• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Slemmis: ja, det har jag också gjort, det funkar bra. Visst har du helt rätt i att det påverkar kroppen negativt men det som stör mig är att det inte verkar finns nån forskning på hur det påverkar kvinna/ev barn. Jag hade därför inte kört på varje månad men någon gång då & då. Man märker ju här inne att flera får wackocykler, mer/mindre mens, kortare/längre follikelfas och det kan vara knepigt flera månader efter behandling, ja tom upp till 1 år har jag hört, så visst påverkar det. Men nu ska du först ta detta försöket Solig

• Zinfandel
    Tuvalina skrev 2012-04-20 07:20:47 följande:
    Zin. Der är så betryggande att få svar av dig. Jag vet ju det ligger mycket kunskap och erfarenhet bakom dina svar Kommer de ringa idag och meddela när det blir återföring?
    Bestämt till söndag kl 9 om inget oförutsett händer Solig
  • Zinfandel
    Maryhe skrev 2012-04-20 14:57:47 följande:
    SoligGladHjärta  Nu blir det riktigt spännande ett tag framöver!
    Piewhhhhh ja..:!!!!!
  • Zinfandel
    finafina skrev 2012-04-20 15:55:43 följande:
    är det bra för återföringen?  {#emotions_dlg.flower}
    So they say Drömmer
  • Zinfandel
    Bengalen skrev 2012-03-27 20:58:11 följande:
    Nu har jag äntligen varit hos min akupunktör igen som har haft semester i 5 veckor. Glad
    Jag var bara tvungen att fråga om det här med att det skulle vara olagligt att ta in örter och det var tydligen inte sant. Det är inte det minsta olagligt utan anledningen till att tex Dr Lin inte använder sig av örter är ren lathet. Det kräver att akupunktören har en assistent som kan blanda örterna då det är väldigt tidskrävande,både att blanda men även hela processen att tillhanda hålla örter. Dessutom är förtjänsten minimal då riktiga kvalitetsörter kostar väldigt mycket att importera. För en påse örter som jag får för en vecka betalar min akupunktör ca 200:-. Det enda som är förbjudet är om man vill ta in vissa animaliska "örter" från utrotningshotade djur som tex tigerben, men inga seriösa akupunktörer använder sig av sådant nuförtiden.

Många akupunktörer använder sig istället av kinesiska piller men dessa ger inte på långa vägar samma resultat som riktiga örter gör. Tillhanda håller man inte örter kan man ju dessutom ta emot desto fler patienter. Jag vet att tex Dr Nie i Stockholm har ett helt gäng med patienter samtidigt och det är klart då tjänar hon ju desto mer, men hur seriöst är det egentligen, men framför allt hur bra blir resultatet. 

Min akupunktör kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan hålla på med kinesisk medicin utan att använda sig av örter. Givetvis om det handlar om en tennisarmbåge eller liknande som bara behöver behandlas med akupunktur men inte annars.  

Nu har jag varit i kontakt med 3 oberoende akupunktörer, Livsmedelsverket, Jordbruksverket, Läkemedelsverket, Svenska Akupunkturförbundet, akupunktur.se, Kinamedicin, Akupunkturakademin samt Akab utbildning. Jag kan konstatera att min akupunkturprofessor inte är helt lost Flört och nu ska vi reda ut vissa grejor!!

Här en EU-proposition som lades fram ifjol

http://www.euractiv.com/health/eu-herbal-medicines-law-set-legal-challenge-news-503563

Läkemedelsverket svarar:

Örter är vanligt förekommande i andra produkter än läkemedel. Ett stort antal livsmedel är växtbaserade och det är tillåtet så länge växten har en välkänd livsmedelsanvändning. Många växter är också tillåtna i kosmetika och hygienartiklar. Det är däremot inte tillåtet att göra medicinska påståenden för varken livsmedel eller kosmetika. Medicinska påståenden medför att en produkt klassificeras som läkemedel.

Enligt 1 § läkemedelslagen avses med läkemedel varje substans eller kombination av substanser

1. som tillhandahålls med uppgift om att den har egenskaper för att förebygga eller behandla sjukdom hos människor eller djur, eller

2. som kan användas på eller tillföras människor eller djur i syfte att återställa, korrigera eller modifiera fysiologiska funktioner genom farmakologisk, immunologisk eller metabolisk verkan eller för att ställa diagnos.

Det är alltså inte bara produktens objektiva egenskaper som klassificerar den som läkemedel utan även säljarens avsikt med produkten kan vara avgörande. Läkemedelsbegreppet innefattar alltså bl.a. alla produkter som inte har någon visad effekt men som av säljaren påstås ha en sådan. Produkter som klassas som läkemedel måste vara godkända/registrerade hos läkemedelsverket för att få säljas. Det handlar annars om olaga läkemedelsförsäljning.

europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do&format=HTML&aged=1&language=SW&guiLanguage=sv 

Akupunkturkliniken svarar:

Beträffande örter och dess fortlevnad kan vi idag säga att inget nytt har inträffat sedan lagen trädde i kraft ifjol. Enligt livsmedelsverket hade Svenska myndigheter implementerat lagen fullt ut från 2006 , då den strandsattes från EU. Det innebär att så länge dessa örter inte har någon påstådd medicinsk effekt är det  att betrakta som livsmedel och säkra att bruka. Så är fallet i Sverige och men det är inte likställt med hela EU. Mineraler och de flesta djurbaserade örter är bannlysta inom hela EU. Du kan få mer specifik info på de länkar som finns ovan artikeln på SAF hemsida.

Vidare är det oerhört hårt reglerat att ta in örter i landet. Man får inte sälja örter som påstås ge medicinska effekter men väl örter som anses vara livsmedel. Det är inte olagligt att inneha, som jag kanske felaktigt påstod men det är olagligt att införa en del örter i landet utan licens. Det är alltså inte bara att ringa sin kollega i Kina och be dem skicka. Jag har därför även pratat med en leverantör av örter som helt gått över till att sälja te istället.

Följande gäller för livsmedelsvaror för import utanför EU

http://www.slv.se/sv/grupp2/Import-och-export/Import-fran-lander-utanfor-EU/Varor-som-ska-genomga-granskontroll-vid-import-fran-tredje-land/

Så här svarar CFCs egen akupunktör!

Det er korrekt at lovgivningen i Danmark er blevet skærpet sidste år.
    Jeg mener dog godt at du selv kan indføre urter til egen brug fra fx Sverrige, men det er ikke længere lovligt at sælge el distribuere langt de fleste af de klassiske kinesiske urter i Danmark.
    Der er støttegrupper til bevarelse af muligheden for at udføre klassisk kinesisk medicin, hvor urter er en meget vigtig del og led i behandlingen, og i langt de fleste lande i EU som vi normalt sammeligner os med, er de totalt uforstående overfor dette forbud! Der foregår en kontinuerlig debat med politikere, men som landet ligger er det - så vidt jeg ved - stadig problematisk.
    Jeg bruger ikke selv urter til mine patienter, da næsten alle er i hormon behandling, og i min optik er det ikke tilrådeligt at mixe de to, da der kan forekomme en krydsreaktion.
    Vickie

Aha, korsreaktion till och med..!

Sen om det här med akupunktur utan örter, förutom att det är ett bra säljknep så svarar berörda så här:

Akupunkturkliniken:

Vad det gäller påstående att man inte får effekt med akupunktur utan örter, stämmer inte i helhet . Det finns däremot tillstånd som kan vara mer gynnsamt att behandla med örter eller i kombination med akupunktur, och i viss mån tillstånd jag bara skulle rekommendera örter just för att det krävs mer substans för att få möjlighet till förändring i kroppen vid kroniska eller mer allvarliga symtom. Men samtidigt krävs det betydligt mer av terapeuten att ställa korrekt diagnos när man arbetar med örter.

Akupunktur.se:

Att men inte skulle kunna ge akupunktur utan örter förstår jag verkligen inte hur man kan säga. Vi har använt endast akupunktur i flera år och sett väldigt bra resultat.

Vidare har jag pratat med ett antal oberoende akupunktörer - 7 av 10 använder inte örter men ingen åberobar lathet (!) utan istället införselproblem, använder moxa & te istället och lika bra resultat utan. Och de som använder örter har absolut ingen assistent till det...!

Det vi har lärt oss idag är alltså att inte låta utövare uttala nedlåtande ord om sina kollegor utan tillräckligt med kött på benen... GladDrömmerSolig Hepp! Om nån vill ha hela Läkemedelsverkets svar så bara inboxa!

• Zinfandel
    Tuvalina skrev 2012-04-20 16:23:04 följande:
    Aha, då ska man gå och inhandla grape och ananas nu då....
    Vad bra Zin att det blir på söndag eftersom vad jag förstår så har du ett stort jobb på lördag. Då blir det tredagarsembryon. Förmodligen samma som kommer bli för oss Så oerhört spännande, spännande, spännande!!
    Pwiuuuu... precis så.

Slemmis, Vad jag vet så har Pergotime ingen verkan när man redan har ägglossning.

MissB, om jag var du skulle jag ta dubbeldos eftersom det fungerade förra gången!!
    Jepp, nu jäklar {#emotions_dlg.djavulsk}DrömmerSolig
  • Zinfandel
    Tuvalina skrev 2012-04-20 17:44:44 följande:
    Tror stenhårt på just nu:

Orgasm
    Ananas, grape (enligt tips från Zin idag)
    ett glas rött
    mycket skratt
    Kärlek
    Minsta motståndets väg
    Strålande Anne!!! Hjärta Du är bäst!! Jag tar mitt sista glas vin för i år SkrattandeSkålSolig
  • Zinfandel
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-20 20:51:19 följande:
    Har någon här hört talas om DHEA??
    Oh Javisst!
    Nu Syskon skrev 2012-04-20 20:25:39 följande:
    Jag har en fråga, varför måste man trappa ned användandet av kortison gradvis? Vad kan hända om man missar att göra det?

För att återställa kroppens naturliga produktion. När kortison används under en längre tid kan ibland kroppens egen produktion av kortisol minska. Om du då plötsligt slutar ta medicinen får kroppen brist på kortisol och får då sämre motståndskraft mot t ex stress och infektioner. Därför måste dosen minskas stegvis så kroppen under tiden får möjlighet att återuppta sin egen tillverkning. Dessutom kan immunologiska sjukdomar förvärras om man alltför snabbt minskar kortisondosen. 

Fjällis: tack, det känns underbart skönt att veta Hjärta

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?