• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Turlid: Men va jobbigt att inte lita på sina symtom...men snart har dina 12 veckor gått och du kan andas lite lättare i alla fall. Jag har slagits av den stora tröttheten, i början mådde jag bara illa men nu står jag och sover. Tur att det är sommar och ledigt! Hoppas du också får finfina siffror på ditt KUB. Också är det alltid roligt att se hur det ser ut därinne. Betalar ert landsting KUB eller får ni göra privat? Här i norr ingår det för alla kvinnor över 35.

Jag håller faktiskt med dig Kalimero, jag tycker det är så skönt att alla är runt 40 i den här tråden. Jag fyller ju 39 om en månad, och jag startade inte barnverkstaden sent alls, utan det funkade bara inte tills nu. Men jag har faktiskt alltid blivit bra bemött inom vården, ingen har ifrågasatt min ålder. Det tror jag beror på att jag fortfarande befinner mig på rätt sida om 40-strecket, som fasicken verkar helt magiskt. På 40-årsdagen skrumpnar alla äggen ihop och dör på nåt underligt vis, så otroligt löjligt. I stället för att titta på indviduella förutsättningar!

Inanna: Då fattar jag. Och hoppas hoppas det går bra för er imorgon.

• kattenizze

Butterflower: Jag träffade min man när jag var 22 år och försökte få barn när jag var 29 år. Vår son kom när jag var 36 år, eftersom det inte gick tidigare. Men jag är väldigt nöjd med att jag var 36 när han kom, eftersom jag kände mig väldigt redo då. Å andra sidan önskar jag ingen den sorgen och smärtan som ofrivillig barnlöshet innebär /innebar under alla de där fruktlösa åren.

• kattenizze

Snösport: Västerbotten. Och här ingår Kub och NUPP. Synd att det inte gör det i norrbotten! Känns surt att betala ännu mer pengar när man gjort IVF:er...
    Ja, snart så får du också göra det!!

• kattenizze

Jag funderade på en sak som ni kloka kvinnor härinne säkert kan svara på; är ålder en riskfaktor vid förlossningar? Om det räknas som det, varför?

• kattenizze

Zinis: Det är heeelt vansinnigt. Vilka andra har sådana sommarlov egentligen??

• kattenizze

Butterflower: Jag tycker att din fråga om åldersgränser är onödig i denna tråd där så många kämpar så hårt för att få sina efterlängtade barn. Det är otillbörligt. Det kanske är bäst att du skriver någonannanstans än i denna tråd som är för kvinnor runt 40.

• kattenizze

Håller med er övriga, jag vill inte ha en stängd tråd ännu men kommer det mera idioter så får vi överväga det. Men nu glömmer vi detta och går vidare. Jag personligen har inte avslöjat något mer om mig än vad jag brukar, jag är fullt medveten om att man sällan är så anonym som man tror på nätet. Jag  brukar tala om att jag gör IVF för kreti och pleti eftersom jag inte har något problem med det. Jag ser det som mitt upplysningsprojekt, att vi finns, och hur oerhört stort problemet med ofrivillig barnlöshet är.

• kattenizze

Slemmis: Äsch man väntar väl med att berätta så länge man vill, bara man är överens med sin partner.Med min jäsmage redan i v 5 typ var det inte en chans att jag kunde dölja det. Men man gör som man vill. Jag håller med dig om det du skriver. Men de flesta jag umgås med har liksom jag läst flera och långa utbildningar på universitet så i min umgängeskrets är det inte alls ovanligt att de flesta får barn vid 35 - 40. igår fick en vän sitt första barn på naturlig väg och hon har precis fyllt 41. Och allt har minsann gått bra! Så jag är inte heller, precis som Kalimero, van vid att bli ifrågasatt alls faktiskt. Den hatiska tonen här på FL förvånar mig också. Ingen har ifrågasatt att vi ska ha tvillingar, utom svärmor som undrar hur vi ska orka. Men hon bad om ursäkt sen, jag sa vaddå tycker du att vi efter alla år och allt kämpande och alla pengar ska göra abort eller??? Bara för att vi råkade bli gravida med två, helt otippat. Ja, det optimala hade varit en enlinggraviditet men nu får vi glädjas åt detta i stället och vara innerligt tacksamma för våra mirakel.
    Det skär i mitt hjärta när jag läser vad du skriver Kalimero och jag hoppas så att ni får ert så hett önskade barn.

• kattenizze

Jag undrar hur det går för Chichisita? Är det nån som vet?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?