• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Grattis Fjällis! Vilken läkare på CvL hade du idag, son tyckte det var hokus pokus?

• underverket 06

Fjällis: Du som går på CvL o är lite äldre än vad jag är, vet du vad som gäller för färskförsök? Får man vara 42 år fyllda eller var går gränsen? Är än så länge  "bara" 41 år o 4 månader, men har inte kollat åldersgränsen riktigt! Ska göra ett försök nu i nov men undrar om jag ska börja på akupunktur o skjuta upp det? Eller ska jag köra ett sista försök ändå. Blir nog inget med efter detta!

NÅgon som vet om akupunktur har bevisad bra effekt? Någon som lyckats när ni gått på akupunktur? Hur ofta måste man gå isåfall o hur lång tid innna behandling?

• underverket 06

Vi 4: Du får jättegärna skicka de artiklarna om akupunktur. Jättegulligt av dig! Har en bekant som ska få sitt första barn genom IVF nu o dec o hon är 41 fyllda i år o hade gått på akupunktur. Vet inte hur ofta dock. Det är en avlägsen bekanta så har bara hört de genom andra. Ska du gå på TCM innan du gör nästa försök? Väntar du i 3 mån då?

Ja, frågan är ju hur man ska göra. Ska jag vänta 3 mån kan jag inte göra nästa försök förrän i feb o då är jag
    drygt 41 o 8 mån.. Vi kommer bara kunna göra ett färskförsök till+ den vi har i frysen. Vi är redan upp i 55000  vad gäller syskonförsöken, 2 fulla försök o ett FET. Sonen "kostade" 44000 bara, men då lyckades vi på andra försöket. Visserligen för vi låna en del av min föräldrar, men det är mycket pengar o min sambo tycker vi får stoppa vid 3 fulla färskförsök o 2 FET vad gäller syskonförsök.  Så vad göra?.Köra frysisen nu i nov o sedan gå på på akupunktur o köra ett sista försök i feb/mars. Eller göra ett färkförsök nu utan akupunktur o hoppas på flera till frysen o sedan göra FET i feb/mars.

• underverket 06

Vi 4. Kan du bjuda in mig till ditt medlemskonto, så att jag kan skicka dig min e- mail adress. Vi ju gärna också ha IVF o akunpunktur som du hade på jobb datorn.

.

• underverket 06

Fjällsippan: Va ledsamt att det inte blev något.

Har följt diskussionen vad gäller när man ska ge upp. För oss är det också ekonomin som sätter stopp. Det är ju så fruktansvärt dyrt att göra IVF! Har beslutat i samråd med sambon att försöka med akunpunktur i några månader o köra ett sista IVF i jan/feb. Dumt beslut kanske, är ju ändå 41,5 snart o tiden går ju, men akunpunktur sägs ju öka chanserna om man gör det några månader innan IVF.  Hörde talas om en bekants bekant som försökte bli gravid i flera år  o som hade flera tidiga missfall under perioden, men mer än då blev det inte. Hon gjorde även 2 eller 3 misslyckade IVF. Slutligen prövade hon AKunpunktur o blev gravid efter 2 måndader o födde en son vid 38, 5 o sedan ville de såklart ha syskon med lyckades inte och så gick hon till akupunkturen igen o lyckades blir gravid igen o fick vid 41 års ålder en dotter. Hennes historia stod även i  en länk till akupunkturekliniken. Men inte nog med det, nu, nyligen vid drygt  43 års ålder har hon fått ett tredje barn. Visst akupunktur är igen mirakelmetod som alla lyckad med, men ska ändå pröva. Flera i tråden har ju gått till akupunktör har jag läst o tycker det är bra.

Jag vill också känna att vi gjorde allt för att få ett syskon. Sambon frågade nyligen om vi ska sätta stop om inte nästa IVF lyckas eller om vi ska gå vidare med ÄD. Jag trodde inte alls han var villig att göra ÄD! Vet inte ens om jag är det och det är ju jättedyrt, men vi har ju några år ¨på oss än med ÄD. Fast ibland tänker jag att man ska orka med ett barn till. Orken är ju inte detsamma som när man yngre. Har fullt upp med den son jag har, men det är klart man orkar om man väl får ett barn till!

• underverket 06

Skytten, du får gärna inboxa mig också om var du går på akupunktur om det skulle vara så att du bor i Stockholm. Har noll koll på vad alla bor, men jag bor i Stockholm o leter just nu akupunktur här. Har hittat en massa på nätet o ska väl ringa runt nu o kolla.

• underverket 06

Har inte skrivit här på länge o läser inte alltid heller, men vill ändå berätta en sak. Min svägerska som är 35 i o för sig då men iallfall. Hon o min bror har en dotter på snart 1 år  som kom till genom 2. IVF försöket. Hon har jätteskruttiga ägg o har minimal chans att bli gravid naturligt. Tror att hon berättad en gång att typ en gång vartannat år släpper hon ett ägg som hon har chans att bli gravid på. Resten av äggen är tydligen för kassa för att uppnå graviditet. Nu har hon mirakulöst blivit gravid naturligt. Känns ju sådär för mig som kämpat i 2 år för ett syskon, men det bevisar ju att ibland händer mirakel trots allt. Även vi med skruttiga ägg kan ju ha turen att bli gravida vid IVF eller även naturligt ibland.

• underverket 06

En fråga till dig Zinfandel eller någon annan som är kunnig. Att det inte funkar med IVF eller på vanligt sätt verkar ju kunna bero på en massa fel som svenska läkare inte är kunniga om, efter vad jag läst i tråden. Har ju gjort 3 misslyckade syskon IVF försöka på naturlig väg i över 2 år. Samtidigt har vi ju en son på 3 år, som blev till på andra IVF försöket, så det har ju funkat en gång. Immulogiska fel kan det väl inte vara då? Finns det andra saker än dåliga ägg o ålder som det beror på? Finns det fel som kan ha uppkommit efter sonen fötts? Är ju konstig om man lyckas en gång menar jag o sedan har en massa fel som gör att det inte funker igen, eller? Vad ska man börja o kolla i såfall?

• underverket 06

Var kan man få göra en konstraströntgen i Stockholmsområdet tror ni? De läkare jag pratat med tycker inte det behövs, i o för sig bara pratat med 2.  De sade att har jag inte gjort någon bukoperation eller fött med kejsarsnitt så var risken minimal att det skulle vara stop där. Ingen bukoperation o födde sonen vaginalt. Hade ett utomkvedeshavandeskap med borttagen äggledare hösten 2006 o gjorde sedan kontraströntgen i typ dec 2006 för att kolla att allt var bra o det var det ju då, men 5 år har ju gått.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?