• linköping68

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Oj, vad ni skrivit mycket... läser igen snart. Vill bara häva ur mig lite......

Varit på VUL 2 hos en gyn som jag tyckt varit såååå bra. Denna gyn har tidigare sagt att jag själv måste bestämma hur många IVF jag vill göra och att han ska stötta med allt han kan och att våra chanser på ca 10 % är ganska bra. Fina äggstockar och livmoder hade jag och utmärkt att jag har regelbunden mens.

VUL blev inget bra, 3 blåsor på vänster och 0 på höger. Hmm, konstigt säger jag för gyn 1 vid tidigare VUL sa 1 på höger och 2 på vänster. Gyn 2 hävdar att gyn 1 måste ha fel. Ja, vad ska man tro. Gyn 2 börjar då gå igång och prata om att jag inte kommer att ha någon chans vid IVF och att vi inte borde åka till CFC. Han råder mig att avbryta och inte göra fler försök. Säger att vi kommer att fortsätta några gånger till. Han suckar högt och skakar på huvudet. Så var det med den braiga gyn. Skit!

CFC var iaf positiva till de 3 ynkliga blåsorna så vi åker dit och försöker. Tar Ovitrelle på söndag kväll och ÄP på tisdag fm. Sen får vi se om det blir något eller om blåsorna är tomma.

Kram till alla     

• linköping68

Bara en liten sak till...... gyn 2 hävdade att han aldrig under sin tid som gyn hört om någon över 40 som blivit gravid via IVF. (han är typ 200 år gammal) Det var konstigt svarade jag, jag vet flera över 40 som blivit gravida via IVF. Då undrade han hur. Via kontakter på olika sidor på internet sa jag.  Fick då höra att det inte var sant och att dessa kvinnor över 40 måste ljuga om sin verkliga ålder. Blev arg på gubben och sa att jag inte tror att de ljuger om en sådan sak och att jag minnsan tror mer på er än på att han aldrig hört om någon över 40 som blivit gravid via IVF! Önskar så att jag kunde visa honom namn och ålder på alla som lyckats!

Så nu till en fråga.... Hur många här inne är över 40 och blivit gravida via IVF egentligen? Har inte superkoll, men iaf runt 5-7 stycken? 

• linköping68

Hämtar listan. Behöver uppdateras kanske?

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket våren 2012
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) -72, Halland, 3 IVF:er.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Sunseed. 40 år, IVF 1(misslyckades), FET 1, testdag 21/12 minus. Väntar på FET 2.
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ),  3 IVF  samt 1 FET, alltid minus.....
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
    Anne 41 år, Trönö/Söderhamn, väntar på mens efter primolut nor, hoppas på sprutstart runt 29 jan.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel!

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.
    Syskon Nu, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 6 ICSI Sprutstart 15/1
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 + ICSI2 (frusna ägg) -  Centro Promea Turin, Italien
    Linköping68, 43 år, Linköping: CFC. Korta metoden med Gonal-F. Sprutstart 18/1, ÄP 31/1, förhoppningsvis ET 2/2 

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Victoria71, Göteborg, Nordic IVF-centrum, IVF-försök nr 2, korta metoden menopur, testdag 7/2.

***GRAVIDA***
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11,   27/11 TD 6/12 Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-201

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS

• linköping68
    turlid70 skrev 2012-01-28 11:25:54 följande:
    Linköping, jag blev ju gravid först efter jag fyllt 40! IVF vid 40,5 år resulterade i sonen son föddes drygt 2 månader efter jag fyllt 41! Din läkare får höra med CvL om han inte tror dig. Och vi är flera gravida över 40 som du själv kan se i listan. Lycka till vännen!

200-års gyngubben har tyvärr mycket erfarenhet av IVF och har jobbat mot Falun så han borde ha koll tycker man. Men han kanske förnekar faktum för att han inte förstår bättre.
    Vid besök 1 pratade vi om statistiken på klinikerna och oss äldre som inte får hjälp för att sänka statistiken. Han höll delvis med att vi får nej för att inte förstöra statistiken och tyckte att vi borde få bestämma själva. Men gång 2 sa han helt tvärt emot. Tror att han är dement. Eller bara rent allmänt knäpp.

Hinner inget hemma, går bara och funderar på hur det blir på CFC och hur det ska gå. Ska fördriva tiden med att baka lite kolasnittar med dottern. Sist var halva smeten på golvet efter hennes hjälp, men det går det med. Återkommer och läser om er alla!

Kram till er alla och tack för stöd Hjärta      
  • linköping68

Flyttar mig.....

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket våren 2012
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) -72, Halland, 3 IVF:er.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Sunseed. 40 år, IVF 1(misslyckades), FET 1, testdag 21/12 minus. Väntar på FET 2.
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ),  3 IVF  samt 1 FET, alltid minus.....
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
    Anne 41 år, Trönö/Söderhamn, väntar på mens efter primolut nor, hoppas på sprutstart runt 29 jan.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel!

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon. Linköping68, 43 år, 

***ÄP/ET***
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 + ICSI2 (frusna ägg) -  Centro Promea Turin, Italien ÄP 30/1
    Linköping: CFC. Korta metoden med Gonal-F. ÄP 31/1, förhoppningsvis ET 2/2

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Victoria71, Göteborg, Nordic IVF-centrum, IVF-försök nr 2, korta metoden menopur, testdag 7/2.
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 6 ICSI ET 27/1 4 & 5 celligt, TD 14/2

***GRAVIDA***
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11,   27/11 TD 6/12 Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-201

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS

• linköping68

Imorgon bär det av till Danmark och sen CFC på tisdag fm. Spännande och otäckt. Hur ska det gå? Ska de 3 ynka blåsorna innehålla ägg eller inte? Ja, vi får se.
    Kram till er alla!

• linköping68

Skulle kunna gråta floder...... Måndag kväll och redo för ÄP på tisdag fm. Men vad händer.... Jo tisdag morgon har tempen stigit nästan 1 grad så jag har ägglossat under natten. Detta bekräftas på CFC, att de 3 äggen farit iväg. Det slutar med att det blir insemination och 5000 kronor fattigare för i stort sett inget från CFCs sida. Hade Claus och han kunde inte förstå vad som gått fel. Så nu blir det till att satsa på nästa cykel. Få teletid med läkare på CFC och prata om ev annan medicin och annat upplägg. Kanske starkare dos oralgutrn så äggen stannar. Det enda positiva i detta kaos var att mannen lämnade ett mycket bra prov enligt Claus, över 100 miljoner simmare ivriga på att få göra sitt. Så nu har vi några dagar i Köpenhamn utan stress tillbaka till kliniken. Trevligt, men ack så onödigt egentligen, men vi har det mysigt. Kram till er alla!!!

• linköping68

Imorgon far vi hem efter det misslyckade försöket på CFC. Får ta tag i allt igen, läsa igenom allt ni skrivit och sen kontakta CFC igen för diskussion om nytt försök. Lika bra att vara förbered med mediciner och allt innan. Har tyvärr inget hopp om inseminationen och att det tar. Har lägre temp idag så jag tror min gamla kropp spelar mig någon form av spratt, ett trist sådant tyvärr. Har iaf haft det mysigt med mannen och dottern här i fina Köpenhamn. Kram till er alla för fina ord och stöttning!

• linköping68

Viktoria71: usch vad ledsamt. Kramar i mängd till er!

42an: usch vännen vilket jobbigt besked. Kram, kram, kram!!! Kan till viss del förstå vad ni går igenom även om mitt besked inte ligger i närheten av ert. Kan förstå att ni inte orkar just nu, men kanske, kanske kan ni hitta styrka till nya tag. Har ni provat Traditional chinese medicin, TMC, med örter, akupunktur, omläggning av kosten etc?

Zinfandel: underbart att läsa om dina samtal! Vilken styrka du har! Har sagt det tidgare, men säger det igen…. Du är en hjälte! Och även hurra för bok och hemsida.

Maryhe: grattis till de 3 7-celliga. Tre och sju är bra tal! Håller tummarna!

Tuvalina: usch, vilken prövning ni har fått gå igenom. Tänker på er ofta. Kramar!

NoKaOi: grattis till sonen!

MammaGås: intressant läsning!!!  Och så många av oss problem med ryggar, diskbråck, fibromyalgi etc. Och svenska läkare ser inte sambandet, som en del i allt annat de inte ser…. När ska de på läkarlinjen börja lära ut att allt i kroppen hänger ihop? Blir galen på trångsynta läkare!

Sunseed: grattis till ruvandet av de 2 små!

Vi4: bra med alla prov! Begär ut provsvaren och dubbelkolla själv. Jag fick höra av min läkare att jag hade några antikroppar mot sköldkörteln, men när jag själv kollade var det nästan 6 ggr högre än man bör ha. Enligt mig är det inte lite.

Bengalen: låter spännande med nytt upplägg på CFC  och att du kör låg dos. Håller tummarna. Tror stenhårt på att behandling med traditionell kinesisk medicin hjälper kroppen.

Inanna: hur mår du?

Och tack till alla er som kommenterat, stöttat och peppat. KRAM!

EGO: Hemkomna från DK föll vi alla 3 ihop i magsjukai dagarna 2, blä! Har efter det grävt ner mig i mörkret och funderat på om CFC inte tror på framgång för mig alls…. Har inte fått några frågor från dem ang FSH, AMH eller andra prover förutom hepatit och HIV. Har iaf fått teletid på fredag med Svend för att gå igenom varför jag ägglossade i förtid. Har också slutat hoppas på inseminationen då tempen fallit till min vanliga nivå på 36,3. Usch för det, men blickar framåt.

• linköping68
    Vi 4 skrev 2012-02-06 11:39:15 följande:

linköping, hoppas på bra samtal med CFC, men vad skumt har du lika låg temp efter äl som före? Eller har du ännu lägre före äl? kramar till dig!

Hoppas också på bra samtal, men hade helst haft det idag Obestämd Har från 36,1 till 36,3 som normaltemp, men efter ÄL brukar den ligga på 36,7 till 36,9. Men inte nu tyvärr, så det verkar kört Gråter
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?