är noll.

Kortfattat ser det ut så här:
    IVF 1 3 ägg, inget befruktat (300 Gonalf)
    IVF 2 8 ägg, 2 tillbaka MF i v 6 (375 Gonalf)
    IVF 3 4 ägg, 1 tillbaka, minus (450 Menopur)
    IVF 4 6 ägg, 2 tillbaka, gravid med tvillingar men det ena avstannade i v 10. Flicka född 0909. (375 Menopur)
    IVF 5 endast en follikel syndes på VUL, försöket avbröts (450 Gonalf)
    IVF 6 fyra äggblåsor, men endast ett ägg, minus (300 Gonalf+150 Menopur)
    IVF 7 endast en follikel syndes på VUL, gick vidare till ÄP men den var tom (450 Fostimon)

Jag har alltid kört långa metoden och aldrig fått något till frysen. Jag förstår som sagt att de säger nej, men jag tycker att alla jag läser om här får göra försök på CFC. Jag vill, som alla i vår sits, känna och vara säker på att jag verkligen har gjor ALLT. Jag skulle därför vilja testa korta metoden en gång, trots att jag förstår att vi har minimal chans att lyckas. Nu tar jag Inofolic och hoppas på bättre äggkvalitet/att det ska sänka amh, går på akupunktur och tar apiforce, multivitamin och omega 3. Och några örter som ska vara bra för levern. Men jag tror inte att jag kan lägga fram det som arbgment till CFC, läkare brukar inte vara så pigga på kosttillskott och alternativ medicin.

• Rita70

Hej följer tråden och har varit inne och skrivit några gånger. Fantastiskt vad vi alla kämpar och hoppashoppas att vi alla lyckas till slut. Planerar  IVF under hösten, men skjuter hela tiden upp det trots att jag inte har tid, fyller 43 i februari. Planen är iallafall att snart göra en IVF på CFC i Köpenhamn, och sedan ev gå vidare till ÄD. Jag går nu på akupunktur, tar örter, DHEA och Inofolic. Min akupunktör tycker inte att jag ska ta DHEA, men jag känner att jag iallafall vill testa. Jag får väldigt få ägg och hoppas att det ska öka antalet och kvaliteten. Jag känner mig väldigt varm och svettas ibland på nätterna, är det någon mer som har fått såna biverkningar av DHEA? Jag har ätid det i 2,5 månader, tänkte iallafall köra på i 3 så får vi se hur jag gör sen.

CFC har föreslagit Crash IVF, då jag har kort menscyken, 23-25 dagar. Är det någon som har testat det, och vad är skillnaden jämfört med långa metoden som jag alltid har kört annars? Vi har gjort 7 hela IVF, vår dotter kom på 4 försöket men efter det har jag haft urusla resultat. IVF 5 fick avbrytas då det endast syndes en follikel, IVF 6 7 folliklar, endast 1 ägg, neg, IVF 7 endast 1 follikel, som var tom. Lågt AMH och högt FSH. Hoppas nu på DHEA.

• Rita70

Ja det känns bra att de vill testa någonting nytt på CFC. Klinikerna jag har varit i kontakt med här i Sverige säger nej på g a mina dåliga värden och min höga ålder förstås. Och det får man ju förstå, samtidigt så vill jag vara säker på att jag verkligen har gjort allt jag kan. Jag har förstås inte kollat med Falun, de kanske ser annorlunda på saker och ting. De använder ju vad jag förstår också en typ av DHEA, något som ingen av de kliniker jag har varit i kontakt med (inkl CFC) är villiga att skriva ut.

Min akupunktör verkar inte gilla att man tar hormoner över huvud taget. Hon säger att min kropp inte behöver DHEA och är bekymrad över att jag tar det. Men men, jag känner att jag måste testa. Jag började svettas någon dag innan mens, och känner mig forfarande varm är nu på cd 8. Min tempkurva ligger lite högt också.

Vet inte riktigt när vi ska köra igång på CFC, skjuter upp det hela tiden trots att jag inte har tid med det, jag fyller 43 i februari. Planen är att köra i oktober iallafall, vi får se om det går. När kör ni igång igen? Vad säger Falun ang dina resultat med få ägg?

• Rita70

Tuvalina: jag tar bara 50 mg/dag. Kanske är alldeles för lite, jag har läst någonstans att man ska ta 75 mg/dag. För mig bildas det oftast bara folliklar på ena äggstocken. Jag har opererat bort en äggledare efter ett utomkvedeshavandeskap, och den sidan fungerar inte så bra efter det. Har fått ut mellan 8 och 1 ägg. Och så 0 då, den senaste gången. Kanske jag ska kontakta alun också ändå. Hoppas ni får testa Crash om ni vill.

• Rita70

Jag har varit bortrest några dagar och ser i tråden att det har pratats lite om Crasch IVF. jag funderar på att göra det, CFC har föreslagit det då jag har kort menscykel. Men de har inte sagt någonting om att FSH ska ligga på normalnivå. Någon som vet mer om det? Mitt FSH var 14 när det togs sist, och det var 2007! Så det ligger knappast under 10 nu.
    Tuvalina: gör de crash i Falun också? Jag kanske ska kontakta dem också, även om chansen att de låter oss göra IVF är minimal. Sophiahemmet och CvL säger nej p g a mina dåliga värden och dåliga resultat på IVF.
    Jag tar nu Inofolic och 50 mg DHEA per dag, +multivitamin, omega 3 och kinesiska örtpiller. Jaghar däremot slarvat med kosten hela sommaren. Kanske ska ta tag i det också. Planen är att köra igång i oktober.

• Rita70

Tuvalina: ja det är CFC som har föreslagit Crash till mig. Hm, ska nog maila och fråga om mitt FSH då. Jag har mailat Falun också, får se om de vill ta emot oss. Men det är väl tveksamt. När kör du igång din behandling?

• Rita70

Hallå igen, jag mailade Falun igår för att höra om vi kan få göra IVF behandling där trots mitt låga amh och förmodligen höga FSH. Är det någon som går i Falun som vet om de är snabba på att svara eller om man ska ligga på för att få svar?

• Rita70

Tuvalina: tack för svar. Då ska jag ringa imorgon om de inte har hört av sig.

• Rita70

Hej finns det någon här som har tips på gynekolog i Stockholm? Vi ska göra ett sista IVF försök på CFC, men den gyn jag har haft här säger nu nej till att hjälpa till p g a att det är så minimala chanser att det lyckas. Jag är 43 år, har högt FSH, lågt amh och fått avbryta behandligar tidigare då jag endast har fått fram en follikel.

• Rita70

Tack för tips om Eva Svanborg. Har hört lite olika om henne. Jag har nu kontaktat Sibyllekliniken, är det någon som har gått där och vet vad det kostar med provtagning och ul?

Jag ha också varit i kontakt med Fridhemsplans Gynekologmottagning. Där kostar det 1075 per undersäkning, proverna trodde hon skulle gå på 1500 kr. Någon som har varit där?

• Rita70

Tack mba. Jag har inte kontaktat Eva, då jag har hört ungeför som du skriver. Jag fick ingen bra känsla när jjag ringde Fridhemsplans gynekologmottagnig, men de kanske är bra. Ska dit den 8 jan.

• Rita70

Hej, jag har lite frågor till er som har gjort korta metoden. Jag har tidigare gjort 7 st IVF med nedreglering, ska nu köra en sista, utan nedreglering. Vi ska göra behandlingen på CFC.

Vilken dag började ni med sprutor? Jag har fått svar att jag kan börja dag 2 eller 3.
    Vilken dag började ni med Organutral? Jag har fått svar att jag kan börja dag 5 eller 6.
    Någon som har erfafenhet av att kombinera GonalF och Menopur? Jag har svarat bäst på GonalF, men den senaste IVFen bildades bara en follikel med GonalF. Vet någon om det kan vara bra för low responders? Jag har fått svar att jag gott kan kombinera, 300 Gonal + 150 Menopur. Har gjort det en gång, då bildades 7 folliklar men bara en innehöll ägg.
    Svårt att veta vilken dag jag ska börja, och vilket preparat jag ska välja.

Jag har kort menscykel, 24-25 dagar, högt FSH, lågt amh och är 42 år. Inte mycket som är bra alltså:)

Visst brukar man ta ett blodprov när man är på ul? Eller gäller det bara när  man kör långa metoden?Minns inte vilket värde det är man har kollat då.

Många frågor, trots att jag är luttrad IVFare!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?