• pp08

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna: jag hade blödningar under min hela graviditet. Ibland var det som färskt blod, ibland gammalt.

visade sig vara känsliga små blodkärl i livmoderhalsen som var känsliga.

Allt gick bra och tjejen ville tom stanna till v. 41+5. Mina blödningar började då omkring v.6.

När jag fick tidig missfall i våras började blödningarna dock redan direkt efter plusset på stickan.

♀ 090619
  • pp08

Kroppen beter sig konstig. Är nu 41.5 år och gör vår 8e ivf! Började för nästan 4 år sedan och fick en tjej efter 3e behandlingen som blir 3 denna sommar. Blev gravid vid 5e ivf förra året men blev tidig missfall. Aldrig så många ägg vid äggplock kanske 5-6 st i vanliga fall. 1 eller 2 kvar vid återföringen har de senaste gångerna fått 2 tillbaka om det fanns 2. Dock inte svårt att stimulera, max 1 v sprutor. I höstas började det gå sämre. Slump eller ålder?
    Ivf 6: 2 plockade ägg. 1 blev bra för insättning. Minus. Ivf7: 4 plockade ägg varav 2 omogna. Inga att sätta tillbaka.

Och nu: ivf 8: 10 plockade ägg, 5 befruktade, 2 återförda Och 3 till frysen. Kroppens sista ryck???

• pp08

Ciara. Det är kvalitet på embryon som avgör chanserna. Som blivande mamma kan man inte påverka om det fäster så länge man inte gör ngt extremt. Kliniken bestämmer chanserna när de tittar o bedömmer embryon på hur det växer o ser ut. De kan dock inte se insidan. Jag fick också 2 tillbaka. Har fått det tidigare och då nlev jag inte gravid endå. Förra året blev jag hravid, bara 1 hade fäst men det blev tidig missfäll veckan efter. Nu var de på gränsen att få dessa 2 tillbaka eftersom båda hade bra chanser enl kliniken. Jag hade ET på torsdag för 1 vecka sedan alltså är jag på RD 9. De var odlade i 2 dagar o 4 celler.

• pp08

Linköping: beklagar plusset som försvann. Är själv också rädd att det händer. Plussade i lördags på rd9 och sedan dess blivit lite starkare. Så hoppet finns kvar. Inga blödningar

• pp08

Jag har gjort 2 olika undersökningar vid utredning innan ivf. 1) spolning med någon saltlösning för att se livmoder/ slemhinnan. 2) röntgen med kontrastvätska / ( hyst?) för att se passage/ läckage till/ fr äggstockarna?

• pp08

Skytten. Kan vara nidation eller grav symptom också. Jag fick ryggvärk ungef 3 d efter återföringen av 2 dagars embryo och dagen efter lite molvärk o trött. Trodde på överansträngning o fel rörelse i samband med packning av bagage. En vecka senare får jag ett plus på testet. Har inte märkt så mycket av temp höjning eller biverkningar fr lutinus. Nu är jag i v4+3.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?