• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Underverket - jag har inte tagit om mitt AMH-prov sen april 2010. Kliniken frågade mig 2011 men det var OK att avstå. Ville inte veta om det försämrats då jag befarade att så var fallet.

• Inanna Li
    Nu Syskon skrev 2012-03-01 19:58:49 följande:
    Innana, Tänk vad det går fort, är det redan dags för det vanliga ULet. Oroa dig inte för förkylning, det påverkar inte fostret. De små liven tål trots allt förvånansvärt mycket inne i oss.
    Tack snälla du Glad! Så länge man inte har jättehög feber ska det nog vara OK! Jag är hemma och kurerar mig nu.
  • Inanna Li

Zin - Vad skönt att operationen är avklarad! Nu får du vila och ta det lugnt och tänka framåt! Stor kram till dig Hjärta

• Inanna Li
    Lillstoran skrev 2012-03-02 09:19:02 följande:
    Angående långtidsodling - Falun har ju detta som specialitet. Det står dock på hemsidan att de inte gör det på kvinnor över 38 - 39 år och att man bör ha minst 5 befruktade ägg för att det ska vara meningsfullt. Är det någon särskild anledning att de inte gör detta på personer i min ålder? Jag tror faktiskt på detta det borde vara lättare att få ett bra ägg då.
    Jag fick långtidsodla i Göteborg vid 41 år och 8 månaders ålder och fick 3 blastocyster till frysen även om de vanligtvis inte brukar göra det på kvinnor över 39 så det kan bli undantag beroende på utfall. Jag fick ut 15 ägg och 13 mogna blev befruktade så därför vågade de chansa med mina ägg.
  • Inanna Li
    Lillstoran skrev 2012-03-02 20:09:54 följande:
    Vad är anledningen till att de inte långtidsodlar på personer över 39 år ? Läste här att de tar AMH, FSH för att kunna dosera rätt. Hade ju AMH 2,9 och FSH 2,1 (FSH ska tas om då det var ett år sedan, måste bara invänta cykeldag). Får skriva här o berätta vad jag får för dos, antagligen inte den högsta efter vad jag läst här. Hoppas på den korta metoden för att inte få biverkningar. Barnmorskan nämnde att en del som kört korta metoden inte upplevt något obehag alls.
    "Normalt" sett brukar inte kvinnor över 39 få ut så väldigt många ägg och man måste för att kunna långtidsodla få minst 5 normalt befruktade ägg och så finns tanken om att livmodern trots allt är en bättre inkubator för embryona än odlingsskåpet på kliniken. Det finns en risk att en kvinna över 39 inte har några embryon att sätta tillbaka på dag 5 om hon bestämmer sig för att långtidsodla. Jag fick tillbaka 2 3-dagarsodlade på ET-dagen och odlade vidare de övriga 11 embryona till dag 5 och hade turen att få 3 till frysen.
  • Inanna Li
    Lillstoran skrev 2012-03-02 21:52:25 följande:
    På IVF S:t Görans hemsida läste jag om en person som hade fått sådana biverkningar att hon inte kunde fortsätta med den långa metoden. Men den korta funkade utan problem. En tjej på akupunkturen sa att man får färre ägg med den korta. Borde ju vara en fördel att få många, chansen borde ju öka. Å andra sidan finns det ju de som fått väldigt få som lyckats. Angående sprutor, kanske inte så trevligt. Det tycker väl ingen men jag tror allt jag ska fixa det i 10 dgr. Tänk då på de som har diabetes.
    Jag har bara gjort korta metoden 4 gånger med Gonal-F och ökat dosen de två sista försöken. Skönt att slippa bli klimakteriekossa med den långa metoden. Jag fick göra korta för att jag hade bra AMH och regelbunden mens och ÄL. Fördelen med långa metoden är att det kan bli fler ägg men det verkar inte alltid stämma. jag har läst om flera här på FL där resultatet blivit ungefär detsamma. Jag är spruträdd men min sambo har tagit alla sprutor på mig och det har gått jättebra.
  • Inanna Li
    Tuvalina skrev 2012-03-02 23:21:13 följande:
    Inanna, många använder ju den här krämen progesterAll för att förlänga lutealfasen och minska ned på PMS symtom osv.... så jag tror absolut progesteron kan ha nytta på det sätt som läkaren som du hade inte trodde!
    Håller med dig! Det måste ju vara så!
  • Inanna Li

Jag har varit sjuk i en vecka (feber och förkylning) men är nu på bättringsvägen. Jar inte orkat kommentera innan. Jag har också varit orolig för mitt RUL som jag gjorde igår. Tack och lov fick jag vid denna graviditets hela åttonde UL veta att allt ser bra ut med barnet! Tyvärr fick vi inte veta könet då Li inte ville vända rätt sida till! Nu vågar jag för första gången hoppas på riktigt att det ska gå hela vägen och att jag ska få bli mamma vid nästan 44 års ålder!

Spännande att läsa om planerade och pågående behandlingar och annat! Kram till Tuvalina som förlorat sin pappa! Kram till alla andra som också behöver det. Här ska hoppet hållas levande!

• Inanna Li
    Enya70 skrev 2012-03-10 16:40:18 följande:
    Kram och grattis Inanna Hjärta. Så skönt att du fick veta att allt bara är bra därinne. Pass på och njut nu lite av detta underbara!
    Tack snälla du Solig
  • Inanna Li
    Maryhe skrev 2012-03-10 17:28:19 följande:
    Grattis Inanna till lyckat RUL!!! Kram Hjärta
    Tack Hjärta
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?