• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport skrev 2011-04-19 23:10:53 följande:
    Zinfandeln: Låter intressant det där om immunförsvaret.  Undras om man har det pckså? jo man kan undra mycket. Jag har ju inte heller haft så bra resultat men bästa på mitt 5:e men det som är bäst för mej är ju skitdåligt och deprimerande för andra så det känns lite konstiigt att läsa här idag tycker jag. Jag har skitit i statistik och trott att det bara är ett par % men läkaren sa sist att den var mycket högre givetvis men att jag fortfarande har någon % har inte gjort mej uppgiven utan kännt att jag har chans fortfarande, så psyket är en spännande vän och fiende för oss inser jag.

....Nä nu har jag vilat någon timme efter 5,5 timmars bilresa och nu ska det packas igen för fjällen så man orkar upp på jobb imorgon.
    Må väl tjejer och ta hand om tärande tankar för de hjälper väl inte så värst?  Här får det gnällas....tycker bara det är sorgligt för ältande hjälper inte den som gör det för det är ett negativt mantra i mina öron eller de som läser det heller. 
    Må väl! 
    Märkligt nog så har jag, trots alla försök, aldrig fått någon procentsats på våra chanser. Förmodligen för att våra chanser är så svårbedömda då allt har sett så perfekt ut på ytan; men har visat sig vara i det närmaste omöjligt ändå. Härligt med helg i fjällen; såg att "värmen" skulle söka sig uppåt under helgen !

Vad gäller mantra så har jag de senaste veckorna försökt att programmera mig själv positivt; jag tar fertilitetspromenader där jag a la mindfullnessmanér tänker "jag är fertilFörvånad"  eller  t o m "jag är jättefertilDrömmer" vid varje steg jag tar. Jag förstår att det låter lite barnsligt, men det hjälper mig att tränga bort onödiga tankar som ändå inte hjälper mig på något sätt. 
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-04-20 11:01:33 följande:
    Det känns efter omständigheterna ganska bra idag. Denna vecka kör vi med hemmaförsök och hoppas på mirakel. Jag är på CD 14. Annars kommer nog mensen första veckan i maj. Man börjar spruta andra eller tredje mensdagen beroende på min kliniks öppettider så att första VUL inte ska ske under helgen. Kul att få följas åt denna gång! Jag ska bombadera min läkare med frågor om val av preparat och dos nästa vecka och säga att jag planerar 2 försök till före 43-årsdagen.
    Vi har precis lämnat några hemmaförsöksdagar bakom oss. Sambon är en obotlig optimist vad gäller att vi ska lyckas hemma. Han tror fortfarande stenhårt på vår egen kapacitet. et känns bra !

Jag blir glad att höra att du mår lite bättre idag. Och bra att du har frågorna klara inför mötet med läkaren. Du har ju verkligen en bit upp till maxdos och dina äggstockar har ju inte "fått smaka på"  en högre eller full effekt ännu. Ska bli intressant att höra hur din läkare kommer att resonera vad gäller dosen. Jag tycker att du ska fråga om du får ta E2-värde också; eller i alla fall fråga henne om det kan vara till hjälp vid eventuell dosjustering.
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-04-21 10:02:25 följande:
    Jag fick ju så bra resultat första gången för ett år sen med 225 IE då jag fick ut 15 ägg så då hade det nog varit farligt med högre dos. Men nu ett år senare tror jag inte att risken är lika stor om man ser till det resultat jag fick i mars.  Jag har ju inte PCO så jag tror risken är rätt liten för överdosering. Jag hoppas A-K går med på att börja med 300 så kan man ju kanske sänka efter första VUL .
    Hur många äggblåsor/storlek hade du på första VUL'et med 225 IE förra gången resp första gången?
  • Fjällsippan
    Spears skrev 2011-04-20 17:03:54 följande:
    Åh råkade ha min Gonal f spruta liggandes i karongen och i solen var säkert 30 grader varmt inomhus där då låg där ca 5 h är den förstörd nu man ska ju bara ha den i 25 grader!!??
    Det är så lätt hänt att glömma...hoppas att det har löst sig!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-04-20 12:57:35 följande:
    Åhh jag gillar denna tråden, det är verkligen en annan nivå på tänkandet!!
    ...och med tanke på hur många gånger den här tråden är läst (74 568 gånger!) så det nog ganska många därute som gillar den här tråden och följer den i det tysta !
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-04-21 10:10:16 följande:
    Jag vet ej vad jag hade första gången på första VUL. Vet bara att jag hade 15 stora på andra VUL och sen blev det 15 ägg. Denna senaste gång hade jag 5 stora på första VUL och några på väg. På andra VUL hade jag 7 stora och 3 lite mindre på gång. Och det blev 7 ägg.
    Nu "brainstormar" jag lite : som jag har förstått det så resonerar många kliniker att runt 10 ägg är det optimala resultatet vid plock. 15 kan de tycka är för många. 7 är bra, därför finns det "en risk" att din läkare kommer att vara försiktig med doshöjningen. Men 300 IE tycker jag att hon borde kunna "våga". Du kanske kan föreslå tidigare andra VUL för eventuell dosjustering? 
  • Fjällsippan

Hej kalimero ! Om du vill får du jättegärna bli aktiv i vår tråd; annars är det helt okej att följa oss ändå!

• Fjällsippan
    kalimero; jag tror att vi träffades i Faluntråden under en period. Kikade in hos dig nu och jag blir tårögd över er mödosamma IVF-resa. Du är en otrolig kämpe. Kram och glad påsk på dig också!
  • Fjällsippan
    märtaros skrev 2011-04-21 12:45:21 följande:
    Hej tjejer, jag har också följt denna tråd sedan jag själv började med min första ivf, som slutade i ett minus.
    Fick 6 ägg till frysen, satte in ett direkt månaden efter et, testade igår och minus igen.
    Nu undrar jag om ni andra har några bra råd inför nästa fet, kan man göra så mycket annorlunda.
    Går på CvL , och är nyss fyllda 40.
    Jätte bra tråd.
    Välkommen hit märtaros! Grattis till fint behandlingsresultat. Har du gjort stimulerad FET eller i naturlig cykel? Om du har gjort i naturlig cykel så finns det en studie som visar att det ändå kan vara positivt med progesteronstöd under ruvningen (om du läser CvL-tråden så kanske du redan känner till det här): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20579989
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?