• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Jag vet inte hur seriös den här sidan är; hur som haver så refererar hon till studie om IVF och D-vitamin: 
    http://www.bellaonline.com/articles/art61663.asp

Turlid: jag minns själv hur rörigt det var med de kliniska studierna på Huddinge. Man fick verkligen ligga på själv och påminna dem om sitt intresse. Trist. 

• Fjällsippan
    Sunseed skrev 2011-04-09 11:51:18 följande:
    Tänk vilka ytterligheter. En klinik skrattar åt "snacket om mode-vitaminer" och en annan injicerar densamma. 
    ...ja, och ändå har min hemortsläkare nämnt att de flesta IVF-läkare i Sverige har träffats (på konferenser och dyl) och många "känner varandra". Men klinikerna väljer ändå att "tro på" olika saker. Och vissa kliniker tycks välja att varken prova något nytt eller tro på någon alls...
  • Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-04-10 09:18:28 följande:
    Jag satt och funderade på en sak och erkänner därmed min stora okunnighet, men när fäster egentligen embryot om det gör det vill säga vid IVF? Jag har för mig att vid naturlig befruktning åker det befruktade ägget runt i livmodern ett par dagar innan det fäster, det borde väl vara samma sak för oss?
    Embryo som är 2 dagar gamla vid ET börjar sin implantation på cirka ruvardag 4 (ET=0). Med andra ord så börjar en blastocyst (5-dagars) att fästa under samma eller nästkommande dygn som det återförs. Vid återföringen försöker man alltid lägga embryot på den tjockaste delen av livmoderslemhinnan, så frågan är om embryot förflyttar sig speciellt mycket efter återföringen. Jag hade en IVF-läkare som liknade det återförda embryot vid "ett sandkorn i en Big Mac", så det kanske "klibbar fast" där det läggs in. Eller så går embryot på upptäcktsfärd för att hitta en bättre plats att boa på.
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-04-08 18:24:40 följande:
    Jag har precis köpt hem Apiforce för att boosta med dem under mitt nästa försök. Tog du en tablett på fastande mage på morgonen eller hur gjorde du? Jag brukar vara känslig för vitamintabletter och liknande. Kan inte ta dem på fastande mage för då spyr jag. Måste ta dem med mat. Undrar om det kommer att funka utan att må illa med bidrottninggelén...?
    Hur går det med Apiforcen? Den första tog jag på fastande mage; men eftersom jag mådde illa så valde jag att ta med banan de 2 följande dagarna. Men jag fortsatte ju att må illa (och mår faktiskt lite illa fortfarande) så det kändes bäst att sluta med dem helt. Hoppas att det går bättre för dig än för mig.
  • Fjällsippan

Min hemortsläkare och läkarna i Falun är faktiskt helt okej på att våga prova nya lösningar/preparat. Falun var först med långtidsodling, och är bäst på det i Sverige. Och de är inte främmande för att ge kortison/blodförtunnande till de kvinnor som har gjort flera misslyckade försök alt fått flera MF/MA. Trombyl har de gett i flera år som standard i samband med ET/FET (har dock hört att de har börjat bli lite mer restriktiva med det.) Falun har dessutom erbjudande, liksom chichichitas klinik, att "betala endast om du blir gravid". Mot mig var de väldigt flexibla och jag fick köpa 3-pack även fast jag skulle fylla 39 år och hade 8 ET/FET i bagaget. Sonen blev till på andra försöket i det 3-packet. Nu har jag bytt klinik till CvL, men jag har kvar samma hemortsläkare som känner mig äggblåsor mycket bra och vet vad som är bäst för mig. Eller ja, vi resonerar alltid tillsammans huruvida vi ska prova något nytt/annat. Och nästa försök kommer jag att göra korta metoden på mitt eget initiativ.  

• Fjällsippan
    kattenizze skrev 2011-04-10 14:19:31 följande:
    Tack Fjällsippan! Men vad gör det under tiden egentligen? Ligger det bara på livmoderslemhinnan innan det börjar växa?
    De har ju fullt upp med celldelningen. Ett 2-dagars embryo brukar ha fyra celler, dagen efter blir det 8 och sedan ska det vidare till att bli en liten morula för att därefter bli en blastocyst. Så de har säkerligen fullt upp. Sedan så sänder det små signaler (frigör ämnen) som "talar om" för livmoderslemhinnan att det vill bädda in sig. Här är en artikel om det: http://ltarkiv.lakartidningen.se/2000/temp/pda20948.pdf
  • Fjällsippan
    Zinfandel1 skrev 2011-04-10 17:21:26 följande:
    Fjällis: Falun är kända för att vara duktiga. Klart de säljer 3-pack, money talks.....FlörtFlört Fast till en 39-åring säger ingen nej, man får ju landstingsfinansierat tills dess så det är ju inget konstigt. Det spelar inte alltför stor roll hur många försök man har så länge man ändå har bra resultat och inte har några fel någonstans. Ja, jag får också köra långa eller korta som jag vill och byta mediciner mer eller mindre som jag vill, det är nog inte det vi menar! Varför har ni bytt då..?!
    Så som jag har förstått det så finns (fanns?) det restriktioner att sälja 3-pack på de flesta kliniker; och ålder och många försök brukade vara den tyngsta orsaken till att klinikerna säger nej. När jag stod i kö på Huddinge för landstingsfinasierade försök så ströks man från väntelistan den dag man fyllde 39 år; men det har förhoppningsvis ändrats nu. Varför vi har bytt klinik? Vi har inte haft möjlighet att pendla till Falun för ÄP/ET under vintern. Och nu när vi bara har 1 försök kvar (fyller ju 43 i maj) så väljer vi att prova CvL ännu en gång. Som sagt, så har vi kvar samma hemortsläkare, och jag är inte ute efter långtidsodling, så det känns bra på CvL också.

Förlåt om jag missförstod er diskussion. Mitt inlägg byggde på era funderingar huruvida klinikerna skulle acceptera det nya preparatet som du länkade till, men om din klinik är öppen för nya preparat och justeringar i protokollet så kanske du får prova det! Hoppas det
  • Fjällsippan

Vi har lagt ner en sisådär 170.000 riksdaler allt som allt;  jag har tömt mitt pensionssparande och vi har tagit "fula" lån (läs hög ränta) . Det har blivit tuffa år ekonomiskt där semstrar och annat nöje får stå på vänt. Mina föräldrar har erbjudit sig att hjälpa till, men eftersom jag inte vill prata om behandlingarna när jag är mitt uppe i dem så har jag inte frågat dem. Ännu. Å andra sidan så hjälper min föräldrar till indirekt genom att vara mycket generösa när det behövs saker till sonen; såsom vagn, bilstol, vinterkläder och skor. 

• Fjällsippan

Snösport; jag får erkänna att jag försöker förtränga IVF-notan så gott det går. Och som jag har nämnt tidigare; jag hoppas så otroligt innerligt att ni som kämpar för första barnet ska lyckas å det snaraste!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?