• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skytten skrev 2012-03-12 18:37:50 följande:
    Inanna - vad härligt att RUL gick så bra! Och du det där med förlossningsskräck, vad bra att du ska till en Aurora. Jag hade en fantastisk aurora som hjälpte mig även efter förlossningen. Det blev ju akut kejsarsnitt för mig så det var skönt att jag haft auroran innan och kunde vända mig till henne efteråt också. Jag förstår precis din rädsla. Pga den vågade jag knappt försöka bli gravid och efter förlossningen sa jag aldrig igen - men jag tog kontakt med auroran och så började vi den här resan. Hoppas att jag inte skrämmer dig nu med mitt aldrig igen. Att det blev så berodde på att en massa saker gick snett under graviditeten, förlossningen och det akuta snittet, plus att jag har en blodfobi och fick blodtransfusion....
    Men ett planerat snitt är en helt annan sak säger alla som gjort det. Lugnt, kontrollerat och jättebra för rädda. 

Tack snälla Solig! Har precis som du blodfobi och är hemskt rädd för smärta och att förlora kontrollen. Hoppas få ett bra Aurorasamtal så småningom.
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2012-03-13 08:05:55 följande:
    Vill bara meddela att vi nu har fått det 3:e plusset i Atentråden på kort tid Skrattande Vilken statistik!! Solig
    Det är ju fantastiskt bra!
  • Inanna Li
    Boe skrev 2012-03-12 16:11:22 följande:
    Inannan- Grattis till lyckat RUL, hoppas att du kan njuta nu, det förtjänar du!
    Tack Solig! Tråkigt att du drabbats av PUPPP! Kram Hjärta
  • Inanna Li
    Lillstoran skrev 2012-03-13 11:36:10 följande:
    Förstår dig, till mig sa de att det är lättare att få ju äldre man blir. Förstföderskor över 40 år är inga problem. Tänker samma sak själv om jag kommer så långt. Lycka till!
    Tack  Solig! Eftersom jag är 43 och nästan hinner fylla 44 när det är dags hoppas jag det ska gå att få som jag vill!
  • Inanna Li
    Lillstoran skrev 2012-03-13 12:19:23 följande:
    Min gynekolog sa att det är lättare ju äldre man är, har även läst det på någon förlossningshemsida att det blir kejsarsnitt på förstföderskor över 40 år. Min kompis mamma var 43 år när hon fick barn, det blev kejsarsnitt på sjukvårdens inrådan.

En klasskompis har 6 barn, hon har kört båda varianterna. Vid barn nr. 5 som vägde 5,5 kg och hade handen i ansiktet sprack hon och fick akutopereras efter 3 h. Sedan ville hon ha nr. 6 med kejsarsnitt och det beviljades.

Tänk igenom vilka skäl du har, har förstått det som att man får ha relativt starka skäl.

Kostnaden för kejsarsnitt är 40 000 kr mot en vanlig förlossning 5 000 kr. Läste i DN för länge sedan att 1/4 förlossningar i Sthlm är planerade kejsarsnitt och det är högst i landet och det bara ökar hela tiden. Fler och fler kommer och vill ha kejsarsnitt. Det kan t o m bero på läkarens budget, läkaren budgetterar med ett visst antal kejsarsnitt. De försöker hålla nere på det för kostnaden, avdelningschefen har en budet han ska hålla och försöker därför hålla igen. Har dock väldigt svårt att tro att de skulle neka en förstöderska som nästan är 44 år.   
    Göteborg och hela västragötalandsregionen verkar lite mer restriktiva än i Stockholm men det ska kanske funka här också. Än så länge har min graviditet blivit behandlad som en "normal" graviditet och mina värden är bra så inga speciella åtgärder har vidtagits bara pga min ålder. Enda gången de hänvisat till min ålder var när jag frågade om jag ville ta KUB/NUPP-test som är gratis för kvinnor över 35.

Känns skönt att inte bli "åldersdiskriminerad" men vore bra om man kan få lite "fördelar" av sin ålder ändå Skrattande
  • Inanna Li
    kattenizze skrev 2012-03-13 12:26:27 följande:
    Boe och Innana: det är nog olika inom olika landsting. För mig som hade en supertuff vag förlossning bakom mig, var gravid med tvillingar fanns det inte en chans att jag skulle få snitt. Det sa läkaren på första mötet. Jag antar att om jag stridit för min sak så hade jag fått det, men jag ville ju inte ha det. Jag tycker du Inanna har mkt goda skäl till snitt, och nu när jag har ett planerat snitt pga sätesbjudning, och en vag förlossning bakom mig kan jag bara säga; snitt alla gånger! För mig var det värt allting, jag hade en fruktansvärd vag förlossning har jag upptäckt efter snittet, det var ju bara en baggis med smärtan efteråt i jämförelse med min första förlossning. Jag har också upptäckt att det är jäkligt viktigt för anknytningen till barnet att förlossningen blir bra, jag trodde inte riktigt på det innan, men så är det verkligen. Hoppas du får din vilja igenom, Innana!
    Tack för stöd Solig! Förstår att nackdelen med snitt är att man får jäkligt ont efteråt men på något ätt känns det bättre att ta det då.
  • Inanna Li

Sunseed - Hoppas så för dig Glad! Själv har jag svårt att se något men vet att mina glasögon är lite för svaga Skrattande!

• Inanna Li
    Skytten skrev 2012-03-13 12:45:05 följande:
    Inanna - åh, vad jag känner med dig! Vet du, jag tog tag i blodfobin så att jag åtminstone klarade av att ta blodprov utan att gråta och då kände jag mig säkrare inför förlossningen. Blodprov är ju bara en liten del i att vara gravid men det hjälpte mig oerhört mycket att ta kontroll över någon liten del av blodfobin. Jag gick på sån där terapi där man utsätter sig för det läskiga och till slut vågar. Auroran kommer säkert att hjälpa dig att få kejsarsnitt om du vill det. Efter min katastrof-förlossning så skrev läkarna direkt in i mina journaler att om jag blir gravid igen så ska jag få planerat snitt. Både med tanke på det jag varit med om och för att jag hade en Aurora som verkligen stöttat mig och intygat min rädsla. Lycka till!
    Tack för omtanken! Jag kan som tur är ta blodprov fast det är väldigt jobbigt. Brukar få ligga ner och blunda eller titta åt andra hållet. Problemet förvärras av att det ofta kan bli svårt för sköterskorna att hitta synliga ådror på mig. Har fått mer mod efter jag började med iVF då jag vet att jag måste klara av vissa saker. Skulle nog i värsta fall också klara av en normal förlossning då jag vet vad belöningen blir. Men det skulle kännas skönt att få prata med någon innan förlossningen blir av och helst vill jag få kejsarsnitt. Kram till dig Hjärta
  • Inanna Li
    myran6801 skrev 2012-03-13 13:11:49 följande:
    Tyvärr avbryter vi detta försök eftersom det på vul idag bara var 2 blåsor varav den ena bara var 11mm. Känns tungt och ledsamt.
    Åh nej! Stackars dig! Fruktansvärt tråkigt att det blir så! Kram Hjärta
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?